Το Palau Güell (Μέγαρο Γκουέλ) αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα του διάσημου Καταλανού αρχιτέκτονα Antoni Gaudí (25.06.1852 – 10.06.1926), όντας μάλιστα ένα εκ των πρώτων αξιόλογων έργων που του ανατέθηκαν στην αρχή της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Ο πανίσχυρος επιχειρηματίας, βιομήχανος, πολιτικός και μαικήνας Eusebi Güell (1846-1918) ανέθεσε στον Gaudí την κατασκευή αυτού του ιδιότυπου αστικού μεγάρου ως επέκταση της υπάρχουσας οικογενειακής του οικίας η οποία βρισκόταν λίγα μέτρα μακρύτερα επί της Rambla της Βαρκελώνης.
Το Μέγαρο του Güell - η κατασκευή του οποίου εκίνησε το έτος 1886 και ολοκληρώθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1890 - αποτελεί ένα κατ'εξοχήν δείγμα του αρχιτεκτονικού κινήματος του μοντερνισμού. Το κάτωθι εικονιζόμενο κτίριο, το οποίο σχεδιάστηκε για να καλύψει τις ιδιαίτερες ανάγκες του ιδιωτικού βίου της οικογένειας Güell-López και ειδικότερα την έντονη κοινωνική ζωή τους, αποτέλεσε την κατοικία της προαναφερόμενης οικογενείας μέχρι την εποχή που μετακόμισαν στο Park Güell.
Το Μέγαρο του Güell - η κατασκευή του οποίου εκίνησε το έτος 1886 και ολοκληρώθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1890 - αποτελεί ένα κατ'εξοχήν δείγμα του αρχιτεκτονικού κινήματος του μοντερνισμού. Το κάτωθι εικονιζόμενο κτίριο, το οποίο σχεδιάστηκε για να καλύψει τις ιδιαίτερες ανάγκες του ιδιωτικού βίου της οικογένειας Güell-López και ειδικότερα την έντονη κοινωνική ζωή τους, αποτέλεσε την κατοικία της προαναφερόμενης οικογενείας μέχρι την εποχή που μετακόμισαν στο Park Güell.
Από αρχιτεκτονικής απόψεως, το υπό εξέταση μέγαρο, το οποίο αναπτύσσεται σε οκτώ επίπεδα, ξεχωρίζει για την πρωτοποριακή εκμετάλλευση του διαθέσιμου χώρου και του φωτός. Ο Antoni Gaudí, αν και σε νεαρή ηλικία ακόμη, εισήγαγε και εφάρμοσε στο Palau Güell διάφορες καινοτόμες αρχιτεκτονικές λύσεις κάνοντας χρήση παραδοσιακών υλικών όπως πέτρα, ξύλο, κεραμικό, γυαλί κ.α. Το Μέγαρο Güell, το οποίο είχε ανακηρυχθεί ως διατηρητέο ιστορικό-πολιτισμικό μνημείο από το ισπανικό κράτος ήδη από το 1969, χαρακτηρίστηκε ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την Unesco το 1984 .
Η περιήγηση στο Palau Güell ξεκινά από τη διπλή είσοδο που βρίσκεται στο επίπεδο του δρόμου και η οποία δίδει πρόσβαση στο ισόγειο του μεγάρου όπου εκτός από το θυρωρείο υπάρχουν και οι χώροι στάθμευσης. Παλαιότερα, στο ίδιο αυτό σημείο, αντί για αυτοκίνητα στάθμευαν οι άμαξες ενώ υπήρχε μια αποθήκη για αγροκηπευτικών προϊόντων (σσ. σήμερα στη θέση της αποθήκης υπάρχει το κατάστημα πώλησης αντικειμένων και ενθυμίων του Μεγάρου Güell), η οικία του θυρωρού η οποία επικοινωνούσε απευθείας με τον στάβλο, ένας ειδικός θάλαμος από όπου ο θυρωρός παρακολουθούσε το δρόμο καθώς και η αρχή μιας σκάλας την οποία χρησιμοποιούσε το υπηρετικό προσωπικό για να ανέλθει από το ισόγειο στους άνω ορόφους.
Στο σημείο όπου σήμερα υφίσταται μια μακέτα του μεγάρου, πριν από πολλά χρόνια στάθμευε η άμαξα τύπου coupé της οικογενείας Güell την οποία έσερναν δυο άλογα στους δρόμους της Βαρκελώνης. Αξιοσημείωτο δίχως άλλο το γεγονός πως το δάπεδο του χώρου στάθμευσης όπως και της ράμπας της εισόδου σε αυτό είναι επενδεδυμένο από ξύλο πεύκου με σκοπό την απορρόφηση του θορύβου από το πέρασμα των αλόγων και των αμαξών.
Ενώ λοιπόν οι άμαξες στάθμευαν στο πρώτο επίπεδο, τα άλογα κατευθύνονταν διαμέσου μιας ράμπας στο υπόγειο του κτιρίου όπου υπήρχαν οι στάβλοι. Στο κάτωθι εικονιζόμενο υπόγειο του κτιρίου, με το χαρακτηριστικό τούβλο και τις ελλειψοειδείς κολώνες, υπήρχαν εκτός των στάβλων, οι αποθήκες ξυλείας, αχύρου και γαιάνθρακα (κάρβουνου) όπως επίσης και ένα πηγάδι αλλά και μια δεξαμενή στην οποία συγκεντρώνονταν τα ύδατα της βροχής.
Το υπόγειο διαθέτει επίσης μια μικρή εσωτερική αυλή η οποία αποτελούσε μέρος προαυλισμού των αλόγων ενώ στο ίδιο σημείο γινόταν και η συγκέντρωση των βρόχινων πόρων. Στις μέρες μας, στην ίδια μικρή εσωτερική αυλή, αρκούμαστε στο να ρίξουμε ένα σύντομο "φωτογραφικό" βλέμμα στον συννεφιασμένο χειμερινό ουρανό της Βαρκελώνης.
Επιστρέφοντας στο εσωτερικό του κτιρίου και πιο συγκεκριμένα στο ισόγειο, το φως του ηλίου περνάει μέσα από τα εντυπωσιακά βιτρό των ανοιγμάτων που υπάρχουν στους μαρμάρινους τοίχους. Μια επιβλητική πέτρινη σκάλα οδηγεί τον επισκέπτη προς τον κυρίως όροφο του Μεγάρου - με μια μικρή στάση στον ημιώροφο. Το περίτεχνο ξυλόγλυπτο ταβάνι, οι χρωματισμοί των βιτρό και η λάμπα εποχής "μεταφέρουν" τον επισκέπτη στην εποχή που ζούσε η οικογένεια Güell.
Στον ημιώροφο του μεγάρου παλαιότερα υπήρχαν γραφεία, μεταξύ των οποίων και το επιχειρηματικό γραφείο του ιδίου του Eusebi Güell, χώροι αρχειοθέτησης και διοίκησης καθώς και μια ιδιωτική βιβλιοθήκη.
Φθάνοντας στον κυρίως όροφο (Planta Noble) του μεγάρου Güell, το κτίριο παίρνει διαστάσεις παλατιού καθώς μια σειρά δωματίων - χώρων αναπτύσσονται γύρω από το κεντρικό σαλόνι το οποίο έχει το ύψος του οικοδομήματος. Από τον προθάλαμο του κυρίως ορόφου κιόλας ξεχωρίζουν τα ανοίγματα (παράθυρα) που προσφέρουν άπλετο φως στο εσωτερικό του κτιρίου, ο έντονος διάκοσμος, τα χρώματα και η εμφανής προσοχή στη λεπτομέρεια. Από το σημείο αυτό μοιραία περνούσαν όλοι οι επισκέπτες του μεγάρου Güell κατευθυνόμενοι προς το κεντρικό σαλόνι.
Το εντυπωσιακό κεντρικό σαλόνι του Palau Güell, γύρω από την ύπαρξη του οποίου κινείται όλο το μέγαρο, καλύπτεται από έναν υπερκείμενο παραβολικό θόλο ο οποίος παρέχει φωτισμό σε όλο τον χώρο διαμέσου μικρών οπών και ενός μεγάλου κεντρικού ματιού καταμεσής του προαναφερόμενου θόλου. Όταν στο Palau Güell λάμβαναν χώρα συναυλίες, οι επισκέπτες καταλάμβαναν το κεντρικό σαλόνι, όπου βρίσκονταν τα πλήκτρα του εκκλησιαστικού οργάνου. Ένα επίπεδο πιο ψηλά βρισκόταν η ορχήστρα, ακόμα πιο πάνω η χορωδία και στο τέλος, υπεράνω όλων, οι απολήξεις των μεταλλικών αυλών του οργάνου. Αποτέλεσμα αυτής της διάταξης ήταν η αναπαραγωγή ήχων από διάφορα επίπεδα και η δημιουργία μιας άκρως βαγκνερικής ατμόσφαιρας.
Εκτός από συναυλίες και μουσικά δρώμενα, στο Palau Güell λάμβαναν χώρα και θρησκευτικές τελετές χάρις στην ύπαρξη του κάτωθι εικονιζόμενου εντοιχισμένου παρεκκλησίου, με την Αγία Τράπεζα να "προφυλάσσεται" από την ύπαρξη δυο μεγάλων θυρών.
Όπως προείπαμε, γύρω από το κεντρικό σαλόνι περιστοιχίζονται διάφορες άλλες αίθουσες όπως λ.χ. η αίθουσα εμπιστοσύνης ("Sala de Confianza"), όπου λάμβαναν χώρα συνεστιάσεις και μαζώξεις των μελών της οικογενείας Güell με τους κοντινούς φίλους τους, συνήθως μέλη της υψηλής / καλής κοινωνίας της Βαρκελώνης. Στον ίδιο χώρο οι κόρες των Güell εξασκούνταν σε μουσικά όργανα και έδιναν κοντσέρτα πιάνου για φίλους και γνωστούς.
Άξια μνεία και η "αίθουσα των καπνιστών" ("Sala de Fumadores"), μια ήσυχη γωνιά όπου τα μέλη της οικογενείας Güell μπορούσαν να αποσυρθούν και να διαβάσουν με ηρεμία ένα βιβλίο.
Η "αίθουσα των επισκεπτών" (Sala de Visitas), με την επιβλητική ξυλόγλυπτη οροφή, τις περίτεχνες σιδερένιες και επίχρυσες λεπτομέρειες και τα παράθυρα με βιτρό εμπνευσμένα από τους σαικσπηρικούς ήρωες, αποτελούσε τον χώρο αναμονής των επισκεπτών προτού εισέλθουν στο κυρίως - κεντρικό σαλόνι του μεγάρου.
Παραπλεύρως της προαναφερόμενης αίθουσας των επισκεπτών υφίστατο ένας ιδιαίτερος χώρος-αίθουσα, αφιερωμένος στις κυρίες οι οποίες παρευρίσκονταν στις συναυλίες και στα λοιπά δρώμενα που διοργάνωνε εντός της οικίας η οικογένεια Güell. Αμφότερες αίθουσες, την εποχή που η οικογένεια Güell κατοικούσε στο υπό εξέταση μέγαρο, ξεχώριζαν για τις ιδιαίτερες ταπετσαρίες, τα επιβλητικά έπιπλα, τα πολύτιμα έργα τέχνης και τους πίνακες ζωγραφικής.
Βγαίνοντας στην μικρή ιδιωτική πίσω αυλή, ο επισκέπτης δύναται να θαυμάσει την οπίσθια πρόσοψη του Palau Güell - με τα ξύλινα παντζούρια στα ανοίγματα, τον εξώστη του κυρίως υπνοδωματίου και τα χαρακτηριστικά χρωματιστά πλακίδια στο χαμηλότερο επίπεδο - αλλά και τα γύρω γειτονικά κτίρια:
Από το σημείο αυτό ξεκινάει ένας διάδρομος με έντονα κρυστάλλινα αρχιτεκτονικά στοιχεία που παραπέμπουν σε καθεδρικό ναό, σε σχέδιο Gaudí, συνδέει το υπό εξέταση Palau Güell με την παλαιά οικογενειακή οικία των Güell επί της La Rambla, εκεί όπου έζησε ο πατέρας του Eusebi Güell μέχρι το θάνατό του.
Εισερχόμενοι ξανά στο μέγαρο Güell η επόμενη στάση λαμβάνει χώρα στην αίθουσα του μπιλιάρδου, η οποία εκτός από την κλασική της χρήση, χρησίμευε και ως εργαστήριο γλυπτικής και ζωγραφικής για τα τέκνα της οικογενείας Güell και ειδικότερα την Maria Luisa Güell y López, η οποία όντας ζωγράφος, εν έτει 1896, έλαβε μέρος στην πρώτη έκθεση ζωγραφικής με ελεύθερη συμμετοχή γυναικών την οποία είχε διοργανώσει η πλέον διάσημη γκαλερί έργων τέχνης της Βαρκελώνης των τελών του 19ου αιώνα (Sala Parés).
Στην τραπεζαρία του Μεγάρου δεσπόζει το κάτωθι εμφανιζόμενο ξύλινο κεντρικό τραπέζι με τις 12 αυθεντικές καρέκλες οι οποίες ανήκαν στην οικογένεια Güell, όπως επίσης ένα ξύλινο τζάκι - έργο του Camil Oliveras (Figueras, 1840 - Barcelona, 1898), ενώ αξιομνημόνευτη είναι και η ξύλινη επένδυση του τοίχου με την εξ Ανατολάς ορμώμενης διακόσμηση - έργο επίσης του προαναφερόμενου αρχιτέκτονα.
Ανάμεσα στον κυρίως όροφο ("Planta Noble") και το επίπεδο των υπνοδωματίων υπάρχει ένας ακόμα ανοικτός ημιόροφος, με θέα προς το κεντρικό σαλόνι, όπου κατά τη διάρκεια συναυλιών και μουσικών δρώμενων τοποθετούνταν οι μουσικοί και οργανοπαίκτες. Παλαιότερα, στον ίδιο αυτόν χώρο, βρισκόταν η κυρίως κουζίνα του Μεγάρου Güell η οποία μάλιστα διέθετε ανελκυστήρα πιάτων ο οποίος συνδεόταν με τον κυρίως όροφο όπου και η ως άνω αναφερόμενη / εικονιζόμενη τραπεζαρία.
Στο επόμενο επίπεδο ("όροφος των υπνοδωματίων" / "Planta Dormitorios"), ο επισκέπτης του Μεγάρου συναντά τα ιδιωτικά δωμάτια της οικογένειας των Güell, ήτοι τα υπνοδωμάτια και τα λουτρά.
Έσχατος σταθμός της περιήγησης, η ταράτσα του Palau Güell, ίσως το πλέον μαγικό σημείο του Μεγάρου, εκεί όπου ξεχωρίζουν οι είκοσι (20) καπνοδόχοι - έργα τέχνης δια χειρός Gaudí καθώς και η ύψους δεκαπέντε (15) μέτρων κεντρική απόληξη / μικρός τρούλος.
Όπως ακριβώς λοιπόν συνέβη και στη φημισμένη Pedrera (Casa Milá), ο Antoni Gaudí μετέτρεψε τις παραδοσιακές καπνοδόχους σε μοναδικά έργα τέχνης, με ασαφή σχήματα, τα οποία χαρακτηρίζονται από τα κλασικά υλικά που χρησιμοποιούσε ο φημισμένος αρχιτέκτονας.
Στο κέντρο της οροφής, ο κάτωθι εικονιζόμενος μικρός κωνικός τρούλος, ως προέκταση του εντυπωσιακού παραβολικού θόλου του κεντρικού σαλονιού, χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη - στην κορυφή του - μιας σφαίρας η οποία συμβολίζει την υφήλιο, ενός ηλιακού δίσκου και ενός χριστιανικού σταυρού.
Άποψη της Βαρκελώνης από την ταράτσα του Μεγάρου Güell προς τα νοτιοδυτικά. Στο βάθος προς τα αριστερά του φωτογραφικού κάδρου καταγράφεται το Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Καταλονίας (Museu Nacional d'Art de Catalunya - MNAC).
Άποψη από την ταράτσα του Μεγάρου Güell προς τα βορειοανατολικά. Σε πρώτο πλάνο ο γοτθικός καθεδρικός ναός της Βαρκελώνης (Catedral de la Santa Creu i Santa Eulàlia) και σε δεύτερο πλάνο προς τα δεξιά του φωτογραφικού κάδρου ο Πύργος Agbar (Torre Glòries).
Αποχαιρετισμός με τρεις τελευταίες φωτογραφίες, από την οδό (Carrer) Nou de la Rambla, όπου και η κεντρική είσοδος - με τις δυο μεγάλες παραβολικές αψίδες - και πρόσοψη του υπό εξέταση Μεγάρου Güell.
Μια τελευταία φωτογραφική λεπτομέρεια της κυρίας προσόψεως του Palau Güell η οποία διαιρείται σε τρία επίπεδα, με την αρμονική συνύπαρξη διαφόρων υλικών (πέτρα, σίδερο, ξύλο, γυαλί, κεραμικό) κάτω από τα οποία "κρύβεται" το μεγαλειώδες εσωτερικό του οικοδομήματος.
Τα απαραίτητα ενθύμια, το εισιτήριο εισόδου στο Palau Güell και οι καλαίσθητοι, περιεκτικοί και πρακτικοί πολύπτυχοι δωρεάν οδηγοί που διανέμονται - διαθέσιμοι σε διάφορες γλώσσες - από τα εκδοτήρια των εισιτηρίων προ της εισόδου στο κτίριο:
Το ωράριο επίσκεψης κατά τους θερινούς μήνες (από 1 Απριλίου μέχρι 31 Οκτωβρίου) είναι από τις 10.00 μέχρι τις 20.00 καθημερινά εκτός Δευτέρας ενώ κατά τους χειμερινούς μήνες (από 1 Νοεμβρίου μέχρι τις 31 Μαρτίου) από τις 10.00 μέχρι τις 17.30. Το Μέγαρο Γκουέλ δεν είναι επισκέψιμο στις 25 και 26 Δεκεμβρίου, την Πρωτοχρονιά, στις 6 Ιανουαρίου κάθε έτους καθώς και την τρίτη εβδομάδα του Ιανουαρίου λόγω των ετησίων εργασιών συντήρησης. Περισσότερες πληροφορίες για ομαδικές επισκέψεις, τιμές εισιτηρίων, ξεναγήσεις κ.α. στον άκρως κατατοπιστικό επίσημο ιστότοπο (σε αγγλικά, καταλανικά και ισπανικά).
Διαβάστε περισσότερα θέματα σχετικά με τη Βαρκελώνη:
Πηγές:
Φωτογραφίες:
- Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου