Ο
Félix Bonfils (1831-1886) υπήρξε
ένας Γάλλος φωτογράφος και συγγραφέας του οποίου η ζωή και δράση συνδέθηκε άρρηκτα με την
Μέση Ανατολή. Ο ίδιος γεννήθηκε στις
8 Μαρτίου του 1831 στο
Saint-Hippolyte-du-Fort της Νότιας Γαλλίας και αρχικά εργάστηκε ως
βιβλιοδέτης. Κατά το έτος
1860, ο
Bonfils κατετάγη στη
στρατιά του στρατηγού Jean-Joseph Ange d'Hautpoul και βρέθηκε για πρώτη φορά στη
Μέση Ανατολή. Επιστρέφοντας στη
Γαλλία ξεκίνησε να φωτογραφίζει, στην αρχή μάλλον ερασιτεχνικά. Όταν ο γιος του Andrien αρρώστησε παρουσιάζοντας αναπνευστικά προβλήματα, ο Bonfils θυμήθηκε
το ξηρό κλίμα και τους καταπράσινους λόφους του Λιβάνου που τόσο τον είχαν εντυπωσιάσει και έτσι τον έστειλε εκεί μαζί με τη σύζυγό του
Lydie Bonfils. Τελικά, το
1867 μετακόμισε και ο ίδιος στη
Βηρυτό, όπου άνοιξε
ένα μικρό φωτογραφείο με την επωνυμία
"Maison Bonfils". Η απόφασή του αυτή παραξένεψε πολλούς αλλά μετά από τέσσερα χρόνια ο ίδιος παρουσίασε
μια σειρά από 15.000 φωτογραφίες και άλλα 9.000 πανοράματα φωτογραφιών από την Α
ίγυπτο, την Παλαιστίνη, τον Λίβανο, τη Συρία, την Τουρκία αλλά και την Ελλάδα. Αργότερα, το
"Maison Bonfils" άνοιξε υποκαταστήματα στο
Κάιρο, στην
Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου αλλά και στην
Γαλλία. Το
1872, ο
Bonfils δημοσίευσε το φωτογραφικό λεύκωμα
"Architecture Antique" (Ducher press), ενώ ήδη είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη ως
φωτογράφος της Μέσης Ανατολής. Το
1878, ο γιος του
Andrien Bonfils (1860-1929) ανέλαβε ως
φωτογράφος συνεχίζοντας στα χνάρια του πατέρα του, ενώ ταυτόχρονα η εταιρία απασχολούσε άλλους φωτογράφους για διάφορες εργασίες. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η σύζυγος του Félix Bonfils,
Marie Lydie Cabanis (1837-1918), υπήρξε
και εκείνη φωτογράφος, γεγονός το οποίο έγινε γνωστό
μετά τον θάνατο του ανδρός της, αφού η ίδια παρέμεινε στο τιμόνι της επιχείρησης
μέχρι το 1917, έτος κατά το οποίο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη
Βηρυτό λόγω των πολεμικών εχθροπραξιών εκείνης της περιόδου.
_WM.jpg)
O Felix Bonfils βρέθηκε λοιπόν στην Ελλάδα μεταξύ των ετών 1868 και 1875, τουλάχιστον δυο φορές. Ακολουθούν ορισμένες ενδεικτικές καταγραφές δια χειρός Felix Bonfils από τα περάσματά του από την χώρα μας:
_WM.jpg) |
Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών
|
_WM.jpg) |
Τα Προπύλαια (Ανατολική Όψη)
|
_WM.jpg) |
Τα Προπύλαια (Δυτική Όψη)
|
_WM.jpg) |
Θέατρο Διονύσου
|
_WM.jpg) |
Το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού
|
_WM.jpg) |
Τείχη στην Αθήνα
|
_WM.jpg) |
Η Ακρόπολις από την πλατεία του Θησείου
|
_WM.jpg) |
Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών
|
_WM.jpg) |
Οι Καρυάτιδες (Ερέχθειο)
|
_WM.jpg) |
Τα Κυκλώπεια Τείχη
|
_WM.jpg) |
Ο Παρθενώνας - Ακρόπολις Αθηνών
|
_WM.jpg) |
Ο Παρθενώνας - Ακρόπολις Αθηνών
|
_WM.jpg) |
Η Πύλη του Αδριανού
|
_WM.jpg) |
Ερέχθειον
|
_WM.jpg) |
Ναός Αθηνάς Νίκης
|
_WM.jpg) |
Το Θησείον
|
_WM.jpg) |
Οι Αέρηδες
|
Καταγραφές όπως η κάτωθι, από την νήσο της Ρόδου- η οποία τότε δεν αποτελούσε μέρος του ελεύθερου ελληνικού κράτους - αποδεικνύουν ότι ο Bonfils ταξίδεψε σε διάφορα μέρη της σημερινής ελληνικής επικράτειας:
Στις κάτωθι φωτογραφίες καταγράφονται η παραλία της Σμύρνης, η Αγιά Σοφία και ένα πανόραμα της Κωνσταντινούπολης δια χειρός Felix Bonfils:
Αντί επιλόγου, δυο σπάνιες φωτογραφίες του Πειραιά οι οποίες επίσης αποδίδονται στον Felix Bonfils.
Στην πρώτη κάτωθι αρχειακή λήψη απεικονίζεται μια μερική άποψη του
κεντρικού λιμένος Πειραιά. Στο εν λόγω φωτογραφικό κάδρο καταγράφονται
ένας σταθμός αμαξών επί της σημερινής
ακτής Τζελέπη, η αδιαμόρφωτη
πλατεία Απόλλωνος (μετέπειτα πλατεία Καραΐσκάκη) και τα κτίρια της σύγχρονης
ακτής Ποσειδώνος με φόντο τον έρημο λόφο της
Καστέλλας όπως επίσης ο πρώτος αρχικός
ιερός ναός της Αγίας Τριάδος Πειραιώς! Τολμώντας μια ριψοκίνδυνη πρόβλεψη, πιθανότατα ο φωτογράφος
(Felix Bonfils) να βρισκόταν στο
πανδοχείο του Τζελέπη, στο σημείο περίπου όπου σήμερα βρίσκεται το
πρώην Μέγαρο των αδελφών Γιαννουλάτου.
Η δεύτερη αρχειακή καταγραφή πειραϊκού ενδιαφέροντος δια χειρός Felix Bonfils απεικονίζει μια σκηνή καθημερινότητας από τους τότε δρόμους της πόλεως.
Σημαντική Σημείωση:
- Το παρόν άρθρο / έρευνα και οι ανάλογες φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο στις 25.12.2012, σκοπίμως δίχως υδατογραφήματα σε όλες σχεδόν τις φωτογραφίες πλην των 2 τελευταίων που αφορούν τον Πειραιά. Το αποτέλεσμα του εγχειρήματος δικαιώνει τη χρήση υδατογραφημάτων ακόμη και στις παλαιές φωτογραφίες αφού τόσο το συνοδευτικό κείμενο όσο και οι φωτογραφίες του Felix Bonfils, με τη γνωστή μέθοδο του copy-paste, διοχετεύτηκαν αυτούσια από δημοσιοκάφρους και "ερευνητές" της πλάκας, σε διάφορα ιστολόγια και ιστοσελίδες, δίχως βέβαια ουδεμία αναφορά στην πηγή προέλευσης.
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων. Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου