Η δίχρωμη πινακίδα του παλαιού κλειστού κινηματογράφου "Αττικόν" παραμένει ακόμα στη θέση της στον αριθμό "9" της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, απέναντι από το περικαλλές Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στο ισόγειο / υπόγειο του μεγάλου πολυώροφου τρίφατσου κτιρίου στο οποίο στεγάζονται συν τοις άλλοις το Αστυνομικό Τμήμα Δημοτικού Θεάτρου και η Ασφάλεια Πειραιώς.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η δημιουργία του κινηματογράφου "Αττικόν" υπήρξε η "απάντηση" του Πειραιά στους αρκετούς νέους σύγχρονους κινηματογράφους των Αθηνών που ξεκίνησαν τη λειτουργία τους εκείνη την εποχή. Ο χειμερινός κινηματογράφος "Αττικόν", αρχικής ιδιοκτησίας Σπυρίδωνος Ανέστη, ξεκίνησε τη λειτουργία του το χειμώνα του έτους 1962.
"Μέχρι σήμερα η Αθήνα καμάρωνε και δικαίως για τους ωραίους κινηματογράφους της αλλά μόνον μέχρι σήμερα. Από αύριον ο Πειραιεύς παίρνει τα πρωτεία με την έναρξιν του νέου υπερπολυτελούς και πλέον συγχόνου κινηματογράφου "Αττικόν" (έναντι Δημοτικού Θεάτρου)" έγραφε η σχετική διαφημιστική καταχώρηση της 21ης Νοεμβρίου του 1962.
Ο νέος κινηματογράφος "Αττικόν", 760 θέσεων με εξώστη, χαρακτηριζόταν ως "ένα θαύμα αρχιτεκτονικής κατασκευής", προσφέροντας "πολυτέλεια - άνεση - μοντέρνο εξοπλισμό - μηχανήματα κλιματισμού", ήτοι "την τελευταίαν λέξιν στην τεχνική του Κινηματογράφου".
Πράγματι, η επίσημη έναρξη της λειτουργίας του πειραϊκού κινηματογράφου "Αττικόν" έλαβε χώρα στις 22 Νοεμβρίου του 1962, με την έγχρωμη παραγωγή της Metro-Goldwyn-Mayer "Το Γλυκό Πουλί της Νιότης" (Sweet Bird of Youth), μια ρομαντική - κομεντί στην οποία πρωταγωνιστούσαν ο μεγάλος αστέρας του Hollywood Paul Newman, η Geraldine Page, η Shirley Knight, η Madeleine Sherwood, ο Ed Begley και άλλοι.
Η εν λόγω ταινία, σε σκηνοθεσία Richard Brooks, βασιζόταν στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Tennessee Williams και παρουσίαζε έναν αποτυχημένο νέο που επέστρεφε στη γενέτειρά του, στο Νότο, μαζί με μια ξοφλημένη σταρ του κινηματογράφου.
Το "Αττικόν" καθιερώθηκε ως ένας από τους "καλούς" κινηματογράφους της πόλης παραμένοντας ανοικτός για δυο και πλέον δεκαετίες μέχρι το 1984 οπότε και έκλεισε για πρώτη φορά.
Διαφημιστική καταχώρηση του κινηματογράφου "Αττικόν" (έναντι Δημοτικού Θεάτρου, με εξαψήφιο αριθμό τηλεφώνου) από τη σεζόν 1963-1964 για την προβολή της μεγάλης επιτυχίας "Τα Κόκκινα Φανάρια":
Ένα ενδεικτικό ημερήσιο πρόγραμμα προβολών από τον Τύπο του έτους 1964, όπου εκτός από τον υπό εξέταση κινηματογράφο "Αττικόν", καταγράφονται και άλλοι πολλοί δημοφιλείς παλαιοί κινηματογράφοι του κέντρου της πόλης (Απόλλων, Καπιτόλ, Ολύμπιον, Παλλάς, Σπλέντιτ, Χαϊ Λαϊφ) αλλά και πολλοί γνωστοί συνοικιακοί κινηματογράφοι της εποχής εκείνης (Άβα, Αρμονία, Δελφοί, Πειραϊκή κτλ.).
Στο "Αττικόν", εκτός από την συστηματική προβολή ταινιών, λάμβαναν χώρα και άλλες ειδικές εκδηλώσεις, παιδικές παραστάσεις, θεατρικά δρώμενα, ομιλίες, ειδικές προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης Πειραιώς κ.α.
Βεβαίως, κατά την διάρκεια της ιστορικής διαδρομής του υπό εξέταση κινηματογράφου δεν έλειψαν και τα ευτράπελα όπως λ.χ. επεισόδια κατά τη διάρκεια πολιτικής ομιλίας το 1976 ή η τοποθέτηση εκρηκτικού μηχανισμού το 1977:
Καταχώρηση από τον Τύπο του έτους 1980, για την πρεμιέρα του βιογραφικού ντοκιμαντέρ παραγωγής έτους 1977 "Μακάριος: Η μεγάλη πορεία" το οποίο θα προβαλλόταν στο "Αττικόν" (Πειραιώς):
Όπως ήδη προαναφέραμε, ο κινηματογράφος "Αττικόν" έκλεισε για πρώτη φορά το 1984, παραμένοντας κλειστός για περίπου μια δεκαετία. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο κινηματογράφος επαναλειτούργησε ανακαινισμένος ως δημοτικός (επί δημαρχίας Στέλιου Λογοθέτη) όμως το εγχείρημα δεν στέφθηκε με επιτυχία και μετά από διάφορες παύσεις και επαναλειτουργίες, το "Αττικόν" έκλεισε οριστικά.
Μια άποψη της λεωφόρου Ηρώων Πολυτεχνείου με την χαρακτηριστική πινακίδα του "Αττικόν" να ξεχωρίζει δεξιά στη συμβολή της προαναφερθείσας κεντρικής οδικής αρτηρίας με την οδό Αγίου Κωνσταντίνου (δεκαπενταύγουστος 2012):
Ο κλειστός κινηματογράφος "Αττικόν" επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου όπως καταγράφηκε στα τέλη Οκτωβρίου του έτους 2022 μετά την ολοκλήρωση των έργων για τον νέο σταθμό του Μετρό "Δημοτικό Θέατρο":
Διαβάστε σχετικά θέματα:
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
- "Κινηματογράφοι του Πειραιά και των γύρω Δήμων", Χαρίλαος Πατέρας, Συλλογές, 2012
- Τύπος Εποχής
Φωτογραφίες:
- Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου