Στην παρακάτω ασπρόμαυρη φωτογραφία μιας μερικής απόψεως του κεντρικού λιμένος Πειραιώς από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, πιθανότατα από το παράθυρο κάποιου γραφείου επί της ακτής Ποσειδώνος, ο άγνωστος φωτογράφος έχει καταγράψει το εορταστικό Χριστουγεννιάτικο κλίμα περιλαμβάνοντας στο φωτογραφικό κάδρο δυο χριστουγεννιάτικες μπάλες και ένα μέρος ενός κλαδιού του Χριστουγεννιάτικου δέντρου.
Στο βάθος της υπό εξέταση "εορταστικής" φωτογραφίας εποχής λοιπόν ξεχωρίζει ο όγκος του κτιρίου του Χατζηκυριάκειου Ορφανοτροφείου ενώ στα δεξιά, κάτω από το κλαδί του Χριστουγεννιάτικο δέντρου, διακρίνεται το κτίριο της πενταόροφης αποθήκης του ΟΛΠ επί της Ηετιώνειας ακτής καθώς και η μεγάλη σιταποθήκη (ΣΙΛΟ / Si-Lo).
Σε πρώτο πλάνο, στο σημείο όπου διαχρονικά αράζουν τα πλοία που εξυπηρετούν τον Αργοσαρωνικό, καταγράφεται το επιβατικό πλοίο "Νεράιδα" του Γιάννη Λάτση (αρχικό όνομα "Laurana", έτος ναυπηγήσεως 1939, στα ναυπηγεία Cantieri Navali Del Quarnaro στο τότε ιταλικό Fiume - τη σημερινή Rijeka της Κροατίας) και το "Χαρά" ιδιοκτησίας Νικολάου Μεταξά.
Το άνωθεν εικονιζόμενο, πλωτό πλέον μουσείο, "Νεράιδα" του Γιάννη Λάτση, αγοράστηκε το 1949 και δρομολογήθηκε στη γραμμή του Αργοσαρωνικού μετά από εκτεταμένες εργασίες επισκευής. Για περίπου 25 χρόνια το πλοίο συνέδεε τον Πειραιά με την Αίγινα, τα Μέθανα, τον Πόρο, την Ύδρα, την Ερμιόνη και τις Σπέτσες ενώ σε έκτακτες περιπτώσεις εξυπηρετούσε και προορισμούς όπως το Λεωνίδιο, η Μονεμβασία και η Επίδαυρος καθώς και μονοήμερες θαλάσσιες εκδρομές. Το τυχερό πλοίο του Γιάννη Λάτση αποσύρθηκε το 1974 αλλά ουδέποτε εστάλη προς διάλυση, παραμένοντας στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Ελευσίνας για περισσότερα από 30 χρόνια.
Ενδεικτικές αναφορές του "Νεράιδα" σε καταχωρήσεις του Τύπου της περιόδου 1959-1961:
Ενδεικτικές αναφορές του "Νεράιδα" σε καταχωρήσεις του Τύπου της περιόδου 1959-1961:
Ακριβώς δίπλα στο "Νεράιδα" του Λάτση, όπως προείπαμε, καταγράφεται το επιβατικό πλοίο "Χαρά" της οικογενείας Μεταξά (αρχική ονομασία "Ursvik", έτος κατασκευής 1933 στο Trondheim της Νορβηγίας). Το "Χαρά" συνέδεε τον Πειραιά με την Αίγινα καθημερινώς από το 1958 έως το 1974 και έμεινε στην ιστορία τόσο για τον χαρακτηριστικό καπνό που συνόδευε την παρουσία του στα νερά του Σαρωνικού όσο και για την παιδική χαρά που διέθετε.
Από τον ημερήσιο Τύπο του έτους 1965:
Από τον ημερήσιο Τύπο του έτους 1965:
Παραπλεύρως των δυο προαναφερομένων επιβατικών πλοίων, πλαγιοδετημένο επί της προκυμαίας, καταγράφεται το Α/Π "Μυρτιδιώτισσα" της Λακωνικής Ακτοπλοΐας του Σπύρου Μπιλίνη, ένα αγγλικό πλοίο κατασκευής 1929 το οποίο ταξίδεψε στα εγχώρια ύδατα και πιο συγκεκριμένα σχεδόν αποκλειστικά στην επονομαζόμενη "μαύρη γραμμή" της Πελοποννήσου (Πειραιάς - παράλια Πελοποννήσου - Κύθηρα) αλλά και σε άλλες γραμμές στο Αιγαίο (Κυκλάδες) από το 1958 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1970 οπότε και παροπλίστηκε προς διάλυση.
Το "Μυρτιδιώτισσα" με το χαρακτηριστικό ασπρόμαυρο σκαρί και την κιτρινόλευκη τσιμινιέρα:
Το "Μυρτιδιώτισσα" με το χαρακτηριστικό ασπρόμαυρο σκαρί και την κιτρινόλευκη τσιμινιέρα:
Από τον Ημερήσιο Τύπο των μέσων της δεκαετίας του 1960:
Πηγές:
Το παρόν άρθρο αποτελεί προϊόν προσωπικής έρευνας
Στοιχεία και πληροφορίες αντλήθηκαν από τις κάτωθι πηγές:
- http://neraida.org/history/
- https://forum.nautilia.gr/
- Ημερήσιος Τύπος Εποχής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου