Ο
Félix Bonfils (1831-1886) υπήρξε ένας Γάλλος φωτογράφος και συγγραφέας του οποίου η ζωή και δράση συνδέθηκε άρρηκτα με την Μέση Ανατολή. Ο ίδιος γεννήθηκε στις
8 Μαρτίου του 1831 στο
Saint-Hippolyte-du-Fort και αρχικά εργάστηκε ως
βιβλιοδέτης. Το
1860, ο
Bonfils κατετάγη στη
στρατιά του στρατηγού Jean-Joseph Ange d'Hautpoul και βρέθηκε για πρώτη φορά στη
Μέση Ανατολή. Επιστρέφοντας στη
Γαλλία ξεκίνησε να φωτογραφίζει, στην αρχή μάλλον ερασιτεχνικά. Όταν ο γιος του Andrien αρρώστησε παρουσιάζοντας αναπνευστικά προβλήματα, ο Bonfils θυμήθηκε το ξηρό κλίμα και τους καταπράσινους λόφους του
Λιβάνου που τόσο τον είχαν εντυπωσιάσει και έτσι τον έστειλε εκεί μαζί με τη σύζυγό του Lydie Bonfils. Τελικά, το
1867 μετακόμισε και ο ίδιος στη
Βηρυτό, όπου άνοιξε
ένα μικρό φωτογραφείο με την επωνυμία
"Maison Bonfils". Η απόφασή του αυτή παραξένεψε πολλούς αλλά μετά από τέσσερα χρόνια ο ίδιος παρουσίασε μια σειρά από 15.000 φωτογραφίες και άλλα 9.000 πανοράματα φωτογραφιών από την Α
ίγυπτο, την Παλαιστίνη, τον Λίβανο, τη Συρία, την Τουρκία αλλά και την Ελλάδα. Αργότερα, το
"Maison Bonfils" άνοιξε υποκαταστήματα στο
Κάιρο, στην
Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου αλλά και στην
Γαλλία. Το
1872, ο Bonfils δημοσίευσε το φωτογραφικό λεύκωμα
"Architecture Antique" (Ducher press), ενώ ήδη είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη ως
φωτογράφος της Μέσης Ανατολής. Το
1878, ο γιος του
Andrien Bonfils (1860-1929) ανέλαβε ως φωτογράφος και συνέχισε στα χνάρια του πατέρα του ενώ ταυτόχρονα η εταιρία απασχολούσε άλλους φωτογράφους για διάφορες εργασίες. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η σύζυγος του Félix Bonfils,
Marie Lydie Cabanis (1837-1918), υπήρξε και η ίδια
φωτογράφος, γεγονός το οποίο έγινε γνωστό
μετά τον θάνατο του ανδρός της, αφού η ίδια παρέμεινε στο τιμόνι της επιχείρησης
μέχρι και το 1917, έτος κατά το οποίο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη
Βηρυτό λόγω των πολεμικών εχθροπραξιών εκείνης της περιόδου.
|
Robert Sobieszek "Remembrances of the Near East: The photographs of Bonfils, 1867-1907" |
O Felix Bonfils βρέθηκε λοιπόν στην Ελλάδα μεταξύ των ετών 1868 και 1875, τουλάχιστον δυο φορές. Ορισμένα από τα τοπία που αποθανάτισε με την φωτογραφική του μηχανή είναι τα παρακάτω:
|
Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών |
|
Τα Προπύλαια (Ανατολική Όψη) |
|
Τα Προπύλαια (Δυτική Όψη) |
|
Θέατρο Διονύσου |
|
Το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού |
|
Τείχη στην Αθήνα |
|
Η Ακρόπολις από την πλατεία του Θησείου |
|
Ο Ναός του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολις των Αθηνών |
|
Οι Καρυάτιδες (Ερεχθείο) |
|
Τα Κυκλώπεια Τείχη |
|
Ο Παρθενώνας - Ακρόπολις Αθηνών |
|
Ο Παρθενώνας - Ακρόπολις Αθηνών |
|
Η Πύλη του Αδριανού |
|
Ερεχθείον |
|
Ναός Αθηνάς Νίκης |
|
Το Θησείον |
|
Οι Αέρηδες |
Φωτογραφίες όπως η παρακάτω, από τη νήσο της Ρόδου- η οποία τότε δεν αποτελούσε μέρος του ελεύθερου ελληνικού κράτους - αποδεικνύουν ότι ο Bonfils ταξίδεψε σε διάφορα μέρη της σημερινής ελληνικής επικράτειας:
Στις κάτωθι φωτογραφίες καταγράφονται η παραλία της Σμύρνης, η Αγιά Σοφία και ένα πανόραμα της Κωνσταντινούπολης:
Αντί επιλόγου, δυο σπάνιες φωτογραφίες του Πειραιά οι οποίες επίσης αποδίδονται στον Felix Bonfils.
Στην πρώτη φωτογραφία μια άποψη του
κεντρικού λιμένος Πειραιά. Στο φωτογραφικό κάδρο μπορεί κανείς να διακρίνει σταθμό αμαξών επί της σημερινής
ακτής Τζελέπη, την αδιαμόρφωτη
πλατεία Απόλλωνος (μετέπειτα πλατεία Καραΐσκάκη) και τα κτίρια της σημερινής
ακτής Ποσειδώνος με φόντο τον έρημο λόφο της
Καστέλλας καθώς και τον πρώτο αρχικό
ιερό ναό της Αγίας Τριάδος Πειραιώς. Τολμώντας μια ριψοκίνδυνη πρόβλεψη, ίσως ο φωτογράφος να βρισκόταν στο
πανδοχείο του Τζελέπη, στο σημείο περίπου όπου σήμερα βρίσκεται το
πρώην Μέγαρο των αδελφών Γιαννουλάτου.
Η δεύτερη φωτογραφία προέρχεται από την καθημερινότητα των δρόμων του Πειραιά.
Σημαντική Σημείωση:
- Το παρόν άρθρο / έρευνα και οι ανάλογες φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο στις 25.12.2012, σκοπίμως δίχως υδατογραφήματα σε όλες σχεδόν τις φωτογραφίες πλην των 2 τελευταίων που αφορούν τον Πειραιά. Το αποτέλεσμα του εγχειρήματος δικαιώνει τη χρήση υδατογραφημάτων ακόμη και στις παλαιές φωτογραφίες αφού κείμενο και φωτογραφίες, με τη γνωστή μέθοδο του copy-paste, διοχετεύτηκε αυτούσιο από δημοσιοκάφρους και "ερευνητές", σε διάφορα ιστολόγια και ιστοσελίδες, δίχως βέβαια ουδεμία αναφορά στην πηγή προέλευσης.
Πηγές - Κείμενο:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας και εργασίας.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
Φωτογραφίες:
- Οι ιστορικές φωτογραφίες παρατίθενται για εκπαιδευτικούς σκοπούς - κάθε νόμιμο δικαίωμα ανήκει στους νομίμους κατόχους αυτών.
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου