Στις αρχές του 20ου αιώνα, η Passeig de Gràcia είχε ήδη εξελιχθεί σε μια από τις σπουδαιότερες λεωφόρους της Βαρκελώνης. Η αριστοκρατική τάξη της εποχής επέλεγε τη συγκεκριμένη πολυσύχναστη κεντρική οδό για να οικοδομήσει μεγαλοπρεπείς οικίες προσλαμβάνοντας επί τούτου τους πλέον γνωστούς αρχιτέκτονες του καιρού εκείνου ενώ, ταυτόχρονα, θέατρα, κινηματογράφοι, ακριβά εστιατόρια, κοσμοπολίτικα καφέ και πολυτελή καταστήματα έκαναν την εμφάνισή τους.
Το 1905, οι νεόνυμφοι Pere Milà (1874-1940) και Roser Segimon (1870-1964), αμφότερα γοητευμένοι από την αύρα της Passeig de Gràcia αγοράζουν ένα σπίτι με κήπο στη συμβολή της προαναφερόμενης λεωφόρου με την (οδό) Carrer de Provença αναθέτοντας στον τότε ήδη αναγνωρισμένο αρχιτέκτονα Antoni Gaudí να κτίσει ένα νέο πολυόροφο οικοδόμημα στο οποίο οι ίδιοι θα κρατούσαν ένα διαμέρισμα και τα υπόλοιπα θα διατίθεντο προς ενοικίαση.
Η κατασκευή της πολυκατοικίας που οραματίστηκε και σχεδίασε ο Gaudí διήρκεσε τέσσερα χρόνια (από το 1906 έως το 1910) με την επίσημη ολοκλήρωση του έργου όμως να τοποθετείται χρονικά στο έτος 1912 μετά από διάφορες επιπλοκές που επέφεραν καθυστερήσεις στο έργο, όπως λ.χ. την πληρωμή ενός προστίμου 100.000 πεσετών που επεβλήθη για πολεοδομικές αλλαγές / παραβάσεις που εντοπίστηκαν στο κτίριο σε σχέση με τα αρχικά σχέδια, την ένταση στις σχέσεις των Milà με τον Gaudí για θέματα κυρίως εσωτερικής διακόσμησης καθώς και τη δικαστική διαμάχη που ακολούθησε μεταξύ του ζεύγους Milà και του Gaudí, με τη δικαίωση του τελευταίου, η οποία τελικά ανάγκασε την Roser Segimon να υποθηκεύσει την νεόδμητη πολυκατοικία για να αποπληρώσει τον αρχιτέκτονα (σσ. ο Gaudi δώρισε το ποσό που του επιδικάστηκε από το δικαστήριο σε μοναστήρι Ιησουϊτών!). Πάντως, η πολύπλοκη ανοικοδόμηση της πρωτοποριακής ως προς τον σχεδιασμό οικίας της οικογενείας Milà (επίσημη ονομασία Casa Milà στα καταλανικά) μονοπώλησε το ενδιαφέρον του Τύπου της εποχής καθώς και σχετικών περιοδικών λαμβάνοντας εκθειαστικά σχόλια αλλά και δριμείες αρνητικές κριτικές.
H Casa Milà, ευρύτερα γνωστή ως "La Pedrera" (ήτοι "το λατομείο" στα ισπανικά / "La Cantera" στα καταλανικά) λόγω των προσόψεών της, μετά από αρκετές δεκαετίες απαξίωσης ιδίως κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, ανακηρύχθηκε αρχικά ως Εθνικό Ιστορικό Μνημείο (Monumento Histórico-Artístico de Carácter Nacional) το 1969, αργότερα ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO κατά το έτος 1984, ανακαινίστηκε και άνοιξε τις πύλες της στο κοινό το 1996. Από το 2013, ιδιοκτήτης του κτιρίου σημείου αναφοράς της Βαρκελώνης είναι το ίδρυμα Fundació Catalunya-La Pedrera.
Μετά την ολοκλήρωση του κυρίως όγκου των εργασιών κατασκευής του κτιρίου το 1910, το ζεύγος Milà ζήτησε άδεια από το Δήμο Βαρκελώνης για να προχωρήσει στην ενοικίαση χώρων του κτιρίου αλλά αυτό δεν έγινε εφικτό μέχρι και το έτος 1912 οπότε και ο Gaudí παρέδωσε επίσημα το κτίριο προς χρήση. Μερικούς μήνες αργότερα, στη δημοφιλή καταλανική εφημερίδα La Vanguardia δημοσιεύονταν ήδη αγγελίες ζήτησης υπηρετικού προσωπικού για διάφορους από τους πρώτους ενοίκους του κτιρίου. Αξιομνημόνευτη πάντως παραμένει η ύπαρξη μιας αγγελίας καθηγήτριας ιδιαίτερων μαθημάτων αγγλικών ονόματι Miss Dick η οποία έδρευε στο κτίριο! Στον κατάλογο των πρώτων ενοίκων της Pedrera φιγουράρουν τα ονόματα του Αργεντινού πρέσβη Alberto I. Gache, ενός Αιγύπτιου πρίγκηπα ονόματι Ibrahim Hassan (ο οποίος απεβίωσε στο κτίριο το 1918), της οικογένειας βιομηχάνων Baladia, της Mercè Duran και του συζύγου της Paco Abadal (οι οποίοι θεωρούνται ως οι πρώτοι ένοικοι της πολυκατοικίας) κ.α.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, στο ισόγειο του κτιρίου άρχισαν να ανοίγουν τα πρώτα εμπορικά καταστήματα, μεταξύ των οποίων ο διάσημος κλασικός ραπτικός οίκος Mosella, ο οποίος παραμένει στο ίδιο σημείο από τότε. Κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου (1936-1939) το κτίριο επιτάχθηκε από το Ενιαίο Σοσιαλιστικό Κόμμα της Καταλονίας (PSUC), ο γενικός γραμματέας του οποίου εγκαταστάθηκε στην οικία των Milà οι οποίοι επέστρεψαν στο σπίτι τους μετά το τέλος της εμφύλιας σύρραξης. Το 1946, η Roser Segimon, χήρα του Pere Milà ο οποίος είχε αποβιώσει προ εξαετίας (1940), πώλησε το κτίριο στην κτηματομεσιτική εταιρία CIPSA παραμένοντας όμως στο οικογενειακό τους διαμέρισμα μέχρι το θάνατό της το 1964.
Η Casa Milà ("La Pedrera") θεωρείται ως το πλέον αντιπροσωπευτικό - όντας επίσης και το τελευταίο αστικό - έργο του Antoni Gaudí, κυρίως λόγω των κατασκευαστικών και λειτουργικών καινοτομιών που ο Καταλανός αρχιτέκτων εφάρμοσε σε αυτή όπως επίσης και για τις ριζοσπαστικές και καινοτόμες διακοσμητικές λύσεις που υιοθέτησε παρακάμπτοντας τα αρχιτεκτονικά πρότυπα / στερεότυπα της εποχής του. Δίχως άλλο, η Pedrera, ένα ανεπανάληπτο πέτρινο ποίημα, μια τεραστίων διαστάσεων γλυπτική σύνθεση, φανερώνει έμπρακτα τον τρόπο με τον οποίον ο Gaudí εμπνεόταν από τη φύση.
Το γωνιαίο κτίριο της La Pedrera αποτελείται από δυο αυτόνομα συγκροτήματα διαμερισμάτων, με κοινή πρόσοψη, το καθένα από τα οποία διαθέτει τη δική του ανεξάρτητη είσοδο, τα οποία έχουν κατασκευαστεί γύρω από δυο μεγάλες διασυνδεδεμένες αυλές με ράμπες και χώρους στάθμευσης για οχήματα.
Η πρόσοψη της Casa Milà - η οποία ομοιάζει με κυματοειδές πέπλο / κουρτίνα - αποτελείται από περισσότερους από 6.000 πέτρινους κύβους που συνδέονται μεταξύ τους με μεταλλικά στοιχεία που κυριαρχούν στα μεγάλα ανοίγματα (παράθυρα και εξώστες) αυτής.
Οι κάτωθι εικονιζόμενοι εξώστες της La Pedrera (συνολικά το κτίριο έχει 32 εξώστες) χαρακτηρίζονται δίχως άλλο από τις ασυνήθιστες και πρωτοποριακές για την εποχή τους αφηρημένες μεταλλικές συνθέσεις των κιγκλιδωμάτων, κατασκευασμένες από σφυρήλατο σίδερο, οι οποίες δημιουργήθηκαν στα εργαστήρια των αδελφών Badia στη Βαρκελώνη υπό τη συνεχή επίβλεψη του ιδίου του Gaudí.
Αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός πως η Pedrera έχει υποστεί αρκετές μετατροπές / παρεμβάσεις στο πέρασμα του χρόνου: το 1927, μετά το θάνατο του Gaudí, η Roser Segimon - η οποία όπως προείπαμε είχε διαφωνήσει με τον διάσημο αρχιτέκτονα ιδίως ως προς τη διακόσμηση του διαμερίσματός της - ανέθεσε στον κατασκευαστή Josep Bayó την αναδιάταξη και ανακαίνιση του σπιτιού της κατά τη διάρκεια της οποίας καταστράφηκαν ή καλύφθηκαν με γύψο όλα τα διακοσμητικά στοιχεία που είχε εισαγάγει ο Gaudí. Ομοίως, κατά το έτος 1932, οι αποθήκες κάρβουνου της πολυκατοικίας τροποποιήθηκαν για να γίνουν καταστήματα και αφαιρέθηκαν αρκετά διακοσμητικά στοιχεία που υπήρχαν μεταξύ του ήμι-υπογείου και του ισογείου. Το 1954, στους βοηθητικούς χώρους της σοφίτας (βλέπε παρακάτω) δημιουργήθηκαν 13 διαμερίσματα υπό την επίβλεψη του αρχιτέκτονα Francisco Juan Barba Corsini. To 1966, όλος ο πρώτος όροφος μετατράπηκε σε γραφεία από την εταιρία του Leopoldo Gil Nebot ενώ λίγα χρόνια αργότερα - κατά την περίοδο 1971-1975 - στο κτίριο έγινε μια πρώτη ανακαίνιση υπό τη διεύθυνση του José Antonio Comas de Mendoza. Μετά την αγορά του κτιρίου από την Caixa de Catalunya (από τις πλέον γνωστές τράπεζες της Καταλονίας και της Ισπανίας) το 1986, έλαβαν χώρα εκτεταμένες εργασίες συντήρησης, αποκατάστασης και ανακαίνισης διαφόρων χώρων του κτιρίου (περίοδος 1987-1996) υπό την επίβλεψη των José Emilio Hernández Cros και Rafael Villa.
Εισερχόμενοι στο εσωτερικό της Pedrera διαμέσου μιας εκ των δυο μεγάλων θυρών που έχουν κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν την πρόσβαση τόσο ανθρώπων όσο και οχημάτων προς τα ενδότερα του οικοδομήματος και προς τους υπόγειους χώρους στάθμευσης καταλήγουμε σε μια εκ των δυο μεγάλων εσωτερικών αυλών που εξασφαλίζουν άπλετο φως και επαρκή αέρα στα 16 διαμερίσματα του κτιρίου.
Εδώ, μοιραία το βλέμμα στρέφεται προς τα πάνω, με την Pedrera να απλώνεται πάνω από τα κεφάλια των επισκεπτών σαν τροπικό δάσος:
Εντυπωσιακό και συνάμα αξιοθαύμαστο είναι το γεγονός πως ένα κτίριο εκατό και πλέον χρόνων προβάλλεται, αξιοποιείται και αναδεικνύεται μουσειακά σε συγκεκριμένους χώρους αυτού ενώ ταυτόχρονα οι υπόλοιποι χώροι είναι πλήρως λειτουργικοί (είτε ως γραφεία, είτε ως κατοικίες)!
Από τις αυλές, η πρόσβαση στα διαμερίσματα γίνεται μέσω ανελκυστήρων τους οποίους ο Gaudí είχε σχεδιάσει ως κύριο μέσο μεταφοράς προς τους άνω ορόφους με τις σκάλες να περιορίζονται σε δευτερεύων / βοηθητικό ρόλο.
Το πάλαι ποτέ διαμέρισμα του ζεύγους Milà σήμερα αποτελεί έναν ενιαίο χώρο συνολικής επιφάνειας 1.300 τετραγωνικών μέτρων στον οποίον λαμβάνουν χώρα περιοδικές εκθέσεις και άλλα δρώμενα.
- Επίσκεψη σε ένα διαμέρισμα της Pedrera
Στο απλό εισιτήριο εισόδου στην Pedrera συμπεριλαμβάνεται η πρόσβαση σε ένα ειδικά διαμορφωμένο για τον σκοπό αυτό διαμέρισμα του τετάρτου ορόφου - ακριβώς έναν όροφο πάνω από το διαμέρισμα της οικογενείας Milà. Εκεί, ο επισκέπτης του διαμερίσματος δύναται να παρατηρήσει από κοντά την αρχιτεκτονική και τους χώρους του σπιτιού και ταυτόχρονα να φανταστεί τον τρόπο διαβίωσης μιας ευκατάστατης αστικής οικογένειας στη Βαρκελώνη των αρχών του 20ου αιώνα λαμβάνοντας υπόψη πως ο Gaudí είχε συμπεριλάβει στην πολυκατοικία τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες όπως ηλεκτρικό φως, ζεστό νερό και θέρμανση.
Όλα τα δωμάτια του διαμερίσματος διαθέτουν έπιπλα, οικιακά σκεύη, συσκευές και εξοπλισμό των αρχών του 20ου αιώνα, όπως μπορεί κάποιος να παρατηρήσει λ.χ. στις παρακάτω φωτογραφίες του παιδικού υπνοδωματίου του διαμερίσματος:
Βοηθητικό δωμάτιο αποκλειστικά για σιδέρωμα και ραπτική:
Το υπνοδωμάτιο του υπηρετικού προσωπικού:
Η κουζίνα του διαμερίσματος:
Βοηθητικό δωμάτιο - αποθηκευτικός χώρος για βαλίτσες, εξοπλισμό ιππασίας, ποδηλασίας, κυνηγιού κτλ.:
Το γραφείο εργασίας του "κυρίου" του σπιτιού:
Αξιοπρόσεκτα είναι επίσης τα διάφορα διακοσμητικά στοιχεία του διαμερίσματος - κουφώματα, λαβές, πόμολα, πόρτες, παράθυρα, δάπεδα κτλ.- σχεδιασμένα όλα από τον Antoni Gaudí σύμφωνα με τις επιταγές του κινήματος του μοντερνισμού:
To parquet (παρκέ), σε συνδυασμό ξύλου οξιάς, σφενδάμου και λεύκας, κυριαρχεί στα πιο σημαντικά δωμάτια της οικίας, την τραπεζαρία και το κυρίως υπνοδωμάτιο:
Η τραπεζαρία του διαμερίσματος:
Το κυρίως υπνοδωμάτιο με διπλό κρεββάτι και κούνια μωρού το οποίο όπως συνέβαινε στην πλειοψηφία των διαμερισμάτων της Pedrera είχε θέα / εξώστη στην πλευρά των κυρίων προσόψεων του κτιρίου - ενώ αντίστοιχα οι βοηθητικοί χώροι βρίσκονταν κυρίως προς το εσωτερικό του κτιρίου με παράθυρα προς τις αυλές:
Φωτογραφική λεπτομέρεια από το καθιστικό του διαμερίσματος - πολλά από τα έπιπλα που παρουσιάζονται στο πρότυπο αυτό ενδεικτικό διαμέρισμα της Pedrera φέρουν την στιλιστική σφραγίδα και επιρροή του Gaudí:
Το κυρίως μπάνιο / λουτρό του διαμερίσματος:
Μια κλεφτή ματιά έξω από το παράθυρο προς τις εσωτερικές αυλές του κτιρίου:
Φωτογραφική λεπτομέρεια επιτοίχιου τηλεφώνου εποχής:
- Η σοφίτα της La Pedrera
Προτελευταία στάση, στον τελευταίο όροφο του οικοδομήματος, στη σοφίτα, η οποία σχεδιάστηκε από τον Gaudí κατά τρόπο εντελώς διαφορετικό σε σχέση με το υπόλοιπο κτίριο. Σε τούτο τον όροφο, συνολικής επιφάνειας 800 τετραγωνικών μέτρων, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του κτιρίου, είχαν τοποθετηθεί τα πλυντήρια και άλλοι βοηθητικοί χώροι της πολυκατοικίας.
Η σοφίτα αυτή, δε διαθέτει καμία κολόνα ούτε τοίχους (για να αποφευχθεί η προσθήκη επιπρόσθετου βάρους στο κτίριο) καθώς αποτελείται από 270 συνεχόμενες παραβολικές αψίδες κτισμένες από τούβλο, αψίδες οι οποίες δημιουργούν έναν ενιαίο και συνεχόμενο διάδρομο επιτυγχάνοντας εκτός των άλλων μια πετυχημένη από-μόνωση του κτιρίου από τις εξωτερικές θερμοκρασίες, γεγονός το οποίο επιτυγχάνεται τόσο κατά τους χειμερινούς όσο και κατά τους θερινούς μήνες.
Η σοφίτα της Casa Milà, όπως προείπαμε, ανακαινίστηκε και αναδιαμορφώθηκε για πρώτη φορά το 1953 από τον αρχιτέκτονα Francisco Barba Corsini ο οποίος δημιούργησε στο σημείο αυτό 13 σύγχρονα διαμερίσματα προς ενοικίαση, παρεκκλίνοντας πλήρως από τα σχέδια και την αισθητική του Gaudí. Παρόλα αυτά, μετά την αγορά του κτιρίου από την Caixa de Catalunya το 1986, η σοφίτα ανακαινίστηκε ξανά αποκτώντας εκ νέου την όψη που είχε σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια του Gaudí.
Στις μέρες μας, στη σοφίτα της La Pedrera λειτουργεί ένας χώρος αφιερωμένος στον Gaudí (Espai Gaudí - Espacio Gaudí) όπου φιλοξενείται μια έκθεση σχετικά με τη ζωή και το έργο του διάσημου αρχιτέκτονα, συνοδεία οπτικοακουστικού υλικού, σχεδίων, αντικειμένων και μακετών των κυρίων δημιουργημάτων του.
Μακέτες της Casa Batlló, της La Pedrera και των κολόνων της Sagrada Familia όπως εκτίθενται στη σοφίτα της Casa Milà:
Φωτογραφικές λεπτομέρειες των προαναφερόμενων παραβολικών αψίδων που υποστηρίζουν την ταράτσα της Casa Milà:
- Στην ταράτσα της Casa Milà
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ιδίου του Antoni Gaudí "τα κτίρια οφείλουν να διαθέτουν διπλή οροφή, όπως ακριβώς και οι άνθρωποι φορούν καπέλο και κρατούν ομπρέλα".
Η επισκέψιμη πολύ-φωτογραφημένη ταράτσα της Casa Milà εντυπωσιάζει μεν ως προς την πολυεπίπεδη αρχιτεκτονική της αλλά αποτελεί ταυτόχρονα μάρτυρα των πρωτότυπων και ευρηματικών μεθόδων που υιοθέτησε και εφάρμοσε ο διάσημος αρχιτέκτονας για να εξασφαλίσει στο κτίριο επαρκή μόνωση, σωστό φωτισμό και εξαερισμό.
Η πρόσβαση στην ταράτσα της La Pedrera επιτυγχάνεται με έξι κλιμακοστάσια. Φθάνοντας εκεί, η εντύπωση που δίδεται στον επισκέπτη είναι πως βρίσκεται σε μια υπαίθρια έκθεση τέχνης αφού θα συναντήσει συνολικά 30 καπνοδόχους, δυο κολόνες εξαερισμού (αεραγωγοί) καθώς και τους έξι ιδιότυπους τερματικούς πυργίσκους των κλιμακοστασίων τα οποία έχουν όλα σχεδιαστεί με βάση διαφορετικά στιλιστικά πρότυπα.
Οι έξι έξοδοι των κλιμακοστασίων που ξεκινούν από τη σοφίτα και φθάνουν μέχρι την ταράτσα έχουν κυλινδρικές μορφές και καταλήγουν να μεταμορφώνονται σε μικρούς κωνικούς πυργίσκους ύψους μέχρι 7,80 μέτρων πάνω από το δάπεδο της ταράτσας. Αυτοί οι πυργίσκοι, τέσσερις εκ των οποίων είναι ορατοί από το δρόμο, έχουν κατασκευαστεί από τούβλο και έχουν επενδυθεί με μια μίξη κεραμικών στοιχείων με την τεχνική trencadís - σήμα κατατεθέν του Gaudí σε διάφορα έργα του - ενώ στην κορυφή τους φιγουράρει ο τυπικός σταυρός του Gaudí.
Το πλέον φημισμένο στοιχείο της ταράτσας της Pedrera δεν είναι άλλο από τις 30 καπνοδόχους με τον άκρως δυναμικό σχεδιασμό οι οποίες βρίσκονται διάσπαρτες σε όλη την έκταση του χώρου, είτε μεμονωμένες είτε σε ομάδες, και οι οποίες εκτός από πηγή έμπνευσης για διάφορα μεταγενέστερα έργα (από γλυπτικές συνθέσεις μέχρι τον... Darth Vader από το Star Wars), έχοντας εγείρει μεγάλες συζητήσεις και θεωρίες σχετικά με την προέλευσή τους και τον συμβολισμό τους.
Η μορφή των περισσοτέρων εκ των καπνοδόχων ομοιάζουν με κράνη πολεμιστών ενώ κάποιες ελάχιστες διαφοροποιούνται και μοιάζουν με κορυφές δέντρων:
Σε μια εκ των καμινάδων, ο Gaudí έχει τοποθετήσει μια καρδιά η οποία στοχεύει προς τη γενέτειρά του (Reus) ενώ από την άλλη πλευρά υπάρχουν μια καρδιά και ένα δάκρυ με προσανατολισμό προς τη Sagrada Familia - γεγονός που οδηγεί αρκετούς στο συμπέρασμα ότι ο Gaudí εξέφραζε με αυτό τον τρόπο τη στεναχώρια του που δεν θα προλάβαινε να δει τη Sagrada Familia περατωμένη. Σε άλλες καπνοδόχους υπάρχουν επίσης σταυροί, το γράμμα "Χ" και άλλα σύμβολα και σημάδια του αινιγματικού Καταλανού αρχιτέκτονα.
Στην επόμενη φωτογραφία από την ταράτσα της Casa Mila μπορείτε να παρατηρήσετε δίπλα στον κωδωνοειδή πυργίσκο ενός εκ των 6 κλιμακοστασίων, έναν εκ των δυο αεραγωγών της ταράτσας, σχετικά με τη μορφή των οποίων επίσης υπάρχουν πλήθος θεωριών και υποθέσεων.
Ακολουθούν ορισμένες ενδεικτικές φωτογραφίες από τη θέα που προσφέρει η ταράτσα της Pedrera τόσο επί της πολυσύχναστης Passeig de Gràcia όσο και προς άλλο σημεία του ορίζοντα (λ.χ. εστιάζοντας βορειοανατολικά διακρίνεται η Sagrada Familia):
Μια τελευταία ματιά προς τα κάτω, εκεί όπου βρίσκονται οι δυο κοινόχρηστες αυλές της εμβληματικής πολυκατοικίας του Antoni Gaudi.
Φωτογραφική αποτύπωση ενός εκ των μικρών παράθυρων της σοφίτας όπως διακρίνονται από την ταράτσα της Pedrera:
Φωτογραφική αποτύπωση εσωτερικού εξώστη και παραθύρου διαμερίσματος της Pedrera όπως διακρίνονται από την ταράτσα του υπό εξέταση κτιρίου:
Δυο βραδινές φωτογραφικές καταγραφές του υπό εξέτασιν κτιρίου:
- Χρήσιμες πληροφορίες
Το ίδρυμα Fundació Catalunya-La Pedrera, που όπως προείπαμε είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, αξιοποιεί τους οικονομικούς πόρους που συγκεντρώνονται προσφέροντας σχολικές υποτροφίες σε χιλιάδες μικρά παιδιά, βοήθεια και στήριξη σε νέους ανθρώπους ώστε να αναπτύξουν τις επιστημονικές τους δεξιότητες, εργαστήρια διάσωσης συλλογικής μνήμης για ηλικιωμένους ανθρώπους, θέσεις εργασίες σε ανθρώπους με ειδικές ανάγκες και ανθρώπους στα πρόθυρα του κοινωνικού αποκλεισμού, δράσεις που στηρίζουν την περιβαλλοντική εκπαίδευση, προστασία σε επιλεγμένους φυσικούς χώρους και στήριξη σε νεαρούς καλλιτέχνες ώστε να αναπτύξουν τα δημιουργικά τους ταλέντα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέχονται από το ίδιο το ίδρυμα, εντός του έτους 2016, η Fundació Catalunya-La Pedrera πέτυχε να προσφέρει ένα καλύτερο και δικαιότερο μέλλον σε 467.334 ανθρώπους.
Το εξώφυλλο ενός ενημερωτικού φυλλαδίου που διανέμεται δωρεάν - σε διάφορες γλώσσες - κατά την είσοδο στην Pedrera.
H Pedrera είναι αδιαμφισβήτητα και δικαίως ένα από τα σημεία αναφοράς της Βαρκελώνης με τεράστια επισκεψιμότητα. Όπως είναι φυσικό, η κράτηση / προαγορά ενός εισιτηρίου κρίνεται αναγκαία προς αποφυγήν δυσάρεστων εκπλήξεων. Το πλέον σύνηθες εισιτήριο, με προκαθορισμένη ημερομηνία είναι το κάτωθι εικονιζόμενο "La Pedrera de dia / Pedrera by day", όπου ο κάθε επισκέπτης έχει πρόσβαση σε όλους τους επισκέψιμους χώρους του κτιρίου κατά τις ώρες λειτουργίας του κτιρίου, με το δικό του ρυθμό, για όση ώρα θέλει, κάνοντας χρήση ειδικών ακουστικών με ηχογραφημένες ξεναγήσεις σε διάφορες γλώσσες (audioguides). Αντίστοιχα υπάρχουν και premium εισιτήρια (με ανοιχτή ημερομηνία), ειδικά εισιτήρια για μικρές ομάδες επισκεπτών με ξεναγό - φυσικό πρόσωπο, ειδικό συνδυαστικό εισιτήριο που επιτρέπει την είσοδο στην Pedrera και το πρωί και το βράδυ, ειδικό εισιτήριο πάλι για μικρές ομάδες με πρωινό καφέ στην ταράτσα της Pedrera κατά την ανατολή του ηλίου (προτού δηλαδή ανοίξουν οι πύλες του κτιρίου) κ.α.
Αναμνηστικό απόκομμα εισιτηρίου από την επίσκεψη στην Pedrera κατά το μήνα Δεκέμβριο του έτους 2017:
Τα ωράρια λειτουργίας της La Pedrera: Από 1 Μαρτίου μέχρι 4 Νοεμβρίου, Δευτέρα έως και Κυριακή 09.00 με 20.30 - και 21.00-23.00 το βραδινό tour - από 5 Νοεμβρίου μέχρι 28 Φεβρουαρίου, Δευτέρα έως και Κυριακή 09.00 με 18.30 - και 19.00-21.00 το βραδινό tour - και το ειδικό εορταστικό ωράριο των Χριστουγέννων, από 26 Δεκεμβρίου μέχρι 3 Ιανουαρίου, καθημερινά από 09.00 μέχρι 20.30 - και 21.00-23.00 βραδινό tour - με τον κάθε επισκέπτη να παραμένει στο χώρο του κτιρίου κατά μ.ο. περίπου μια με μιάμιση ώρα.
Στη Δημοτική Αγορά της "La Boquería"
Η θεαματική ημιτελής Sagrada Familia του Gaudí
Ανεβαίνοντας στο άγαλμα του Κολόμβου
Πρωτοχρονιά στο Πάρκο Guell
Πηγές:
Το κείμενο που συνοδεύει τις φωτογραφίες είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας και μετάφρασης κειμένων από την ισπανική. Στοιχεία και πληροφορίες αντλήθηκαν από:
- Επίσημη Ιστοσελίδα
- Casa Milà - Wikipedia
- Una residencia en la Casa Milà, los primeros inquilinos: Paco Abadal y Mercedes Durán
- Έντυπο υλικό από την επίσκεψη στην La Pedrera
Φωτογραφίες:
- Όλες οι φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου