Το Μνημείο στον Χριστόφορο Κολόμβο (στα καταλανικά Monument a Colom, στα ισπανικά Monumento a Colón ή και Mirador de Colón ήτοι "Παρατηρητήριο του Κολόμβου") είναι ένα κολόνα μετ' αγάλματος, συνολικού ύψους περίπου εξήντα (60) μέτρων, στο τέλος της φημισμένης La Rambla της Βαρκελώνης, αφιερωμένη στο Γενοβέζο θαλασσοπόρο και εξερευνητή Χριστόφορο Κολόμβο (Cristoforo Colombo) και το πρώτο του ταξίδι προς το "Νέο Κόσμο". Αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός πως ο Κολόμβος είχε λάβει χρηματοδότηση από τη Βασίλισσα της Καστίλης Ισαβέλλα Α' (Isabel I de Castilla) και τον Βασιλέα Φερδινάνδο Β' (Fernando II de Aragón) ενώ επιστρέφοντας από το παρθενικό του ταξίδι συναντήθηκε και λογοδότησε στους προαναφερθέντες Καθολικούς Βασιλείς στη Βαρκελώνη.
Το εικονιζόμενο μνημειακό σύμπλεγμα στέφεται από το άγαλμα που απεικονίζει τον Χριστόφορο Κολόμβο να δείχνει - σύμφωνα με το θρύλο - με το δείκτη του δεξιού χεριού προς μια κατεύθυνση στον ορίζοντα, ενώ στο έτερο χέρι του κρατά έναν πάπυρο ή χάρτη ναυσιπλοΐας. Κατά καιρούς πολλοί υποστήριξαν πως ο Κολόμβος με το χέρι του έδειχνε προς την κατεύθυνση της γενέτειράς του πόλης της Γένοβας ενώ άλλοι πως έδειχνε προς την νέα Ήπειρο, την Αμερική. Για του λόγου το αληθές πάντως, ούτε η μια εκδοχή φαίνεται να είναι σωστή, ούτε η άλλη, καθώς το χέρι του Κολόμβου δείχνει προς το νότο - πιο συγκεκριμένα προς την Αλγερία - και προς τη θάλασσα. Το υπό εξέταση μνημείο κατασκευάστηκε με αφορμή τη Διεθνή Έκθεση της Βαρκελώνης του έτους 1888, βασιζόμενο σε παλαιότερη προϋπάρχουσα ιδέα, με τα επίσημα εγκαίνια να λαμβάνουν χώρα την 1η Ιουνίου του προαναφερόμενου έτους.
Το εντυπωσιακό μνημείο το οποίο δεσπόζει λόγω μεγέθους στην ευρύτερη περιοχή, έγινε σύντομα ένα από τα αρκετά σημεία αναφοράς της πρωτεύουσας της Καταλονίας, όπως καταγράφεται από την παραλιακή λεωφόρο που φέρει το όνομά του Ιταλού θαλασσοπόρου (Passeig de Colom), πλησίον του παλιού λιμανιού (Port Vell) της Βαρκελώνης.
Ως δημιουργός του έργου τέχνης καταγράφεται ο αρχιτέκτων Cayetano Buigas, πλην όμως για την περάτωση του εκτενούς γλυπτού διακόσμου εργάστηκαν διάφοροι καλλιτέχνες από πολλά μέρη της Ισπανίας, μεταξύ των οποίων οι Eduard B. Alentorn, Rafael Atché, Pere Carbonell, Manuel Fuxá, Josep Llimona, Rossend Nobas, Antoni Vilanova, Francisco Pagés και Agapito Vallmitjana. Αξιοσημείωτο επίσης πως για την κατασκευή του συγκεκριμένου μνημείου χρειάστηκαν επτά χρόνια ενώ αντιμετωπίστηκαν πολλά προβλήματα ως προς τη χρηματοδότησή του.
Η απόληξη της κορινθιακού ρυθμού στήλης επί της οποίας στέκεται το 7,2 μέτρων ύψους χάλκινο άγαλμα του Χριστόφορου Κολόμβου, έργο του Rafael Atché, το οποίο απεικονίζει τον Κολόμβο κατά τρόπο ρεαλιστικό, με μακριά κόμη και χαρακτηριστικά ρούχα εποχής τα οποία παραπέμπουν σε ναυτικό. Ακριβώς κάτω από τη βάση του αγάλματος υφίστανται τέσσερις αλληγορικές φιγούρες που αντιπροσωπεύουν τις τέσσερις ηπείρους (Ευρώπη, Αφρική, Ασία και Αμερική) ενώ ευδιάκριτες είναι και οι λέξεις "gloria" ("δόξα") και "Colón" ("Κολόμβος").
"Barcelona" - "Colon" (ήτοι "Βαρκελώνη - Κολόμβος"), φωτογραφική λεπτομέρεια επί της κολόνας του μνημείου:
Λεπτομέρεια της οκταγωνικής βάσεως του Μνημείου του Χριστόφορου Κολόμβου επί της οποίας υπάρχουν οκτώ αγάλματα προσώπων που σχετίζονταν με τον Κολόμβο, τέσσερις αλληγορικές φιγούρες που αντιπροσωπεύουν τα τέσσερα Βασίλεια της Ισπανίας (Catalonia, León, Aragon και Castile), τέσσερα επιπρόσθετα αγάλματα καθώς και οκτώ εμβλήματα πόλεων της Ισπανίας που επισκέφθηκε ο Κολόμβος. Στην ίδια βάση του μνημείου συναντάμε και οκτώ ένθετες χάλκινες πλάκες στις οποίες καταγράφονται σημαντικές σκηνές - σταθμοί από το πρώτο ταξίδι του Κολόμβου στην Αμερική.
Εισερχόμενοι εντός του μνημείου, στο ισόγειο τμήμα λειτουργεί μικρό κατάστημα πώλησης αναμνηστικών ειδών ενώ ένας μικρός ανελκυστήρας, ο οποίος δε συστήνεται σε ανθρώπους με κλειστοφοβία, με χωρητικότητα μόλις για 3 ανθρώπους (2 επισκέπτες + 1 συνοδό που χειρίζεται τον ανελκυστήρα), επιτρέπει την άνοδο μέχρι το ημισφαίριο που βρίσκεται στα πόδια του αγάλματος του Κολόμβου, απ'όπου προσφέρεται μέσα από μικρά διαδοχικά παράθυρα μια άπλετη θέα σχεδόν ολόκληρης της πόλεως της Βαρκελώνης.
- Η Βαρκελώνη από το Άγαλμα του Κολόμβου
Ακολουθεί μια σειρά ενδεικτικών πανοραμικών φωτογραφιών της προσφερόμενης θέας από ψηλά, από το ειδικά διαμορφωμένο ημισφαίριο, στα πόδια του αγάλματος του Χριστόφορου Κολόμβου. Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειώσουμε, ότι στην εν λόγω εγκατάσταση η οποία βρίσκεται εκτεθειμένη σε μεγάλο ύψος μπροστά στο λιμάνι της Βαρκελώνης, οι άνεμοι που πνέουν στην περιοχή γίνονται ιδιαίτερα αισθητοί με αποτέλεσμα ολόκληρη η κολόνα του μνημείου να ... πάλλεται ελαφρώς.
Άποψη προς τα νοτιοδυτικά: στο βάθος αριστερά οι εγκαταστάσεις και τα terminals του εμπορικού και του επιβατηγού λιμένα της Βαρκελώνης και δεξιά ο ευδιάκριτος ορεινός όγκος του λόφου του Montjuïc (σσ. στα καταλανικά σημαίνει "εβραϊκό βουνό/όρος"). Σε πρώτο πλάνο η πλατεία Plaça de les Drassanes και ο σχετικός οδικός κόμβος ενώ στο κάτω δεξί άκρο της φωτογραφίας καταγράφονται οι εγκαταστάσεις του Ναυτικού Μουσείου της Βαρκελώνης (Museu Marítim de Barcelona).
Ο φωτογραφικός φακός στρέφεται ελάχιστα προς τα δυτικά και στο φωτογραφικό πλάνο μπαίνει εκτός από τον προαναφερόμενο λόφο του Montjuïc σε όλη του την έκταση στο βάθος, οι εγκαταστάσεις του Ναυτικού Μουσείου της Βαρκελώνης (Museu Marítim de Barcelona) με τις χαρακτηριστικές διαδοχικές δίρριχτες στέγες, καθώς και οι τρεις εναπομείνασες καμινάδες - όπου το ομώνυμο πασίγνωστο πλέον εναλλακτικό αστικό πάρκο Jardins de les 3 Xemeneies της συνοικίας του Poble Sec με τα πολλά γκράφιτι και τους σκεϊτμπορντάδες - κατάλοιπο μιας παλαιότερης βιομηχανικής εγκατάστασης των αρχών του 20ου αιώνα.
Σε πρώτο πλάνο λεπτομέρεια πολυώροφων οικημάτων πλησίον της πλατείας Plaça de les Drassanes. Αξιοσημείωτο ότι προς τα κάτω δεξί άκρο της φωτογραφίας, καταγράφεται σωζόμενος πύργος από τη μεσαιωνική οχύρωση της πόλης της Βαρκελώνης κατά το δέκατο πέμπτο αιώνα.
Οι χαρακτηριστικές τρεις καμινάδες (3 Xemeneies) όπου το ομώνυμο πάρκο ενώ στο βάθος, επί του υψώματος του Montjuïc ξεχωρίζουν οι επιβλητικές εγκαταστάσεις του Εθνικού Μουσείου Τέχνης της Καταλονίας (MNAC: Museu Nacional d´Art de Catalunya) ενώ λίγο πιο αριστερά διακρίνεται και ο Πύργος των Τηλεπικοινωνιών του Montjuïc (Torre de Comunicacions de Montjuïc):
Με τη χρήση τηλεφακού, οι προαναφερθείσες εγκαταστάσεις του MNAC, ενός εκ των μεγαλυτέρων μουσείων της Ισπανίας, ιδιαίτερα γνωστού για την εξαιρετική συλλογή εκκλησιαστικών έργων τέχνης καθώς και σχεδίων και έργων τέχνης δια χειρός Καταλανών καλλιτεχνών από τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Το εν λόγω μουσείο στεγάζεται στο Palau Nacional, ένα τεράστιο και επιβλητικό κτίριο, ιταλικής τεχνοτροπίας, κατασκευής 1929.
Οι εγκαταστάσεις του πολυτελούς πεντάστερου ξενοδοχείου Miramar, κτισμένου επί προνομιακού σημείου του λόφου του Montjuïc, με μοναδική θέα επί της πόλης της Βαρκελώνης και επί της Μεσογείου. Το ξενοδοχείο Miramar διατηρεί την πρόσοψη του παλατιού το οποίο κτίστηκε στο συγκεκριμένο σημείο το 1929, επί τη ευκαιρία της δεύτερης διεθνούς εκθέσεως η οποία έλαβε τότε χώρα στη Βαρκελώνη.
Το βλέμμα - και μοιραία και ο φωτογραφικός φακός - στρέφονται προς τα δυτικά: αριστερά η λεωφόρος de les Drassanes, ο 110 μέτρων ουρανοξύστης γραφείων που φέρει το όνομα του Χριστόφορου Κολόμβου (Edifici Colón), γνωστός και ως "Ναυτιλιακός Πύργος", κατασκευής δεκαετίας του 1970, το κτίριο της έδρας της Ναυτικής Διοικήσεως της Βαρκελώνης (Comandancia Naval de Barcelona) και τέλος η δεντρόφυτη Rambla, ο πασίγνωστος πολυσύχναστος πεζόδρομος που ενώνει την παραλία της Βαρκελώνης με το κέντρο της πόλης.
Το κτίριο της έδρας της Ναυτικής Διοικήσεως της Βαρκελώνης (Comandancia Naval de Barcelona), με το χαρακτηριστικό τριγωνικό αέτωμα, κατασκευής δεκαετίας 1950.
Η περίφημη La Rambla της Βαρκελώνης.
Στρεφόμενοι σταδιακά προς το βορρά, στο οπτικό μας πεδίο εισέρχονται το νεοκλασικίζων κτίριο κατασκευής 1777 - παλαιό χυτήριο όπλων και κανονιών - στο τελείωμα της La Rambla καθώς και το γειτονικό επίσης νεοκλασικό Μέγαρο της Στρατιωτικής Διοικήσεως της Βαρκελώνης με το χαρακτηριστικό τριγωνικό αέτωμα.
Στον ορίζοντα, κοιτώντας πάντοτε προς βορράν, απλώνεται η γραφική μεσαιωνική γοτθική συνοικία της Βαρκελώνης (Barri Gòtic) όπου μεταξύ των άλλων ξεχωρίζουν οι πύργοι του Καθεδρικού Ναού της Βαρκελώνης (Catedral de la Santa Creu i Santa Eulàlia) ενώ στο βάθος διακρίνονται οι γερανοί γύρω από την περίφημη Sagrada Familia.
Στο επόμενο φωτογραφικό κάδρο, εστιάζοντας πλέον μέσα από τα μικρά παράθυρα της βόρειας - βορειοανατολικής πλευράς του παρατηρητηρίου / μνημείου του Κολόμβου, καταγράφουμε μεταξύ των άλλων τη μεγάλη παραλιακή λεωφόρο Passeig de Colom η οποία επίσης τιμά με την ονομασία της τον Χριστόφορο Κολόμβο, το παλαιό λιμάνι της πόλης (Port Vell), τη συνοικία της Barceloneta, τον ύψους 154 μέτρων ουρανοξύστη όπου το Hotel Arts (το υψηλότερο κτίριο της Βαρκελώνης) κ.α.
Λεπτομέρεια του παλιού λιμένα της Βαρκελώνης, πλέον μαρίνας ελλιμενισμού σκαφών, όπου και οι εγκαταστάσεις του Βασιλικού Ναυτικού Ομίλου της Βαρκελώνης (Reial Club Nàutic de Barcelona), το Ενυδρείο της πόλης (Aquarium Barcelona) κ.α.
Κοιτώντας πλέον προς τα ανατολικά, μπροστά στα μάτια "παρελαύνουν" ο όμορφος παραθαλάσσιος περίπατος (La Rambla de Mar) - στο αριστερό άκρο της εικόνας, ο Πύργος του Ωρολογίου (Torre del Rellotge), κατασκευής 1772, επί της παλιάς προκυμαίας των αλιέων (Moll de Pescadors), το εναέριο βαγονέτο - τελεφερίκ που ενώνει το λιμάνι της Βαρκελώνης με το Montjuïc, το κτίριο του W Barcelona Hotel με το ιδιαίτερο σχήμα, το World Trade Center της Βαρκελώνης και το ξενοδοχείο Eurostars Grand Marina επί της προκυμαίας Moll de Barcelona κ.α.
Εμβαθύνοντας λίγο στο προηγούμενο κάδρο, ο φωτογραφικός φακός συναντά το μεγάλο business park με την ονομασία World Trade Center Barcelona, συνολικής επιφάνειας 40.000 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο διαθέτει γραφεία, αίθουσες συνεδριάσεων και εκθέσεων κ.α. προς ενοικίαση σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Το τετραώροφο κυκλικό κτίριο του WTCB που σχεδιάστηκε από τον Αμερικανό αρχιτέκτονα Henry N. Cobb ο οποίος εμπνεύστηκε το σχήμα του από μια βάρκα περικυκλωμένη από τα νερά της Μεσογείου, άνοιξε τις πύλες του για πρώτη φορά στις 22 Ιουλίου του 1999.. Στο φωτογραφικό κάδρο καταγράφεται και το προαναφερόμενο πεντάστερο ξενοδοχείο Eurostars Grand Marina καθώς και ο πύργος Jaume I του τελεφερίκ του λιμανιού (Telefèric del Port).
Φωτογραφική καταγραφή του ξενοδοχείου W Barcelona, γνωστού και ως "Hotel Vela" (ήτοι "Ξενοδοχείο Ιστίο") λόγω του ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και σχήματός του. Το εν λόγω ξενοδοχείο οικοδομήθηκε σε σχέδια Ricardo Bofill κατά την περίοδο της επέκτασης του λιμανιού της Βαρκελώνης και των επιχωματώσεων που έλαβαν χώρα για την κατασκευή της νέας εισόδου του λιμανιού. Το W Barcelona Hotel, το οποίο διευθύνεται από την ξενοδοχειακή αλυσίδα Starwood Hotels and Resorts, ομοιάζει βεβαίως με το πασίγνωστο Burj Al Arab του Dubai στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (United Arab Emirates), ενώ διαθέτει 473 δωμάτια, 67 σουίτες, περίπου 400 εργαζομένους, πλήθος ανέσεων (πισίνες, παραλία, εστιατόρια, γυμναστήριο κ.α.).
Η περιστροφή του ανθρώπινου ματιού και κατ'επέκταση του φωτογραφικού φακού σχεδόν αγγίζει τις 360 μοίρες, επανερχόμενοι δηλαδή στο αρχικό σημείο απ'όπου ξεκίνησε η φωτογραφική καταγραφή της Βαρκελώνης από το παρατηρητήριο του μνημείου / αγάλματος του Κολόμβου. Στην έσχατη φωτογραφία, τμήμα του επιβατικού λιμένα της Βαρκελώνης και στο βάθος εγκαταστάσεις του εμπορικού τμήματος αυτού.
Αντί επιλόγου, το πραγματικά ξεχωριστό και ιδιαίτερο μνημείο / παρατηρητήριο του Κολόμβου, όπως διακρίνεται από την πολυσύχναστη Rambla del Mar.
Διαβάστε περισσότερα θέματα σχετικά με τη Βαρκελώνη:
Φωτογραφίες:
- Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου