Οι σελίδες του Μέγα Οδηγού του Πειραιώς του 1928-1929 και της αντίστοιχης συμπεπληρωμένης εκδόσεως του 1929-1930 βρίθουν από διαφημιστικές καταχωρήσεις εταιριών και επαγγελματιών που δραστηριοποιούνταν επαγγελματικά στον Πειραιά των τελών της δεκαετίας του 1920. Μια εκ των διαφημίσεων αυτών, η οποία ξεχωρίζει βάσει του περιεχομένου, είναι η κάτωθι εικονιζόμενη του καλλιτέχνη Δημητρίου Φραντζεσκάκη, ο οποίος κατοικούσε στην οδό Οδυσσέως Ανδρούτσου 21.
Πλάι στην φωτογραφία του καλλιτέχνη ο οποίος καταγραφόταν ως "πιανίστας", αναφερόταν πως ο ίδιος αναλάμβανε τον καταρτισμό ορχήστρας για μουσικές εορτές, χοροεσπερίδες, εορτές σωματείων, κινηματογράφους, θέατρα κτλ., ενώ επίσης ασχολείτο με το κούρδισμα κλειδοκυμβάλλων (πιάνων).
Μετά τον Πόλεμο, στα τέλη της δεκαετίας του '40, τα ίχνη του Δημητρίου Φραντζεσκάκη εντοπίζονται στην Αμερική, όπου όπως χιλιάδες άλλοι Έλληνες είχε μεταναστεύσει αναζητώντας μια καλύτερη τύχη, εργαζόμενος ως μουσικός και μαέστρος για λογαριασμό ελληνόφωνων ελληνικών μαγαζιών αλλά και δισκογραφικών εταιριών.
Στο κάτωθι ασπρόμαυρο αρχειακό τεκμήριο των τελών της δεκαετίας του 1940 (έτος 1949) καταγράφεται ο Δημήτρης Φραντζεσκάκης παίζοντας ακορντεόν στο πλάι του μεγάλου τροβαδούρου Νίκου Γούναρη στο φημισμένο "Hotel Monte Carlo" στο Monroe της Νέας Υόρκης, εκεί όπου λάμβαναν χώρα πλήθος εκδηλώσεων της ομογένειας. Ειρήσθω εν παρόδω, ο Νίκος Γούναρης (3 Μαρτίου 1915 – 5 Μαΐου 1965), ως γνωστόν, μεταπολεμικά, συνδέθηκε άρρηκτα με την ομογένεια κυρίως των ΗΠΑ για περίπου δυο δεκαετίες (σσ. ταξίδεψε και σε Αυστραλία, Καναδά, Νότια Αφρική κτλ.), γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία σε κέντρα διασκεδάσεως, ξενοδοχεία και θέατρα (σσ. ονομαστές οι εμφανίσεις του Γούναρη στο "Carnegie Hall" της Νέας Υόρκης και στο "War Memorial Theatre" του Σαν Φρανσίσκο).
Νίκος Γούναρης - Δημήτρης Φραντζεσκάκης |
Ο Δημήτριος Φραντζεσκάκης ο οποίος συχνά καταγραφόταν ως Demetris Frantzeskakis ή James Frantzeskakis, συνεργάστηκε με πληθώρα καλλιτεχνών, οργανοπαικτών και τραγουδιστών, του δημοτικού και του λαϊκού τραγουδιού, που δραστηριοποιήθηκαν είτε μόνιμα (όντας μετανάστες) είτε σποραδικά στις ΗΠΑ. Ενδεικτικά αναφέρουμε μεταξύ άλλων τους Ανέστο Αθανασίου ("Γύφτος"), Πέτρο Νικολάου, Πέτρο Μαμάκο, Κώστα Καπλάνη, Μανώλη Χιώτη και Μαίρη Λίντα, Νίκο Γούναρη, Δομένικο Βαμβακάρη, Τάσο Χαλκιά, Ρένα Ντάλια, Γιάννη Τατασόπουλο ("Ντίλιγκερ"), Μαρίνα Γκρέττα, Θεόδωρο Καβουράκη, Γιώργο Στρατή, Μητσάκη Ορφανίδη, Κώστα Σεβαστάκη, Νίκο Τσεπέρη κ.α.
Δημήτρης Φραντζεσκάκης |
Ο Φραντζεσκάκης συνεργάστηκε επίσης με διάφορες ελληνικών συμφερόντων δισκογραφικές εταιρίες που δραστηριοποιήθηκαν στις ΗΠΑ από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 και μέχρι τη δεκαετία του 1960, κυρίως ως διευθυντής ορχήστρας αλλά και ως στιχουργός και οργανοπαίκτης (πιάνο ή ακορντεόν). Ενδεικτικά αναφέρουμε μεταξύ των άλλων την Athena Record Company USA, την Attikon Recording Inc., την Nina Record Company, την Liberty Record Co., την Alector Records USA, με τις οποίες ο Φραντζεσκάκης συμμετείχε στην ηχογράφηση πληθώρας δίσκων 78, 45 και 33 στροφών.
Στο κάτωθι εικονιζόμενο ενδεικτικό εξώφυλλο του δίσκου "Folk Songs of Greece" της τραγουδίστριας Μαρίνας Γκρέτα που κυκλοφόρησε από την Athena Record Company, ο Δημήτριος Φραντζεσκάκης εικονίζεται με το ακορντεόν στα χέρια. Ταυτόχρονα ο ίδιος (J. Frantzeskakis) είχε την ευθύνη της ενορχήστρωσης του δίσκου.
"Η Κύπρος Είναι Δική Μας", ένας καλαματιανός σε στίχους, μουσική και ενορχήστρωση Δημητρίου Φραντζεσκάκη όπως κυκλοφόρησε από την Apollo Records στην αγορά της Αυστραλίας.
Ενδεικτικό δισκάκι 78 στροφών από την δισκογραφική Attikon Recording Inc. από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950, με το τραγούδι "Αλανιάρα" του Νίκου Γούναρη, με τον Δημήτριο Φραντζεσκάκη στο ακορντεόν και την ενορχήστρωση.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όπως φανερώνει η κάτωθι διαφημιστική καταχώρηση του γνωστού κοσμικού κέντρου "Σε Λαπέν" ("Chez Lapin"), στην Καστέλλα, ο Δημήτρης Φραντζεσκάκης εμφανιζόταν στο πλευρό του γνωστού τροβαδούρου Νίκου Γούναρη:
Έτος 1960 |
Κείμενο:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου