Ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα εν Πειραιεί έργα του σπουδαίου αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ (Ernst Ziller), στο οποίο έχουμε αναφερθεί ουκ ολίγες φορές μέσα από τα αφιερώματα του παρόντος ιστολογίου, είναι η πάλαι ποτέ οικία (μέγαρο) του αλευροβιομήχανου Παναγιώτη Πατσιάδη, έναντι της πλατείας Αλεξάνδρας.
Η οικία Πατσιάδου, η οποία διασώζεται κατά το ήμισυ, αφού ως γνωστόν το ένα τμήμα αυτής έχει κατεδαφιστεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, έχει φιλοξενήσει κατά καιρούς στο ισόγειο τμήμα της το καφεζυθεστιατόριο "Καραντάση", το επίσης καφέ-εστιατόριο "Δεληγιάννης", ενώ σχετικά πρόσφατα στον υπό εξέτασιν χώρο λειτούργησε άλλη μια καφετέρια η οποία έφερε ως ονομασία το επώνυμο του Τσίλλερ. Έκτοτε το κτίριο, στον άνω όροφο του οποίου κάποτε στεγάστηκε και το Ιταλικό Προξενείο του Πειραιά, παραμένει πλήρως εγκαταλειμμένο και αναξιοποίητο. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως στην κινηματογραφική ταινία παραγωγής 1972 "Ο Άγνωστος Εκείνης της Νύχτας" υπάρχουν αρκετά πλάνα που καταγράφουν το εσωτερικό του καφενείου με τα τραπέζια του μπιλιάρδου - γνωστό στέκι της νεολαίας εκείνης της εποχής.
Η εξωτερική όψη του εγκαταλειμμένου διατηρητέου κτιρίου όπως καταγράφηκε κατά τον μήνα Οκτώβριο του έτους 2010.
Έτερη φωτογραφική καταγραφική του υπό εξέτασιν διατηρητέου κτιρίου κατά το μήνα Σεπτέμβριο του έτους 2011, περίοδο κατά την οποία είχαν τοποθετηθεί οι εικονιζόμενες δίχρωμες προστατευτικές σκαλωσιές:
Τον Αύγουστο του έτους 2012, οι προαναφερθείσες σκαλωσιές είχαν ήδη αφαιρεθεί ενώ είχαν απομείνει μονάχα κάποιες προστατευτικές λαμαρίνες στο ύψος του ισογείου τμήματος του κτιρίου:
Τον Ιανουάριο του έτους 2013, το εν υπό εξέτασιν κτίριο, καταγράφηκε ξανά με νέες σκαλωσιές:
Στις 14 Ιανουαρίου του έτους 2013 λοιπόν, φωτογραφίζοντας ως συνήθως την πρόσοψη της πάλαι ποτέ οικίας Π. Πατσιάδη, παρατήρησα πως ανάμεσα στις λαμαρίνες οι οποίες θεωρητικά "προστάτευαν" το ισόγειο τμήμα του κτιρίου, υπήρχαν κενά τα οποία επέτρεπαν την πρόσβαση προς τα ενδότερα, ενώ ταυτόχρονα η κεντρική πόρτα του ισογείου ήταν ανοιχτή. Υπό αυτές τις συνθήκες λοιπόν έλαβε χώρα μια εκτενής φωτογράφηση του ισογείου τμήματος της εγκαταλειμμένης πρώην οικίας Π. Πατσιάδη.
Το επιβλητικό ισόγειο τμήμα της διατηρητέας οικίας Π. Πατσιάδη, στο οποίο επί δεκαετίες λειτούργησαν διάφορες επιχειρήσεις εστίασης (καφενείο, εστιατόριο κτλ.), με εμφανή τα σημάδια της εγκατάλειψης:
Μια λεπτομέρεια σε ένα τοίχο κάνει αναφορά στην τελευταία χρονικά ολοκληρωμένη ανακαίνιση / αποκατάσταση του κτιρίου η οποία έλαβε χώρα κατά την περίοδο 1989-1990, από τον Πειραιώτη ζωγράφο - συντηρητή Τάκη Παρλαβάντζα (1930-2014):
Το φως εισέρχεται διάχυτο από τα θολωτά ανοίγματα του ισογείου τμήματος του κτιρίου, το οποίο βρίσκεται άλλωστε κτισμένο σε μια άκρως προνομιακή θέση. Παρατηρώντας την γυμνή πλέον οροφή του ισογείου, αντιλαμβανόμαστε πως οι ιστορικές οροφογραφίες, οι οποίες ανάγονταν στην εποχή του Τσίλλερ, έχουν αφαιρεθεί ή καταστραφεί.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως βάσει του αρχειακού υλικού και των πληροφοριών που βρίσκονται στη διάθεση του παρόντος ιστολογίου, οι σπάνιες οροφογραφίες του ισογείου της οικίας Πατσιάδη, διασώζονταν σίγουρα μέχρι και το έτος 2012, έστω και άνευ συντήρησης. Κατά συνέπεια, συμπεραίνεται πως η αφαίρεση / καταστροφή των οροφογραφιών έλαβε χώρα κατά το έτος 2013.
Ακολουθεί μια ενδεικτική φωτογραφική λεπτομέρεια μιας οροφογραφίας από την πρώην οικία Πατσιάδου όπως καταγράφηκε στο σπουδαίο λεύκωμα "Νεοκλασικά Σπίτια της Αθήνας και του Πειραιά", του Στέλιου Σκοπελίτη.
Η εγκατάλειψη και η έλλειψη συντήρησης είναι έκδηλη σε όλα τα υπόλοιπα σημεία του ισογείου τμήματος:
Ακολούθως παρατίθενται ορισμένες φωτογραφικές καταγραφές από τον υφιστάμενο διάκοσμο του ισογείου τμήματος:
Όπως μαρτυρούν οι κάτωθι καταγραφές, εκτός από τις καταστρεπτικές επεμβάσεις της μισό-τελειωμένης ανακαίνισης του διατηρητέου μεγάρου, η ελλιπής φύλαξη και ασφάλεια έδωσε την ευκαιρία σε αστέγους να εγκατασταθούν εντός του κτιρίου.
Αντί επιλόγου, ως προς το ζήτημα των κατεστραμμένων οροφογραφιών, μετά τη δημοσίευση των ως άνω φωτογραφιών, υπήρξαν επώνυμες απόψεις οι οποίες υποστήριξαν πως η καταστροφή των οροφογραφιών υπήρξε αναγκαία ώστε να γίνουν εργασίες στήριξης του κτιρίου και να επιτευχθεί η στατικότητά του.
Αν ισχύει ο παραπάνω ισχυρισμός, υποθέτουμε πως οποιαδήποτε σχετική εργασία στο εν λόγω διατηρητέο κτίριο θα συνοδεύτηκε από σχετική άδεια από τους αρμόδιους φορείς. Πάντως, για την ιστορία και μόνον, η απόπειρα εργασιών αποκατάστασης / ανακαίνισης του διατηρητέου κτιρίου οι οποίες καταγράφηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2010, ουδέποτε ολοκληρώθηκε με αποτέλεσμα το περικαλλές ιστορικό οικοδόμημα να παραμείνει εγκαταλειμμένο, απαξιωμένο και αναξιοποίητο για πολλά χρόνια.
Με βάση τα ως άνω, κάποιος μη αφελής ή/και κακοπροαίρετος θα μπορούσε να συμπεράνει πως οι παρεμβάσεις που έλαβαν χώρα στο υπό εξέτασιν κτίριο στις αρχές της δεκαετίας του 2010, ίσως είχαν ως μοναδικό σκοπό όχι την προστασία του κτιρίου αλλά την δόλια αφαίρεση των σημαντικών διακοσμητικών στοιχείων των οποίων η τύχη βεβαίως αγνοείται. Επίσης, το γεγονός πως το εν λόγω κτίριο παράμεινε αφύλακτο και απροστάτευτο για μεγάλο χρονικό διάστημα, προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς κάλλιστα θα μπορούσαν εντεταλμένοι "καλοθελητές" να προξενήσουν ανυπολόγιστη ζημία στο ακίνητο, ή ακόμη και μια πυρκαγιά η οποία θα το κατέστρεφε ολοσχερώς (γνωστή τακτική "αποδυνάμωσης" διατηρητέων κτιρίων με σκοπό αργότερα να πέσουν και να μείνει ελεύθερο το οικόπεδο προς εκμετάλλευση).
Διαβάστε σχετικά θέματα:
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας και προσωπικών απόψεων / εκτιμήσεων.
Φωτογραφίες:
- Όλες οι φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Καταρχήν να σου πώ ένα μεγάλο μπράβο για την αξιόλογη δουλειά που κάνεις. Παρακολουθώ το μπλόγκ σου τον τελευταίο χρόνο και πριν από 'σένα δεν γνώριζα τίποτα για τον Πειραιά. Σε ευχαριστώ. Όσον αφορά στο παρόν άρθρο, θεωρώ απαράδεκτο ένα τέτοιο κτίριο κόσμημα να απαξιώνεται με αυτόν τον τρόπο. Ντροπή μας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα προσπαθησω να τα πω ολα οσο πιο συνοπτικα γινεται διοτι εχω αναλαβει μελετη για την πτυχιακη μου σε αυτο το κτηριο.Η εγκαταλειψη προηλθε οταν οι εν ζωη κληρονομοι του κτηριου ενοικιασαν το ισογειο σε καποιον κυριο ο οποιος αποδειχτηκε ανανδρος και αφαιρεσε οτι μπορουσε απο αυτο ακομα και τα βιτρο που φαινεται να λειπουν στις φωτογραφιες σας,Το κτηριο αυτο για να ανακαινισθει ολοκληρο χρειαζεται 1 εκατομμυριο ευρω.Ποιος μπορει να διαθεσει τοσα χρηματα στις μερες μας; Κανεις. Για αυτο και παραμενει ετσι οπως ειναι.
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ σωστα 1 μυριο ειναι πολυ χρημα να διατεθει για πολιτιστικη κληρονομια. πχιος εχει 1 μυριο για πεταμα οταν βαζωντας αλλα 10 μπορουν να φερει εναν μπετενιο σεντρερ μπακ ο Λυμπιακος και να μαζευτουνε 20 χιλ να τον αποθεωσουν
Διαγραφή