Ο Joe J. Heydecker (γεννηθείς στις 13 Φεβρουαρίου του 1916 στην Νυρεμβέργη, αποβιώσας στις 17 Μαρτίου του 1997 στη Βιέννη), του οποίου το πλήρες ονοματεπώνυμο ήταν Joe Julius Isaac Philipp Heydecker, υπήρξε γνωστός Γερμανός φωτογράφος, δημοσιογράφος και συγγραφέας. Γόνος φιλελεύθερων ηθοποιών, ο Heydecker ολοκλήρωσε τις υποχρεωτικές του σπουδές και στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ασχολήθηκε για πρώτη φορά με την επαγγελματική φωτογραφία εκδίδοντας ταυτόχρονα το πρώτο του βιβλίο στην Λιψία (1933). Τον Ιούλιο του ιδίου χρόνου (1933), ο Heydecker μετοίκησε με την οικογένειά του αρχικά στην Λουκέρνη της Ελβετίας (εργαζόμενος ως δημοσιογράφος) για να καταλήξει εν τέλει στην Πράγα. Το 1938 βρίσκει τον Heydecker να εργάζεται στη Βιέννη στο φωτογραφικό studio του Albin Kobé ενώ, την επόμενη χρονιά (1939), στην αυγή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, κλήθηκε στον γερμανικό στρατό (Wehrmacht) όπου υπηρέτησε ως απλός στρατιώτης στην πρώτη γραμμή σε Γαλλία, Βέλγιο και Ρωσία. Μετά τον γάμο του με την δημοσιογράφο Marianne Steber (1941), ο Heydecker o οποίος εν τω μεταξύ είχε μεταταχθεί στην Βαρσοβία ως ειδικός τεχνικός φωτογραφίας για λογαριασμό της εταιρίας προπαγάνδας των Ναζί, απαθανάτισε κρυφά με μια μικρή φωτογραφική μηχανή Kine Exakta συγκλονιστικές εικόνες από το γκέτο της Βαρσοβίας (κατά την περίοδο 11/11/1941-16/04/1942), φωτογραφίες οι οποίες αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες των θηριωδιών των Ναζί και των απάνθρωπων συνθηκών ζωής στο προαναφερόμενο γκέτο. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο Heydecker, αψηφώντας τις σχετικές απαγορεύσεις φωτογράφησης κατέγραψε, με την μηχανή την οποία είχε πάντοτε κρεμασμένη στο λαιμό του, σπάνιες εικόνες εκείνης της περιόδου.
Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Joe Heydecker εργάστηκε ως απεσταλμένος διαφόρων γερμανικών εντύπων ενώ έδωσε το παρόν στη Δίκη της Νυρεμβέργης καταθέτοντας την δική του προσωπική μαρτυρία επί των όσων είδε και έζησε στο γκέτο της Βαρσοβίας. Ανάμεσα στα αναρίθμητα ταξίδια που έκανε κατά τη δεκαετία του 1950, ο Joe Heydecker επισκέφθηκε και την Ελλάδα - όπου φωτογράφησε τον Παρθενώνα - περνώντας μάλιστα από τον Πειραιά κατά το έτος 1957:
Οι παρακάτω ασπρόμαυρες ψηφιοποιημένες φωτογραφίες του Joe Heydecker από το έτος 1957 ανήκουν στο Αρχείο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Αυστρίας - όπως και το σύνολο σχεδόν του αρχείου Heydecker - και πιο συγκεκριμένα στην ψηφιακή συλλογή Europeana Travel.
Στις τρεις πρώτες ασπρόμαυρες φωτογραφίες που ακολουθούν καταγράφεται το Τουρκολίμανο, ο αρχαίος λιμήν της Μουνιχίας (μετέπειτα Μικρολίμανο), με τα χαρακτηριστικά σκάφη και βάρκες. Στο βάθος της επόμενης φωτογραφίας καταγράφονται γνωστά κτίρια της λεωφόρου Βασιλέως Παύλου (πρώην λεωφόρος Φαλήρου) όπως η οικία Μακκά κ.α.
Εν συνεχεία, προφανώς από κάποιο σημείο πλησίον της κορυφής του λόφου της Καστέλλας ο Heydecker απαθανάτισε το νέο Φάληρο και τον φαληρικό όρμο με την Αθήνα στο βάθος. Παρατηρώντας προσεκτικά το νέο Φάληρο της παρακάτω φωτογραφίας, αισθητή είναι η απουσία της περίφημης εξέδρας του νέου Φαλήρου (η οποία είχε ξηλωθεί από τις κατοχικές δυνάμεις) ενώ καταγράφεται το εναπομείναν τμήμα του "Ακταίον", το Grand Hotel (άκρο αριστερά), το παλιό εστιατόριο του Τσελεμεντέ επί της παραλίας κ.α.:
Η παρακάτω τελευταία ασπρόμαυρη φωτογραφία του Heydecker από την σημερινή λεωφόρο Βασιλέως Παύλου (Αλέξανδρου Παπαναστασίου / πρώην λεωφόρος Φαλήρου) καταγράφει τον φαληρικό όρμο με πολεμικά πλοία στα ανοιχτά, την ακτή Πρωτοψάλτη (νυν ακτή Αθηνάς Δηλαβέρη) προ της κατασκευής του παραλιακού δρόμου και βεβαίως την έπαυλη του Αλέξανδρου Ζαχαρίου:
Λίγα χρόνια αργότερα, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, ο Heydecker μετοίκησε στη Βραζιλία συνοδευόμενος από τη δεύτερη σύζυγό του (Charlotte Angermeir) όπου εργάστηκε ως δημοσιογράφος / φωτογράφος για λογαριασμό των TIME, Quick και Star ταξιδεύοντας σε όλη σχεδόν την Νότια Αμερική και αργότερα ιδρύοντας τον δικό του εκδοτικό οίκο. Το 1986, ο Heydecker αποφάσισε να επιστρέψει στην Βιέννη (συνοδεία της νέας του συντρόφου Mara Kraus) όπου εξέδωσε σταδιακά διάφορα βιβλία, φωτογραφικά λευκώματα (με τα πλέον περιζήτητα και ενδιαφέροντα να είναι εκείνα που αναφέρονταν στο γκέτο της Βαρσοβίας και στη Δίκη της Νυρεμβέργης) και την αυτοβιογραφία του. Ο Joe Heydecker απεβίωσε το 1997.
Άξιο μνείας είναι το γεγονός πως το πολεμικό αρχείο του Joe J. Heydecker περιήλθε στην κατοχή της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Αυστρίας κατά το έτος 1998 περιλαμβάνοντας 1880 αρνητικά από φωτογραφίες της περιόδου 1933-1945, σχετικές σημειώσεις και αντίγραφα. Αργότερα, το 2001, ένα μεγάλο τμήμα του αρχείου του Heydecker πέρασε επίσης στην κατοχή της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Αυστρίας περιλαμβάνοντας μεταξύ των άλλων φωτογραφίες της τότε νεαρής Romy Schneider, ένα φωτογραφικό αφιέρωμα στο νεκροταφείο του Staglieno στη Γένοβα της Ιταλίας, φωτογραφίες Βραζιλιανών καλλιτεχνών και έργων τέχνης, φωτογραφίες εκκλησιών και μονών από την Ισπανία και την Πορτογαλία, εικόνες τροπικών τοπίων, φωτογραφίες από διάφορα μέρη του κόσμου κ.α. (συνολικά πάνω από 25.000 αρνητικά).
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
- Joe Heydecker - Wikipedia
- Warsaw, Poland, Photos taken by Joe J. Heydecker
- Bildarchiv Austria
- JOE J. HEYDECKER - Hommage an einen Fotografen, Publizisten und Freund
- Joe J(ulius) Heydecker (1916-1997)
- Das Bundesarchiv
Φωτογραφίες:
- Οι ιστορικές φωτογραφίες του Joe Heydecker παρατίθενται για εκπαιδευτικούς σκοπούς - κάθε νόμιμο δικαίωμα ανήκει στους νομίμους κατόχους αυτών.
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου