Pages

Τρίτη, Αυγούστου 27, 2024

ΧΙΛΤΟΝ ΑΘΗΝΩΝ [ATHENS HILTON HOTEL]

Το επιβλητικό και κοσμοπολίτικο Ξενοδοχείο "Hilton" ("Χίλτον") των Αθηνών, το οποίο οικοδομήθηκε κατά την περίοδο 1958-1963 σε σχέδια των σημαντικών Ελλήνων αρχιτεκτόνων Εμμανουήλ Βουρέκα (1907-1992), Προκόπιου Βασιλειάδη (1912-1977) και Σπυρίδωνος Στάικου (1913-2012), υπήρξε εκ των πρώτων δειγμάτων μιας νέας συμβολικής αρχιτεκτονικής της μεταπολεμικής Αθήνας, μιας πόλης η οποία άλλαζε δυναμικά σε όλα τα επίπεδα. Η κατασκευή και η λειτουργία του Ξενοδοχείου "Hilton" ("Χίλτον") των Αθηνών στιγμάτισε και μεταμόρφωσε μια ολόκληρη περιοχή της πρωτεύουσας της χώρας, η οποία δίχως υπερβολή, άλλαξε μορφή και επίπεδο λόγω της υπάρξεως του συγκεκριμένου παγκοσμίου βεληνεκούς σημείου αναφοράς. 


Η πρωτοβουλία για την κατασκευή του υπό εξέτασιν ξενοδοχείου στην Αθήνα οφείλεται αρχικά στον εφοπλιστή και επιχειρηματία Απόστολο Κιουζέ Πεζά (1891-1966) και κυρίως στον εξ'αίματος ανιψιό και θετό υιό του, Ίγκορ Πεζά. Ο Απόστολος Κιουζέ Πεζάς, γεννηθείς στην Αθήνα των τελών του 19ου αιώνα με καταγωγή από την Νέα Κίο Αργολίδος, υπήρξε μια άκρως αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, καθώς ο ίδιος μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στην Κωνσταντινούπολη, φέρεται αρχικά να δραστηριοποιήθηκε προπολεμικά ως βιομήχανος και πλοιοκτήτης, έχοντας δεσμούς με την ΕΣΣΔ, ενώ αργότερα, κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής εκμεταλλεύτηκε τα ορυχεία λιγνίτη στις περιοχές της Καλογρέζας και Νέου Ηρακλείου από τα οποία τροφοδοτούσε κυρίως τις δυνάμεις Κατοχής όπως επίσης μικρότερους πελάτες μέσω ενός οργανωμένου δικτύου μαύρης αγοράς. Ο Απόστολος Κιουζέ Πεζάς, ο οποίος φέρεται να αποκόμισε άκρως σημαντικά κέρδη από την ως άνω δραστηριότητά ως μεγαλέμπορος ανθρακίτη κατά την διάρκεια των δύσκολων μαύρων χρόνων της Κατοχής, επένδυσε κυρίως στην αγορά χρυσού και διέφυγε από την χώρα δια θαλάσσης την περίοδο της απόσυρσης των γερμανικών δυνάμεων κατοχής (σσ. ως μέλος πληρώματος σε πλοίο δικής του πλοιοκτησίας) ενώ εκκρεμούσαν εις βάρος του κατηγορίες και μηνύσεις περί προδοσίας και δωσιλογισμού. Ο Πεζάς, μεταπολεμικά, δραστηριοποιήθηκε επιχειρηματικά αρχικά στον Καναδά, ενώ αργότερα εισήλθε στις ΗΠΑ, επενδύοντας τα κεφάλαιά του στην αγορά πλοίων. 

Ο Έλλην εφοπλιστής Απόστολος Πεζάς

Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1950, ο Απόστολος Κιουζέ Πεζάς, διέθετε εκτός από την ναυτιλιακή εταιρία διαχείρισης πλοίων με την επωνυμία "Πέλοψ" (σσ. κάθε πλοίο του στόλου του ανήκε σε διαφορετική εξωχώρια εταιρία, χρησιμοποιώντας κυρίως το νηολόγιο / σημαία της Λιβερίας, όπως λ.χ. στην περίπτωση του πλοίου "Pacific Conqueror", ναυπηγήσεως 1957 κ.ο.κ), την νεοσύστατη ανώνυμη εταιρία "Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις Πεζά", με την οποία ασχολείτο κυρίως ο προαναφερθείς θετός υιός του Ίγκορ (σσ. ο Απόστολος Κιουζέ Πεζάς είχε υιοθετήσει τον Ίγκορ σε μικρή ηλικία, μετά τον θάνατο των γονέων του στην Σοβιετική Ένωση). Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο Ίγκορ Πεζάς υπήρξε εκείνος ο οποίος εκίνησε τις συνομιλίες / διαπραγματεύσεις με την Hilton International Company του Conrad Ν. Hilton (25.12.1887 – 03.01.1979), η οποία κατά τη δεκαετία του 1950 βρισκόταν σε φάση εξάπλωσης σε διεθνές επίπεδο, αναγνωρίζοντας τις ανάγκες της Αθήνας για τη δημιουργία ενός σύγχρονου και πολυτελούς ξενοδοχείου. Υπέρμαχος της προτάσεως Πεζά υπήρξε ο τότε πρωθυπουργός της χώρας Κωνσταντίνος Καραμανλής (Πρώτη Σερρών, 8 Μαρτίου 1907 – Αθήνα, 23 Απριλίου 1998), ο οποίος κατά το έτος 1957 προχώρησε στην παραχώρηση ενός οικόπεδου εκτάσεως 16.000 πήχεων, ιδιοκτησίας της Εφορείας Υλικού Πολέμου, ανάμεσα στις κεντρικές λεωφόρους Βασιλίσσης Σοφίας και Βασιλέως Κωνσταντίνου και έναντι του Νοσοκομείου "Ευαγγελισμός", αντί τιμήματος 750.000 δολαρίων. 

Η αγνώριστη περιοχή των Ιλισίων, με το οικόπεδο ιδιοκτησίας της Εφορείας Υλικού Πολέμου όπου επρόκειτο να κατασκευαστεί το "Άθενς Χίλτον" να έχει σημανθεί με κίτρινο χρώμα, μέσα από σχετικό χάρτη της δεκαετίας του 1950. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι υπηρεσίες του Στρατού που είχαν τις εγκαταστάσεις τους στο συγκεκριμένο σημείο μετακινήθηκαν.


Την 9η Φεβρουαρίου του έτους 1957, η πλειοψηφία των αθηναϊκών εφημερίδων ανακοίνωναν με τίτλους και άρθρα όπως τα κάτωθι την είδηση πως ο περίφημος Οίκος Hilton θα προχωρούσε στη σύναψη συμφωνίας για την κατασκευή ενός μεγάλου ξενοδοχείου υπερπολυτελείας στην μεταπολεμική Αθήνα. 




Την ίδια ημέρα, στις σελίδες του Τύπου κυκλοφόρησε η κάτωθι μακέτα του ξενοδοχείου "Χίλτον" του Καΐρου, κατά το πρότυπο κατασκευής όλων των ξενοδοχείων του Οργανισμού "Χίλτον", με την σημείωση πως το εν Αθήναις "Χίλτον" αναμένετο να έχει την ίδια πολυτελή εμφάνιση:


Εν τέλει, στις 22 Απριλίου του 1957, ο όμιλος Αποστόλου Πεζά υπέγραψε τη σχετική συμφωνία με την ξενοδοχειακή εταιρία Hilton International, ανοίγοντας το δρόμο για την κατασκευή του νέου ξενοδοχείου και επισημοποιώντας την "αναίμακτη" επιστροφή του Αποστόλου Πεζά στα δρώμενα της χώρας, μετά από πολλά χρόνια απουσίας στο εξωτερικό. 

Ανακοίνωση-απάντηση της εταιρίας "Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις Πεζά Α.Ε." σε ισχυρισμούς στελεχών της αντιπολίτευσης σχετικά με την παραχώρηση του οικοπέδου για την ανέγερση του ξενοδοχείου "Άθενς Χίλτον" υπό ευνοϊκούς όρους, μέσα από τις σελίδες του ημερησίου Τύπου του θέρους του έτους 1957:


Ενδεικτικό αρχειακό τεκμήριο μέσα από τις σελίδες του Τύπου του θέρους του έτους 1957, σχετικά με συνεδρίαση της Επιτροπής Εξουσιοδοτήσεως με θέμα το νομοσχέδιο "περί απευθείας πωλήσεως, εκμισθώσεως και υποθηκεύσεως ακινήτου του Ταμείου Εθνικής Αμύνης προς ανέγερση του τουριστικού ξενοδοχείου "Χίλτον". Κατά τις συζητήσεις υπήρξαν καταγγελίες για ευνοϊκή μεταχείριση προς τον Όμιλο Πεζά, για πώληση του οικοπέδου σε τιμή μικρότερη της αγοραίας, ενώ μεταξύ των άλλων αναγνώστηκαν σημειώματα εφημερίδων του έτους 1945 σύμφωνα με τα οποία ο Απόστολος Πεζάς, κατηγορούμενος για δωσιλογισμό στα χρόνια της Κατοχής, είχε δραπετεύσει στο εξωτερικό!


Άξιο μνείας είναι το γεγονός πως παρά τις "σκιές" που συνόδευαν την κατοχική δράση του Απόστολου Πεζά, το ελληνικό κράτος, με σχετικό Βασιλικό Διάταγμα, τον τίμησε για τις εφοπλιστικές του δραστηριότητες με την διάκριση του Σταυρού των Ταξιαρχών του Βασιλικού Τάγματος του Γεωργίου Α' , μαζί με διάφορους άλλους Έλληνες εφοπλιστές (Σ. Λιβανός, Ν. Λυκιαρδόπουλος, Γ.Ν. Λύρας, Α. Φαφαλιός, Γ. Λαιμός, Δ. Πατέρας, Μ. Νομικός κ.α.), κατά το έτος 1958.

Σχεδόν δυο χρόνια μετά την επίσημη αναγγελία της κατασκευής του εν Αθήναις "Χίλτον", οι εργασίες εκσκαφής του οικοπέδου ξεκίνησαν στις 26 Φεβρουαρίου του 1959 και ολοκληρώθηκαν κατά τον μήνα Μάιο του ιδίου έτους. 

Ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής εξετάζοντας την μακέτα του έργου

Στην τελετή κατάθεσης της θεμελίου λίθου του ξενοδοχείου "Χίλτον" το πρωινό της 26ης Φεβρουαρίου του 1959 παρέστησαν ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής συνοδεία αρκετών Υπουργών της κυβέρνησης, παραγόντων του Ε.Ο.Τ., καθώς επίσης διάφορες προσωπικότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό μεταξύ των οποίων ξένοι δημοσιογράφοι και αστέρες του Hollywood, δίχως να απουσιάζει φυσικά ο Conrad Nicholson Hilton.


Conrad Nicholson Hilton μαζί με τους Απόστολο και Ίγκορ Πέζα κατά την επίσκεψή του στην Ακρόπολη και στους γύρω αρχαιολογικούς χώρους με την ευκαιρία της επισκέψεώς του στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 1959. Αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός πως ο Αμερικανός επιχειρηματίας είχε δηλώσει σχετικά με την κατασκευή του νέου ξενοδοχείου πως "εξ αιτίας της βαρείας κληρονομιάς δεν μπορεί παρά να δημιουργηθεί κάτι, δια το οποίον όλοι οι σύγχρονοι Αθηναίοι θα αισθάνονται υπερήφανοι!"

Conrad Nicholson Hilton, Απόστολος και Ιγκόρ Πεζάς (Φεβρουάριος 1959)

Όμως, λίγους μήνες αργότερα, το πρωτόγνωρο οικοδομικό επιχείρημα εξελίχθηκε σε ανυπέρβλητο εμπόδιο για τον Ξενοδοχειακό Όμιλο του Αποστόλου Πεζά, ο οποίος βρέθηκε αντιμέτωπος με κατασχέσεις πλοίων λόγω αδυναμίας αποπληρωμής διαφόρων δανειακών υποχρεώσεων. Δεδομένου του αδιεξόδου το οποίο προέκυψε, την αποπεράτωση του έργου ανέλαβε η ιστορική Ιονική Τράπεζα, η οποία προ τριετίας είχε τεθεί υπό την διοίκηση του επιχειρηματία και εφοπλιστή Ευστράτιου (Στρατή) Ανδρεάδη (1905 - 14 Φεβρουαρίου 1989), ο οποίος αποζημίωσε τον Απόστολο Πεζά με τα κεφάλαια της αρχικής του επενδύσεως (σσ. περί τα 650.000 - 750.000 δολάρια). Έτσι λοιπόν, αρχής γενομένης από το έτος 1960, νέος ανάδοχος του έργου υπήρξε η "Ιονική Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις".

Στην επόμενη αεροφωτογραφία, καταγράφεται το "Άθενς Χίλτον" (Athens Hilton) σε φάση κατασκευής. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως το οικόπεδο του ξενοδοχείου εκτεινόταν σε 23.250 τετραγωνικά μέτρα ενώ οι όροφοι του κτιρίου καταλάμβαναν συνολική έκταση 46.500 τετραγωνικών μέτρων. Εκτός από τους προαναφερόμενους κύριους αρχιτέκτονες του έργου, ο Α. Γεωργιάδης υπήρξε ο συνεργάτης αρχιτέκτων, ο Ε. Ναχνικιάν ο τεχνικός μηχανικός υπό την επίβλεψη της αμερικανικής εταιρίας Sumwalt and Vinther, ενώ αντίστοιχα την οργάνωση, τον συντονισμό και την επίβλεψη της οικοδομής και των επιπλώσεων είχε η γερμανική εταιρία Hochtief A.G.!

Το ξενοδοχείο "Άθενς Χίλτον" σε φάση κατασκευής

Ειδικότερα επί της κατασκευής, στην οικοδομή του νέου ξενοδοχείου χρησιμοποιήθηκαν 33.000 κυβικά μέτρα σκυροδέματος ενώ ενισχυμένο σκυρόδεμα χρησιμοποιήθηκε στους ευρείς χώρους για την μείωση του αριθμού των στύλων ως στηριγμάτων. Επίσης, χρησιμοποιήθηκαν άνω των 30.000 τετραγωνικών μέτρων μαρμάρου, το οποίο λαξεύτηκε και υπέστη κατεργασία σε ειδικό εργαστήριο το οποίο είχε εγκατασταθεί εντός του οικοδομικού χώρου. 

Σαφέστατα, θα αποτελούσε παράλειψη η μη αναφορά στις μνημειώδεις αρχαϊκής θεματολογίας ανάγλυφες συνθέσεις του επιφανούς καλλιτέχνη Γιάννη Μόραλη (Άρτα, 23 Απριλίου 1916 - Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2009) οι οποίες διακόσμησαν τους εξωτερικούς τοίχους της βορειοδυτικής και της νοτιοανατολικής πλευράς του ξενοδοχείου, γεφυρώνοντας το "μοντέρνο" με το "κλασικό" προσφέροντας ταυτόχρονα  μια "ελληνική" πινελιά. Το σχετικό έργο ανατέθηκε στον Γιάννη Μόραλη από τους αρχιτέκτονες Βασιλειάδη, Βουρέκα και Στάικο το 1959 και ολοκληρώθηκε πριν τα εγκαίνια του ξενοδοχείου. 

Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής και του εξοπλισμού του νέου πολυτελούς ξενοδοχείου, τα επίσημα εγκαίνια της νέας ξενοδοχειακής μονάδας έλαβαν χώρα στις 21 Απριλίου του έτους 1963. Ειρήσθω εν παρόδω, η λειτουργία του δωδεκαώροφου πολυτελούς ξενοδοχείου είχε ξεκινήσει ολίγες ημέρες νωρίτερα, την Κυριακή 17η Απριλίου του 1963.


Το γεγονός εορτάστηκε δεόντως με τριήμερες εκδηλώσεις παρουσία εκλεκτών καλεσμένων από όλη την υφήλιο, γεγονός πρωτόγνωρο για τα δεδομένα εκείνης της εποχής, με την πόλη των Αθηνών να βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκοσμίου ενδιαφέροντος.



Ο κάτωθι εικονιζόμενος ιδρυτής της αλυσίδας Hilton, Conrad Hilton, με την συνοδό του, κατά την 21η Απριλίου του 1963, ημέρα των επισήμων εγκαινίων του εν Αθήναις ξενοδοχείου "Χίλτον", κατά την οποίαν ο ίδιος δήλωσε "συμφωνώ με αυτούς που πιστεύουν ότι το Hilton Αθηνών είναι το ομορφότερο ξενοδοχείο Hilton στον κόσμο"!

Ο Conrad Hilton στα εγκαίνια του Athens Hilton στην είσοδο του νέου ξενοδοχείου

Ενδεικτικά στιγμιότυπα από τα επίσημα εγκαίνια του "Άθενς Χίλτον" (Athens Hilton) στα οποία εκτός από τον Conrad Hilton καταγράφονται επίσης ο τότε Υπουργός Συντονισμού Παναγιώτης (Παναγής) Παπαληγούρας (Ιούνιος 1917- 5 Μαΐου 1993) και ο Στρατής Ανδρεάδης.

Conrad Hilton, Παναγής Παπαληγούρας και Στρατής Ανδρεάδης την ημέρα των εγκαινίων

Υπογράφοντας το βιβλίο των επισκεπτών του νέου ξενοδοχείου

Κατά την χρονική στιγμή της ενάρξεως της λειτουργίας και των επίσημων εγκαινίων, το "Άθενς Χίλτον" αποτελούσε το μεγαλύτερο ξενοδοχειακό συγκρότημα όχι μονάχα της Ελλάδος αλλά και ολόκληρης της Βαλκανικής, διαθέτοντας μια σειρά από αποκλειστικά πλεονεκτήματα όπως εγκατάσταση κλιματισμού σε όλους τους χώρους (ρυθμιζόμενου δια θερμοστάτου), δυο κολυμβητικές δεξαμενές (μια για ενήλικες και μια για παιδιά), διάφορα εστιατόρια και μπαρ τα οποία προσέφεραν γεύματα επί 24ώρου βάσεως, μαρμάρινα λουτρά, ραδιόφωνο λήψεως πέντε σταθμών σε κάθε δωμάτιο, αυτόματη εξωτερική τηλεφωνική σύνδεση, χώρους για συνελεύσεις και συνεστιάσεις μεγάλης κλίμακας, ικανό χώρο σταθμεύσεως αυτοκινήτων, εξώστες και κρήνη πόσιμου ύδατος σε όλα τα δωμάτια επί της προσόψεως, "ρούφ γκάρντεν" εξαίσιας θέας, ταχυδρομικό και τηλεγραφικό γραφείο (παράρτημα του ΟΤΕ), ανθοπωλείο, φαρμακείο και ιατρό

Αναλυτικότερα, τα 480 δωμάτια του αθηναϊκού Χίλτον διέθεταν λουτρό, αποδυτήριο, συγκοινωνούσες θύρες που επέτρεπαν ποικίλους συνδυασμούς δημιουργίας διαμερισμάτων, κλιματισμό τροφοδοτούμενο από κεντρικό σύστημα με ρυθμιζόμενο θερμοστάτη, σύστημα αυτόματου τηλεφώνου παρόμοιο με αυτό του νεοϋορκέζικου ξενοδοχείου Waldorf Astoria, δέκτη ραδιοφωνικών σταθμών και εξώστη με θέα δυτικά προς την Ακρόπολη και ανατολικά προς την Πεντέλη

Το πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα εκείνης της εποχής μέγεθος του νέου ξενοδοχείου και ο πλούτος του δύνανται να γίνουν αντιληπτά μέσω της παράθεσης του εξοπλισμού του ο οποίος αποτελείτο από: 4.780 καναπέδες, καθίσματα και μπανκέτες σε 64 διαφορετικά σχέδια, 3.190 τραπέζια και γραφεία σε 54 σχέδια, 3.216 λάμπες απλίκες και πολύφωτα, τάπητες συνολικού μήκους 8.500 μέτρων σε 21 διαφορετικά σχέδια και χρωματισμούς, λεπτό ύφασμα για τα παράθυρα συνολικού μήκους 10 χιλιομέτρων, βαθύτερο ύφασμα παραπετασμάτων συνολικού μήκους 15 χιλιομέτρων, ύφασμα για καλύμματα επίπλων συνολικού μήκους 30 χιλιομέτρων, δέρμα και βινύλιο συνολικού μήκους 1 χιλιομέτρου, 2.055 στολές ειδικής παραγγελίας κατ'αποκλειστικότητα σε 66 διαφορετικούς τύπους, 61.214 σκεύη φαγητού και υαλικά σε 41 σχέδια για τις αίθουσες γευμάτων και δείπνων, 7.320 σκεύη πυρίμαχου και μη πορσελάνης σε 47 διαφορετικά σχέδια για το σερβίρισμα του φαγητού, 34.877 τεμάχια ασημικών σε 102 διαφορετικά σχέδια, 1.239 απλά μεταλλικά μαχαιροπίρουνα ειδικά για την ταβέρνα "Τα Νησιά" και χάρτης σχεδιάσεως συνολικού μήκους 2.500 μέτρων για τις ανάγκες των τεχνικών εγκαταστάσεων και της εσωτερικής διακόσμησης. Ειρήσθω εν παρόδω, την διακόσμηση των εσωτερικών χώρων και την επίπλωση του Άθενς Χίλτον είχε αναλάβει το νεοϋορκέζικο αρχιτεκτονικό γραφείο Warner Burns, Toan and Lunde, σε συνεργασία με τις διευθύνσεις αρχιτεκτονικής και εσωτερικών διακοσμήσεων του οργανισμού Hilton Hotels International!

Σχετικά με το προσωπικό του ξενοδοχείου Χίλτον Αθηνών, το αρχικό ανθρώπινο δυναμικό ανερχόταν σε 600 υπαλλήλους, με το 98% εξ αυτών Ελληνικής υπηκοότητας, ενώ υπήρχαν και 40 ξένοι εργαζόμενοι. Το εν λόγω προσωπικό, το οποίο είχε εκπαιδευτεί εντατικά σε διάφορα άλλα ξενοδοχεία του Ομίλου Χίλτον ανά τον κόσμο, ομιλούσε τις κάτωθι γλώσσες: αγγλική, αραβική, γαλλική, γερμανική, ισπανική, ιταλική και τούρκικη. Στη θέση του Γενικού Διευθυντού του εν Αθήναις Χίλτον τοποθετήθηκε ο Γάλλος Pierre Jaquillard, ο οποίος είχε πρωτύτερα εργαστεί επί μιαν επταετία ως γενικός διευθυντής ξενοδοχείων Χίλτον στον Παναμά, στη Μαδρίτη και στο Κάιρο. Ως βοηθός διευθυντή και υπεύθυνος του τμήματος τροφίμων και ποτών, ορίστηκε ο A. Charrier, ο οποίος είχε επίσης προϋπηρεσία σε ξενοδοχεία Χίλτον επί δέκα έτη. Στις υπόλοιπες υψηλές θέσεις του οργανογράμματος, η Μαίρη Β. Δενδράμη, μια προσωπικότητα γνωστή στους κύκλους της αθηναϊκής κοινωνίας και στον πολιτικό κόσμο, ορίστηκε προϊσταμένη της διευθύνσεως δημοσίων σχέσεων, η Ελένη Σπερώνη διευθύντρια πωλήσεων, ο Α. Ζούρος βοηθός διευθυντού και υπεύθυνος του γραφείου υποδοχής, ο L. Richer, απόφοιτος Ελβετικής ξενοδοχειακής σχολής, διευθυντής του γραφείου υποδοχής, ο Σπ. Λαπατάς αρχιμηχανικός, ο Αθ. Πολυχρονιάδης διευθυντής λογιστηρίου, ο Κ. Ψύλλος υπεύθυνος του τμήματος αγορών, η Christina Schutze οικονόμος και ο Κ. Βουδούρης προϊστάμενος πλυντηρίου και καθαριστηρίου. Αξιοσημείωτο είναι πως οι στολές του προσωπικού είχαν σχεδιαστεί από την πολυτάλαντη καλλιτέχνιδα Έλγκα Καββαδία (1937-2021) και εξετελέστηκαν από τον αθηναϊκό οίκο υψηλής ραπτικής του Γιάννη Ευαγγελίδη και της Βάσως Κουρτίδη.

Ως προς τις προσφερόμενες εγκαταστάσεις του νέου ξενοδοχείου, ας σημειωθεί πως στο ισόγειο του κτιρίου λειτούργησε το "Βυζαντινό Καφενείον", με διακόσμηση που παρέπεμπε σε τυπικό αθηναϊκό καφενείο, σε μια κυκλική αίθουσα χωρητικότητας 190 ατόμων στο κέντρο της οποίας υπήρχε εγκατάσταση αμερικανικού τύπου παροχής αναψυκτικών. Το εν λόγω καφενείο λειτουργούσε καθ'όλον το 24ωρο και βρισκόταν στη διάθεση ενοίκων και μη του ξενοδοχείου. Ομοίως, στο τέρμα του κεντρικού χώρου του ισογείου λειτουργούσε μπαρ και γωνία τεΐου, σε μια ευρύχωρη κλιμακωτή αίθουσα, χωρητικότητας 93 ατόμων. Η εν λόγω αίθουσα διέθετε μικρές λιμνούλες, αναβλύζοντα νερά, μεγάλα δέντρα και θέα προς την περιοχή του κολυμβητηρίου. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως το μπαρ διέθετε ποτά μετά συνοδείας ποικιλίας ορεκτικών ενώ ανάλογα με τον καιρό, τα απογεύματα, κατά την ώρα του τσαγιού, υπήρχε ζωντανή μουσική από ορχήστρα.

Βυζαντινό Καφενείον

Το μπαρ "Ο Πάν", χωρητικότητας 80 ατόμων, βρισκόταν στο τέρμα της νότιας πλευράς των καταστημάτων. Το εν λόγω μπαρ, το οποίο χωριζόταν από την αίθουσα φαγητού με ξύλινα παραπετάσματα με σχέδια σαρακατσανέϊκα, διέθετε ζωντανή μουσική δωματίου την ώρα του κοκτέιλ. Ενδεικτική της εποχής η υποσημείωση στον Τύπο εκείνων των καιρών πως το συγκεκριμένο μπαρ "δεν προοριζόταν αποκλειστικώς δια το ανδρικόν φύλον, αλλά το "ωραίον φύλον" ήταν επίσης ευπρόσδεκτο"! Το έτερο μπαρ του κολυμβητηρίου, χωρητικότητας 50 ατόμων, βρισκόταν στη νότια πλευρά του κτιρίου και ήταν προσβάσιμο μέσω ανελκυστήρα. Στον εν λόγω χώρο υπήρχαν 21 αποδυτήρια, ψάθινα έπιπλα και μικρή εγκατάσταση για την παρασκευή ορεκτικών (σσ. το κολυμβητήριο του ξενοδοχείου επρόκειτο να λειτουργήσει και ως όμιλος με συνδρομητές εκτός ξενοδοχείου ενώ για τους πελάτες του "Χίλτον" η χρήση ήταν φυσικά δωρεάν).

Μπαρ "Ο Παν"

Η αίθουσα φαγητού "Ατενέ Σάππερ Κλαμπ", χωρητικότητας 218 ατόμων, βρισκόταν στο χαμηλότερο επίπεδο του ισογείου, ήταν προσβάσιμη απευθείας με ανελκυστήρα και προσέφερε πιάτα της διεθνούς και της γαλλικής κουζίνας. Η εν λόγω πολυτελέστατη αμφιθεατρική αίθουσα, που έμοιαζε με αρχαιοελληνικό θέατρο, εκτεινόταν σε δυο επίπεδα και διέθετε μαρμάρινες ανθοθήκες, κρυστάλλινες θύρες, λάμπες σε κόγχες, απαστράπτοντα πολύφωτα και δάπεδο χορού με ειδικές θέσεις για τα μέλη της ορχήστρας. 

Εκτός αυτής, υπήρχε επίσης η ταβέρνα "Τα Νησιά", σε μια αίθουσα χωρητικότητας 182 ατόμων διακοσμημένη σε ρυθμό ελληνικής νησιώτικης αρχιτεκτονικής, με πρόσβαση από το ισόγειο μέσω της νοτίου εσωτερικής αυλής και του προαναφερομένου μπαρ "Ο Πάν", προσέφερε γνήσια ελληνική μαγειρική όπως επίσης αίθουσα κοκτέιλ και μπαρ στο υψηλότερο επίπεδο. Στην πρόσοψη της ταβέρνας υπήρχε εγκατάσταση σούβλας και ψησταριάς ενώ δεξιά βρισκόταν η κυρίως αίθουσα του φαγητού στο κέντρο της οποίας υφίσταντο δυο ενυδρεία με ψάρια και θαλασσινά. 

Ταβέρνα "Τα Νησιά"

Στην ταβέρνα "Τα Νησιά", τα φαγητά και τα χορταρικά βρίσκονταν σε κοινή θέα, σε μεγάλες χάλκινες χύτρες, η θέση από όπου σερβίρονταν τα ποτά είχε στο βάθος βαρέλια και φιάλες, μικροί λάκκοι με νερό από πράσινο και γκρίζο μάρμαρο μαζί με μερικά δέντρα έδιναν την απαραίτητη νότα ώστε να προσομοιωθεί η εικόνα της υπαίθριας ελληνικής ταβέρνας. Αξιοσημείωτο είναι πως τα πιάτα, τα υαλικά και οι λάμπες είχαν κατασκευαστεί με ειδική παραγγελία σε πήλινα ως αντίγραφα αρχαίων ελληνικών αγγείων ενώ για τους πελάτες που παράγγελναν σουβλάκια, δίδονταν δωρεάν μικρές σούβλες παραγωγής των εργαστηρίων της οδού Ηφαίστου στο Μοναστηράκι! Τέλος, ο ελληνικός καφές προσφερόταν από ειδικό υπάλληλο που κυκλοφορούσε στην αίθουσα με ειδικό τροχήλατο τραπεζάκι. 

Ταβέρνα "Τα Νησιά"

Ακολούθως, η αίθουσα χορού "Τερψιχόρη", χωρητικότητας 815 ατόμων (για γεύματα) ή εναλλακτικά 1019 ατόμων (για συνελεύσεις), με φουαγιέ χωρητικότητας 637 ατόμων (για γεύματα) ή εναλλακτικά 797 ατόμων (για συνελεύσεις), βρισκόταν στο άκρο της ανατολικής πλευράς του ισογείου, στο χαμηλότερο επίπεδο και επικοινωνούσε με τον κυρίως χώρο του ξενοδοχείου. Εκτός από την κυρίως χορευτική αίθουσα "Τερψιχόρη", παραπλεύρως αυτής, υπήρχε έτερη μικρή χορευτική αίθουσα, χωρητικότητας 150 ατόμων (για συμπόσια) ή εναλλακτικά 190 ατόμων (για συνελεύσεις). Επί της ουσίας, η μικρή χορευτική αίθουσα υπήρξε επέκταση της αίθουσας "Τερψιχόρη", με την οποία επικοινωνούσε μέσω αθόρυβων συρόμενων θυρών.

Αίθουσα Χορού "Τερψιχόρη"

Οι τραπεζαρίες με τις χαρακτηριστικές ονομασίες "Αμβροσία" και "Νέκταρ", χωρητικότητας 55 ατόμων (για συμπόσια) και 78 ατόμων (για συνελεύσεις) η καθεμιά, βρίσκονταν αριστερά της μικρής αίθουσας χορού. Οι δυο αυτές αίθουσες, με την χαμηλή οροφή, την ιδιαίτερη επένδυση χρυσού και υποκίτρινου χρώματος και τις κρυφές λάμπες, μπορούσαν να ενωθούν σε μια ενιαία με την απομάκρυνση ενός κινητού κεντρικού διαχωριστικού τοίχου.

Τέλος, το μπαρ "Γαλαξίας", χωρητικότητας 125 ατόμων, βρισκόταν στην οροφή του κτιρίου και εξυπηρετείτο από έναν ταχύ ανελκυστήρα άνευ ενδιάμεσων στάσεων προσφέροντας μια άκρως προνομιακή θέα προς την Ακρόπολη των Αθηνών και προς την θάλασσα. 

Μπαρ "Γαλαξίας" (Galaxy Bar)

Σε απόσταση αναπνοής, το νυκτερινό κέντρο "Γαλαξίας", χωρητικότητας 136 ατόμων, το οποίο ενωνόταν με το ομώνυμο μπαρ μέσω υαλοσκεπούς γέφυρας, διέθετε μια μερικώς αποσπόμενη οροφή, η οποία μετέτρεπε το σκηνικό σε υπαίθριο, επιτρέποντας κατ'αυτόν τον τρόπο την θέαση του ουρανού και των άστρων! 


Αξίζει τον κόπο επίσης να αναφερθούμε στις κάτωθι επιχειρήσεις, οι οποίες υπήρξαν οι πρώτες που μίσθωσαν καταστήματα στους χώρους του νέου ξενοδοχείου: (αεροπορικές) Ολυμπιακή Αεροπορία, Alitalia, BEA, El-Al Israel Airlines, KLM, Swissair, Trans World United, United Arab Airlines, (τράπεζες) American Express, Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος, (κοσμηματοπωλεία) Ε. Ζολώτα, Κωνσταντάρα-Βουράκη, "A l'Emeraude", (διάφορα) Ιωάννης Σιστοβάρης και Υιοί - Γούνες, Boutique Jean Desses, Έρανος Βασιλικής Πρόνοιας, Καπνοπωλείον Ι. & Α. Ψαρράς, Βιβλιοπωλείο American Book & News Agency, φωτογραφικά είδη Kodak, Hertz Hellas, Κατάστημα Ανδρικών Ειδών "Brioni of Athens", Cleo's Souvenirs (Κλειώ Βοσταντζόγλου), Shell Company Hellas (γκαράζ ξενοδοχείου), Ανθοπωλείο (Αίγλη Αγγελίδου), Κομμωτήριο Κυριών - Κουρείον Ανδρών "Κωστή και Τάκη", Φαρμακείο Νειάδα - Μαυρολέοντος.

Ενδεικτική έγχρωμη ξενόγλωσση διαφημιστική ενημερωτική καταχώρηση του Ομίλου Hilton με αναφορά στα 12 νέα ξενοδοχεία "Χίλτον" τα οποία λειτούργησαν σε 12 διαφορετικές πόλεις του κόσμου κατά το έτος 1963 (In 1963, 12 New Hilton Hotels Around the World). Το "Άθενς Χίλτον" αναφερόταν πρώτο στον σχετικό κατάλογο που περιλάμβανε ξενοδοχεία "Χίλτον" σε Τεχεράνη, Λονδίνο, Ρότερνταμ, Νέα Υόρκη, Ρώμη, Τόκιο, Πόρτλαντ, Χονολουλού, Μόντρεαλ, Σαν Φρανσίσκο και Ουάσινγκτον


Ενδεικτική καρτ-ποστάλ των εκδόσεων των αδελφών Ασημακοπούλου, από την περίοδο της κατασκευής του Ξενοδοχείου "Χίλτον".


Ξενόγλωσση καρτ-ποστάλ εποχής με θέμα το Ξενοδοχείο "Χίλτον", εκδόσεως της ελληνικής εταιρίας γραφικών τεχνών Ασπιώτη-ΕΛΚΑ. Η οπίσθια όψη της εν λόγω καρτ-ποστάλ αναγράφει σχετικά με το "The Athens Hilton: Beautifully located minutes away from the business centre - 480 outside airconditioned rooms and terraces - pool - bars - specialty restaurant - nightclub - roof garden - coffee shop"


Έτερη έγχρωμη καρτ-ποστάλ εκδόσεως της ελληνικής εταιρίας γραφικών τεχνών Ασπιώτη-ΕΛΚΑ: 


Ενδεικτική ξενόγλωσση διαφημιστική καταχώρηση του Athens Hilton από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1960:


Ενδεικτική καταχώρηση μέσα από τις σελίδες του ημερησίου Τύπου του έτους 1968 με αφορμή την συμπλήρωση πέντε ετών λειτουργίας του δωδεκαόροφου μαρμάρινου παλατιού της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας, το οποίο είχε εξελιχθεί, σύμφωνα με τα γραφόμενα, σε ένα από τα πλέον αγαπητά ξενοδοχεία των Αθηνών, αναπτυσσόμενο με ιλιγγιώδεις ρυθμούς!


Αρχής γενομένης από το έτος 1963 και για τον επόμενο μισόν αιώνα, το "Χίλτον" των Αθηνών, εκτός από σημείο αναφοράς της πρωτεύουσας, αποτέλεσε σημείο συνάντησης, διαμονής και αναψυχής για χιλιάδες Έλληνες και ξένους πελάτες, διάσημους και μη, οι οποίοι είτε διέμειναν σε αυτό, είτε απλά επισκέφθηκαν ή/και έκαναν χρήση των εστιατορίων, των μπαρ, των αιθουσών χορού, των τραπεζαριών (σε πάρτι, συνεστιάσεις συλλόγων, επίσημα γεύματα, εκθέσεις τέχνης κ.α. συναφή) και των λοιπών πολυτελών εγκαταστάσεών του. 


Στο "Άθενς Χίλτον" φιλοξενήθηκε, όπως ήταν φυσικό και επόμενο, ένας τεράστιος αριθμός επιφανών προσωπικοτήτων από κάθε πιθανή γωνιά του κόσμου, μέλη βασιλικών οικογενειών, αριστοκράτες, πολιτικοί, επιχειρηματίες, ηθοποιοί, τραγουδιστές κ.α. πολλοί. Ενδεικτικά, ας αναφέρουμε σε τυχαία σειρά τα ονοματεπώνυμα του Αριστοτέλη Σ. Ωνάση, του Frank Sinatra, του Anthony Quinn, του Marlon Brando, της Ursula Andress, του πρίγκηπα Rainier III του Μονακό και αργότερα του υιού του Αλβέρτου ΙΙ, του Jacques-Yves Cousteau, του Igor Stravinsky, του Jean-Paul Belmondo, του Ingmar Bergman, του βασιλέα της Ισπανίας Juan Carlos I, του Pierre Carden, της Νανάς Μούσχουρη, του Ντέμη Ρούσσου, του Τέλη Σαβάλα, της Raquel Welch, του Omar Sharif, της Raffaella Carra, του Ηugh Hefner, του Guy de Rothschild, της Françoise Sagan, του John le Carré, του Rudolf Nureyev, της Maya Plisetskaya, της Julie Nixon Eisenhower, της Shirley Bassey, του Stevie Wonder, της Luz Casal, του Daniel Day-Lewis και της Montserrat Caballe.

Δεν είναι υπερβολή να αναφέρουμε πως η εξωτερική εικόνα του νέου μεγαλοπρεπούς αθηναϊκού ξενοδοχείου προβλήθηκε σε υπέρμετρο βαθμό, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, διαμέσου των τότε διαθέσιμων διαύλων επικοινωνίας (Τύπος, περιοδικά, καρτ-ποστάλ κτλ.). Ακολούθως παρουσιάζονται ορισμένες ενδεικτικές φωτογραφικές καταγραφές του ξενοδοχείου "Άθενς Χίλτον" μέσα από επιστολικά δελτάρια, κυρίως ελληνικών εκδόσεων, που ταχυδρομήθηκαν σε όλον τον κόσμο.

Εκδόσεις Αφοί Κανελλόπουλου

Εκδόσεις Αφοί Κουβέλη

Εκδόσεις Λύχνος


Αεροφωτογραφία του 1973, Αθήναι - Το Ξενοδοχείο "Χίλτον", Εκδόσεις Εμμ. Διακάκη και Υιός (Δ-2048)

Ξενόγλωσση καρτ-ποστάλ της δεκαετίας του 1970 με θέμα το Ξενοδοχείο "Χίλτον", των εκδόσεων Λύχνος. Η οπίσθια όψη της εν λόγω καρτ-ποστάλ αναγράφει σχετικά:"The Athens Hilton: Located minutes away from the business centre. Only hotel with swimming pool and cabana club in Athens. Two Bars - Coffee Shop - Greek specialty taverna - Nightclub overlooking the city - roof garden - 480 air - conditioned rooms, each with private terrace."

Εκδόσεις Λύχνος


Εξώφυλλο διαφημιστικού φυλλαδίου (τέλη δεκαετίας 1970)

Διαφημιστική καταχώρηση του Athens Hilton, ιδιοκτησίας της εταιρίας "Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις "Η Ιονική" Α.Ε.", από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, στην οποία υπογραμμίζονται μερικές από τις καινοτομίες που επιβεβαίωναν την υπεροχή του ξενοδοχείου όπως λ.χ. η χρήση των ειδικών καρτών ασφαλείας "Yaletronic System" αντί των κλασικών κλειδιών δωματίου, το "executive floor" ειδικά για επιχειρηματίες, η πολυτελής Προεδρική Σουίτα, το σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο και οι πρωτοποριακοί ανελκυστήρες:

  • Το Athens Hilton κατά τον 21ο αιώνα
Στις αρχές του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα κατά την περίοδο 2001-2003, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας (2004), έλαβε χώρα μια μινιμαλιστική αποκατάσταση του υπάρχοντος κτιρίου ενώ ταυτόχρονα προστέθηκε μια νέα πτέρυγα έξι ορόφων προς την οδό Βεντήρη, υπό την επίβλεψη των αρχιτεκτονικών γραφείων του Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη (10 Απριλίου 1939 - 24 Ιουνίου 2024) και του Χάρρυ Κ. Μπουγαδέλλη. 

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως κατά το έτος τέλεσης των εν Αθήναις Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, το ξενοδοχείο "Χίλτον" αποτέλεσε την έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής. Κατά παρόμοιο τρόπο, κατά το έτος 2011, το υπό εξέτασιν ξενοδοχείο χρησιμοποιήθηκε ως έδρα της Οργανωτικής Επιτροπής των Παγκοσμίων Αγώνων Special Olympics, που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα.

Το Ξενοδοχείο "Χίλτον" όπως καταγράφηκε από τον λόφο του Λυκαβηττού με χρήση τηλεφακού στις αρχές της δεκαετίας του 2010:

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ HILTON

Ενδεικτική φωτογραφική καταγραφή τμήματος της νοτιοδυτικής προσόψεως του κτιρίου του ξενοδοχείου όπως καταγράφηκε τον Νοέμβριο του έτους 2019:

HILTON ATHENS HOTEL

Στα τέλη του έτους 2022, το εμβληματικό ξενοδοχείο Hilton των Αθηνών έκλεισε μετά από 59 συναπτά χρόνια λειτουργίας.

Χρονικά, είχε προηγηθεί στα τέλη του προηγούμενου έτους (2021), η υπογραφή συμφωνίας μεταξύ του Ομίλου Hilton και της ιδιοκτήτριας του ξενοδοχείου "Ιονική Ξενοδοχειακή Α.Ε." (σσ. μέτοχοι της οποίας είναι η ΤΕΜΕΣ Α.Ε. με επικεφαλής τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο - υιό του εφοπλιστή και επιχειρηματία καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου (Costamare Shipping SA, Costa Navarino) - με την σύμπραξη του σαουδαραβικών συμφερόντων Olayan Group) για την δημιουργία νέου ξενοδοχείου και ιδιωτικών κατοικιών. Σύμφωνα με την εν λόγω συμφωνία, στο κτίριο του παλαιού Hilton, με τις κατάλληλες προσαρμογές, θα αποκτήσουν για πρώτη φορά παρουσία εν Ελλάδι τα brands πολυτελείας της Hilton, και πιο συγκεκριμένα τα Conrad Hotels & Resorts, Conrad Residences και Waldorf Astoria Residences. Τα σχέδια αξιοποίησης των κτιριακών υποδομών του πρώην "Άθενς Χίλτον" προβλέπουν ένα τμήμα του κτιρίου να μετατραπεί σε ξενοδοχείο Conrad (σσ. από το όνομα του ιδρυτή της αλυσίδας) με 280 δωμάτια και σουίτες, έτερο μέρος να μετατραπεί σε πενήντα (50) πολυτελείς κατοικίες οι οποίες θα λειτουργήσουν υπό τα προαναφερθέντα brands Conrad Residences και Waldorf Astoria Residences της Hilton, ενώ επίσης προβλέπεται η συνολική ανάπλαση του τελευταίου ορόφου του κτιρίου όπου θα φιλοξενηθούν εμπειρίες γαστρονομίας και ψυχαγωγίας, η επέκταση δίπλα στο χώρο της πισίνας (σσ. η οποία είχε συμπεριληφθεί στον αρχικό σχεδιασμό της δεκαετίας του 1960), η δημιουργία θεματικών εμπορικών χώρων, εγκαταστάσεων ψυχαγωγίας και ευεξίας καθώς και η δημιουργία μιας σύγχρονης λέσχης μελών. 

"Ο ΔΡΟΜΕΑΣ"

Κατά τον μήνα Ιούνιο του έτους 2024, αποκαλύφθηκε πως η ονομασία που θα φέρει το νέο συγκρότημα που αναμένεται να έχει δημιουργηθεί στους χώρους του πάλαι ποτέ ξενοδοχείου "Άθενς Χίλτον" μέχρι τα τέλη του έτους 2025 θα είναι "The Ilisian"!

Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:

Ξενοδοχείο "Χίλτον" Αθηνών - Αρχείο Νεότερων Μνημείων
Hilton Αθηνών - Wikipedia
Hilton Athens - Επίσημη Ιστοσελίδα
Hilton Athens Magazine - Anniversary Issue
Τύπος Εποχής - Συλλεκτικοί Χάρτες - Οδηγοί Πόλεως

Φωτογραφίες:
  • Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου