Pages

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 02, 2012

ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "Ο ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ" [1909]

Συνεχίζοντας το οδοιπορικό στα παλαιά εγκαταλειμμένα ή/και ανενεργά εργοστάσια της βιομηχανικής λεωφόρου Αθηνών-Πειραιώς, το παρόν πρωτότυπο ιστορικό / φωτογραφικό αφιέρωμα ασχολείται με την Ανώνυμη Αγγειοπλαστική Εταιρία "Ο Κεραμεικός" η οποία βρισκόταν στο νέο Φάληρο, στο οικόπεδο ανάμεσα στο εργοστάσιο της Ελαΐς και το παλαιό εργοστάσιο της Κλωστοϋφαντουργίας Ι.Γ. Γαβριήλ (σσ. το σημερινό Factory Outlet). 

  • Η ιστορική διαδρομή
Ο "Κεραμεικός" ιδρύθηκε κατά το έτος 1909, ξεκινώντας εν τέλει την παραγωγική του δραστηριότητα στις 6 Ιανουαρίου του επομένου έτους (1910)αρχικά ως ετερόρρυθμη εταιρία υπό την επωνυμία "Α. Σταυρουλόπουλος και Σια", με μικρό κεφάλαιο, σε οικόπεδο περίπου 30.000 πήχεων στην περιφέρεια της πόλης του Πειραιά, επί της οδού Αθηνών-Πειραιώς, πλησίον της θέσεως "Καραΐσκάκη" ("παρά το μνημείον Καραΐσκάκη") του νέου Φαλήρου. Τον έλεγχο της προαναφερόμενης ετερόρρυθμης εταιρίας είχε μια ομάδα προοδευτικών επιχειρηματιών της εποχής, ο γνωστός "κύκλος της Ζυρίχης", μεταξύ των οποίων ο χημικός Νικόλαος Κανελλόπουλος (συνιδρυτής μεταξύ άλλων της βιομηχανίας Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα και της τσιμεντοβιομηχανίας "Τιτάν"), ο Λύσανδρος Χαρίλαος (με τον οποίον ο Κανελλόπουλος είχαν την Ομόρρυθμη Εταιρία Ελαιουργίας και Σαπωνοποιίας), ο Λεόντιος Οικονομίδης (ιδρυτής των ΧΡΩΠΕΙ και συνιδρυτής της "Τιτάν"), ο Ανδρέας Χατζηκυριάκος, ο πολιτικός μηχανικός Αλέξανδρος Ζαχαρίου και ο νεαρός χημικός Ανδρέας Σταυρουλόπουλος.


Στις 20 Δεκεμβρίου του 1910, η νεοσύστατη επιχείρηση μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία, με αρχικό κεφάλαιο 2 εκατομμυρίων δραχμών ενώ πολλά έγκριτα μέλη της αθηναϊκής κοινωνίας - μεταξύ των οποίων και μέλη της βασιλικής οικογένειας - έσπευσαν να αγοράσουν μετοχές στηρίζοντας το εν λόγω νέο καινοτόμο εγχείρημα. Σύμφωνα με το καταστατικό της, η νέα εταιρία θα είχε ως αντικείμενο δραστηριότητας "την αγγειοπλαστική εν γένει και την κατασκευή και πώληση πάντων των εξ οπτής γης ειδών και κατασκευασμάτων πορσελάνης και ψευδοπορσελάνης". Η περιουσία της προγενέστερης ομόρρυθμης εταιρίας "Α. Σταυρουλόπουλος και Σια" καθώς και οι εγκαταστάσεις αυτής περιήλθαν στην ιδιοκτησία της νέας Ανωνύμου Αγγειοπλαστικής Εταιρίας ο "Κεραμεικός", η οποία εκείνη την εποχή απασχολούσε περί τα 300 άτομα προσωπικό. 

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Κατά την πρώιμη περίοδο λειτουργίας του εργοστασίου του νέου Φαλήρου - το οποίο αρχικά διέθετε εκτός του μηχανοστασίου, αίθουσα παρασκευής μάζας, αίθουσα τόρνων και 2 καμίνους αναστρεφόμενης φλόγας χωρητικότητας 65 κυβικών μέτρων - αποφασίστηκε από τη διοίκηση η πρόσκληση από τη Γερμανία είκοσι (20) οικογενειών τεχνιτών αγγειοπλαστικής, στους οποίους παραχωρήθηκε μόνιμη θέση εργασίας και δωρεάν κατοικία έτσι ώστε να επιτευχθεί η εκπαίδευση του ντόπιου εργατικού δυναμικού. Κύρια επιδίωξη της διοικήσεως της Εταιρίας αποτελούσε η εκμετάλλευση των πλουσίων κοιτασμάτων καολίνης της νήσου Μήλου και η κατασκευή "ψευδοπορσελάνης", σύμφωνα άλλωστε και με τα οριζόμενα στο πρώτο άρθρο του Καταστατικού της. Πάντως, οι Γερμανοί τεχνίτες που έφθασαν στην Ελλάδα για λογαριασμό του "Κεραμεικού", συνάντησαν μεγάλες δυσκολίες στη βιομηχανική εκμετάλλευση των ελληνικών καολίνων, όντας συνηθισμένοι στα πλαστικά υλικά της Ευρώπης, με αποτέλεσμα να απαιτηθούν περίπου δυο χρόνια συνεχόμενων δοκιμών κατά τη διάρκεια των οποίων η νέα μικρή βιομηχανία "υπέφερε" από τα μεγάλα έξοδα, από τον ανταγωνισμό των ξένων προϊόντων και από τις εξευτελιστικά μικρές τιμές στις οποίες αναγκαζόταν να πωλεί τα παραγόμενα προϊόντα της. 

Εργοστάσιον Αγγειοπλαστικής Εταιρείας "Ο Κεραμεικός" εν Νέω Φαλήρω (έτος 1911)

Παρόλα ταύτα, το εργοστάσιο με τις ατέλειες και τις αδυναμίες του σε μηχανικά μέσα και την έλλειψη ουσιαστικής κρατικής αρωγής λειτούργησε κανονικά μέχρι την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων και του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, περίοδο κατά την οποία μέρος του τεχνικού προσωπικού αποχώρησε (λόγω επιστράτευσης) ενώ και οι εισαγωγές πρώτων υλών ήταν λίαν προβληματικές. Εκείνη την εποχή, η παραγωγή του εργοστασίου ουσιαστικά σταμάτησε επ' αόριστον αλλά η εταιρία δεν διαλύθηκε παρόλο που την περίοδο 1913-1918 η παραγωγή χαρακτηρίστηκε ως μηδενική ενώ μεγάλο μέρος των κεφαλαίων διατέθηκαν για την κάλυψη των ζημιών που προέκυψαν. Μπορεί λοιπόν η πρώτη περίοδος λειτουργίας της επιχείρησης να υπήρξε συνολικά προβληματική και ζημιογόνα, πλην όμως ουδείς δύναται να υποβαθμίσει το γεγονός ότι δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά ικανοί και πεπειραμένοι τεχνίτες στον τομέα της αγγειοπλαστικής στην Ελλάδα

Λεπτομέρεια Επιστολόχαρτου της Αγγειοπλαστικής Εταιρίας "Ο Κεραμεικός"

Μετά το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου (έτος 1919) ξεκινά μια περίοδος αρχικά ανασυγκρότησης και μετέπειτα εξέλιξης της Ανώνυμης Αγγειοπλαστικής Εταιρίας "Κεραμεικός", η οποία θα καταλήξει σε μεγάλη ακμή, υπό την καθοδήγηση πάντοτε του Νικολάου Κανελλόπουλου. Πιο συγκεκριμένα, κατά το έτος 1919, την τεχνική διεύθυνση του κλειστού ανέλαβε ο τελειόφοιτος της Πολυτεχνικής Σχολής του Μονάχου χημικός μηχανικός Χρήστος Π. Ζαλοκώστας  (1894-1975) ενώ παράλληλα ο Νικόλαος Κανελλόπουλος, με χρηματική ενίσχυση άνω του μισού εκατομμυρίου δραχμών, φρόντισε για την ανακαίνιση των υπαρχόντων εγκαταστάσεων και την προσθήκη/επιδιόρθωση τόρνων και άλλων μηχανημάτων. Στα τέλη το έτους 1920, κατόπιν σχετικών υπολογισμών, η λειτουργία του εργοστασίου του "Κεραμεικού" ξανάρχισε και εντός πενταμήνου (σσ. κατά τον μήνα Μάιο του 1920), η μηνιαία οικονομική απόδοση της εταιρίας κατέστη θετική (από αρνητική).  

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός πως μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, εκλήθησαν ξανά τεχνίτες από το εξωτερικό (τόσο από τη Γερμανία όσο και από την Ιταλία) για να συνδράμουν και να εκπαιδεύσουν το ελληνικό εργατικό δυναμικό, σε μια περίοδο που ο αρχαίος ελληνικός ρυθμός αγγειοπλαστικής είχε αρχίσει να εκλαϊκεύεται. Εκείνη την εποχή, ο "Κεραμεικός" ήδη παρήγαγε στις εργοστασιακές εγκαταστάσεις στο νέο Φάληρο, επί της λεωφόρου Αθηνών - Πειραιώς, ποικιλόσχημα ανθοδοχεία, κύπελλα, σερβίτσια φαγητού, καφέ και τσαγιού (τεϊοδοχεία) με τεχνοτροπία ροδιακή, βυζαντινή, μινωική, μυκηναϊκή κ.ο.κ προσπαθώντας παράλληλα να δημιουργήσει μια νέα κατεύθυνση, καθαρώς νεοελληνική (style local). Μάλιστα στην Αθήνα, επί της οδού Σταδίου, παραπλεύρως του Μεγάρου Εφέσιου, λειτουργούσε μια έκθεση με προθήκες όπου προβάλλονταν δείγματα των καλλιτεχνικών αριστουργημάτων - των λεγόμενων φαγεντιανών σκευών - που παρήγαγε η ελληνική αυτή επιχείρηση. 

Έτος 1925 - Απόκομμα Τύπου της εποχής

Μετά την Καταστροφή του '22, αρκετοί πρόσφυγες οι οποίοι κατέφυγαν στον Πειραιά, μεταξύ των οποίων και σπουδαίοι καλλιτέχνες όπως λ.χ. ο αρμενικής καταγωγής μικρογράφος / διακοσμητής Συμεών Σιμονακιάν (σσ. Ιωάννης Σιμονάκης), προσελήφθησαν στην Ανώνυμη Αγγειοπλαστική Εταιρία "Κεραμεικός" δίνοντας μια νέα πνοή και αύρα στην εταιρία. Μάλιστα, η πρόσληψη πολλών εκ Κιουταχείας προσφύγων επέτρεψε την παραγωγή των περιζήτητων βάζων Κιουτάχειας δημιουργώντας ουσιαστικά έναν νέο ανατολικό ρυθμό με παραγωγή στο ... νέο Φάληρο! 

Απόκομμα Τύπου Εποχής - 14.12.1928

Απόκομμα Τύπου Εποχής - 14.12.1928

Επίσης αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός ότι κατά την διάρκεια του Μεσοπολέμου, στην επιχείρηση απασχολούνταν πολλά κορίτσια μικρής ηλικίας, τα περισσότερα εκ των οποίων ήταν προσφυγόπουλα, σε μια εποχή όπου η παιδική εργασία επιτρεπόταν. Οι μικρές εργάτριες αναλάμβαναν υπό την καθοδήγηση πεπειραμένων καλλιτεχνών και εργατριών την καλλιτεχνική διακόσμηση των οικιακών σκευών όλων των κλάδων που παράγονταν στο εργοστάσιο. Τα οικιακά αυτά σκεύη έμειναν γνωστά ως "τα χρυσά χέρια", λόγω της μεγάλης διακοσμητικής επιδεξιότητας του καλλιτεχνικού τμήματος του "Κεραμεικού".

Κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου, το εργοστάσιο του "Κεραμεικού" αποτελείτο από τα εξής διαμερίσματα: α) Μηχανοστάσιο, με ατμομηχανή Lanz 55 ίππων, για την κίνηση των αντλιών, των μύλων, των ταρακτών και των τόρνων.

Τα Τάρακτα του "Κεραμεικού"

β) Διαμέρισμα Παρασκευής Μάζας, όπου λάμβανε χώρα η θραύση των πετρωμάτων, με τέσσερις κυλινδρικούς μύλους στους οποίους κονιοποιούνταν και αναμειγνύονταν τα υλικά, τρεις κυλινδρικούς κάδους (τάρακτα) όπου επιτυγχανόταν η διύγρανση των πλαστικών, δυο αντλίες, δυο διηθητήρες (filters) μάζας με κατακόρυφα τύμπανα, δυο πιεστήρια αναμαλάξεως (malaxeurs / compresseurs) καθώς και τρεις ευρείες δεξαμενές όπου κατέληγε το περιεχόμενο των ταρακτών μέχρι της αναρροφήσεως αυτού από τις αντλίες προς τους διηθητήρες. 

γ) Αίθουσα Πλαστικής, όπου οι τόρνοι, τα εκμαγεία, τα ικριώματα των ξηραντηρίων και οι βοηθητικές εγκαταστάσεις των στηριγμάτων εψήσεως. 

Διηθητήρες (filtres - presses) και αντλίες

Τόρνοι και ικριώματα ξηράνσεως

Διαμέρισμα χυτών και μηχανές στηριγμάτων εψήσεως

δ) Τα Καμίνια του εργοστασίου, δυο παλαιού τύπου και μια νέα κάμινος.

Τα δυο παλιά καμίνια του εργοστασίου

Η νέα κάμινος του εργοστασίου

Εκτός των ως άνω διαμερισμάτων, εκείνη την εποχή οι εγκαταστάσεις του "Κεραμεικού" περιλάμβαναν επίσης τα γραφεία της εταιρίας, τις αποθήκες, το τμήμα μηχανικής ζωγραφικής των αντικειμένων, μια μικρή φλογοβόλο κάμινο προπαρασκευής και τήξεως βερνικιού καθώς και ένα διώροφο οικοδόμημα του οποίου το ισόγειο χρησίμευε ως γενική αποθήκη ενώ ο άνω όροφος στέγαζε διαμέρισμα καλλιτεχνίας και μουσείο

Το υπόστεγον του βερνικιού

Το Χημείον του Κεραμεικού

Η αίθουσα ζωγραφικής του Κεραμεικού

Η αίθουσα ζωγραφικής του Κεραμεικού - Εκτέλεση βυζαντινών σχεδίων

Το Καλλιτεχνικό Τμήμα του "Κεραμεικού"

Συλλογή σχεδίων και δοκιμίων στο Γραφείο του Διευθυντή του Κεραμεικού

Δείγματα προϊόντων του "Κεραμεικού" (προπολεμικά)

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ο "Κεραμεικός" προσέλαβε τον Μικρασιατικής καταγωγής, αλλά σπουδαγμένο στο Παρίσι, σπουδαίο εικαστικό / κεραμίστα Πάνο Βαλσαμάκη (12 Οκτωβρίου 1900 - 29 Οκτωβρίου 1986), αναθέτοντάς του (μέχρι το 1942 και το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου) τη δημιουργία και διεύθυνση ενός τμήματος επιφορτισμένου με τη διακόσμηση των χειροποίητων καλλιτεχνικών κεραμικών της εταιρίας. Με επικεφαλής τον Βαλσαμάκη και μια πλειάδα αξιόλογων καλλιτεχνών ως επιτελείο, ο "Κεραμεικός" την εποχή εκείνη διέθετε ένα καλλιτεχνικό εργαστήριο το οποίο παρήγαγε μια σειρά από σπουδαία κεραμικά που στηρίζονταν σε τρεις κυρίως ρυθμούς (νεοαρχαϊκός, βυζαντινο-ανατολικός και λαϊκός).  

Το καλοκαίρι του 1936 αποβίωσε στη Βιέννη ο Νικόλαος Κανελλόπουλος (1864 - 26 Αυγούστου 1936) και νέα μέλη στο Δ.Σ. της εταιρίας ορίστηκαν η σύζυγος του θανόντος Σοφία, καθώς και οι κκ. Αντώνιος και Ρένος A. Δαρρίγος (σσ. ο οποίος αργότερα θα αναλάβει τη γενική διεύθυνση του "Κεραμεικού" μεταπολεμικά, κατά την περίοδο 1948-1953), ιδιοκτήτες ορυχείων καολίνου στη Μήλο.

Ανώνυμος Αγγειοπλαστική Εταιρία "Κεραμεικός" - Προπολεμικά (Αρχείο Έφης Κανελλοπούλου)

Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και η μετέπειτα περίοδος της Κατοχής βρήκαν τον "Κεραμεικό" σε φάση πλήρους ακμής. Το 1942 το εργοστάσιο του "Κεραμεικού" θα επιταχθεί από τις γερμανικές δυνάμεις Κατοχής, η παραγωγή θα σταματήσει και οι εγκαταστάσεις θα υποστούν μεγάλες ζημιές μετατρεπόμενες σε αποθήκες για τις ανάγκες της γερμανικής αεροπορίας. 

Οι εγκαταστάσεις του "Κεραμεικού" λίγο πριν το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου:

Ανώνυμος Αγγειοπλαστική Εταιρία "Κεραμεικός" - Προπολεμικά (Αρχείο Έφης Κανελλοπούλου)

Χρησιμοποιώντας ως βάση την ως άνω ασπρόμαυρη φωτογραφία των εργοστασιακών εγκαταστάσεων του "Κεραμεικού" στο νέο Φάληρο, προχωράμε στην παρουσίαση της κάτωθι σύνθεσης / αντιπαραβολή "του χθες και του σήμερα", μέσα από την πρωτότυπη ενότητα Πειραιάς Retronaut:

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ" - ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΝ

Μετά το καταστρεπτικό πέρασμα του Πολέμου και της Κατοχής, κύριος μέτοχος της εταιρίας παρέμεινε η Σοφία Κανελλοπούλου ενώ στο Δ.Σ. της εταιρίας συμμετείχαν πλέον και οι δυο υιοί του Νικολάου Κανελλόπουλου, ο Πέτρος (γνωστός και με το χαϊδευτικό "Πετρίκος") και ο Αλέξανδρος Κανελλόπουλος (1913 - 1983).

Πρόσκλησις Γ.Σ. της Α.Ε. "Ο Κεραμεικός" - Έτος 1947

Κατά το έτος 1949 η υπό εξέτασιν εταιρία μετονομάστηκε σε Ανώνυμο Πυροχημική Εταιρία "Κεραμεικός", επωνυμία η οποία βέβαια έμεινε στη σκιά της προηγούμενης πασίγνωστης ονομασίας. 

Κατά τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, ολόκληρος ο κλάδος της ελληνικής αγγειοπλαστικής πέρασε μεγάλη κρίση λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας: νέα σκεύη και δοχεία κατασκευασμένα από πλαστικό και αλουμίνιο έκαναν την εμφάνισή τους και αντικατέστησαν τα είδη κεραμικής στην καθημερινή ζωή. Από την εξέλιξη αυτή επηρεάστηκαν δεκάδες μικρά παραδοσιακά εργαστήρια που έκλεισαν αλλά και μεγάλες μονάδες μαζικής παραγωγής όπως λ.χ. ο "Κεραμεικός". Η μεταφορά του νερού έπαψε να γίνεται με πήλινα σκεύη, καταργήθηκαν οι ξυλόφουρνοι όπου χρησιμοποιούνταν κεραμικά σκεύη λόγω των ηλεκτρικών κουζινών ενώ τα ηλεκτρικά ψυγεία αντικατέστησαν τα πήλινα δοχεία που χρησίμευαν ως αποθηκευτικοί χώροι με αποτέλεσμα τη ραγδαία μείωση της ζήτησης κεραμικών αντικειμένων.

Την ίδια εποχή, οι βιομήχανοι ζήταγαν ολοένα και περισσότερο κρατικό προστατευτισμό και παρεμβατισμό για την προώθηση των επιχειρήσεών τους, ενώ δεν έλειπαν και οι φωνές που εξέφραζαν την αντίθεσή τους προς την λεγόμενη "ομάδα Κανελλόπουλου" η οποία διοικούσε ένα μεγάλο τμήμα των τότε σπουδαίων επιχειρήσεων/εταιριών του τόπου δρώντας, σύμφωνα με τις σχετικές φωνές διαμαρτυρίες, παρασκηνιακά και σε πολιτικό επίπεδο από τα χρόνια προ του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Προπολεμικό ιστορικό τεκμήριο από τον Τύπο της εποχής

Ο "Κεραμεικός", ήδη από το έτος 1952, αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα τόσο ως προς την παραγωγική διαδικασία, όσο και ως προς την οργάνωση της επιχείρησης, με αποτέλεσμα τη δημιουργία έντονων οικονομικών ζητημάτων, όπως φανερώνουν σχετικές οικονομοτεχνικές εκθέσεις. 

Διαφημιστική καταχώρηση των "πιατικών του Κεραμεικού" από τα μέσα της δεκαετίας του 1950:


Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, οι μετοχές του "Κεραμεικού" που βρίσκονταν στην κατοχή της οικογενείας Κανελλόπουλου εξαγοράστηκαν από την οικογένεια Νέζερ η οποία μετέτρεψε το εργοστάσιο της οδού Πειραιώς σε πρότυπη βιομηχανία παραγωγής πιατικών και κεραμικών παγκοσμίου ποιότητος και ανταγωνιστικότητος (Κεραμεικός Ανώνυμος Βιομηχανική κ Εμπορική Εταιρεία - ΑΒΕΕ). Παρά τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού και διάσωσης της επιχείρησης κατά τη δεκαετία του 1970, ο καταστρεπτικός σεισμός του 1981 δίδει την χαριστική βολή στον "Κεραμεικό" καθώς 400.000 πιάτα καταστρέφονται και δυο από τους τέσσερις κλιβάνους του εργοστασίου τίθενται εκτός λειτουργίας. Η παραγωγή του εργοστασίου έκτοτε μειώθηκε στο 1/3 (από 36.000 πιάτα ημερησίως σε μόλις 12.000 πιάτα ημερησίως), ο ανταγωνισμός από αντίστοιχες επιχειρήσεις του εξωτερικού γινόταν ολοένα και πιο έντονος ενώ το γεγονός πως το εργοστάσιο του νέου Φαλήρου βρισκόταν σε μια περιοχή η οποία είχε μετατραπεί πλέον από αμιγώς βιομηχανική σε αστική, προκαλούσε επιπρόσθετα προβλήματα και δυσχέρειες λόγω της περιβαλλοντικής ρύπανσης. Το σχέδιο που προέβλεπε τη μεταστέγαση του "Κεραμεικού" στη Βιομηχανική Ζώνη του Κιλκίς την άνοιξη του 1983 "σκόνταψε" στις απεργίες και τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων που ήταν αρνητικοί στο εν λόγω ενδεχόμενο με αποτέλεσμα η λειτουργία του εργοστασίου να διακοπεί οριστικά το 1985 και ο μηχανολογικός εξοπλισμός να εκποιηθεί. Ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος της Κεραμεικός ΑΒΕΕ Ιούλιος-Αθανάσιος Θ. Νέζερ πώλησε το εργοστάσιο της εταιρείας και προχώρησε στην αξιοποίηση των υπολοίπων ακινήτων περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας σε γραφειακά και επαγγελματικά κτίρια (τετραώροφο εμπορικό κέντρο, διώροφο super market και πρατήριο υγρών καυσίμων).

SUPER MARKET CARREFOUR

[ΕΧ] SUPER MARKET CARREFOUR
  • Η σημερινή εικόνα των εγκαταστάσεων του "Κεραμεικού"
Στις μέρες μας (21ος αιώνας), το μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων του "Κεραμεικού" απορροφήθηκε από την γειτονική ελαιουργία Ελαϊς, η οποία όμως φρόντισε για την αποκατάστασης του νεοκλασικού κτιρίου του "Κεραμεικού" το οποίο βρίσκεται σήμερα εντός των εγκαταστάσεών της, ενώ στο υπόλοιπο, μικρότερο τμήμα του οικοπέδου του Κεραμεικού, εντός σχετικής εγκατάστασης στεγάστηκε για πολλά χρόνια κατάστημα supermarket (αρχικά Μαρινόπουλος, αργότερα Carrefour).

Η διοίκηση της Ελαϊδος συν τοις άλλοις φρόντισε για την αποκατάσταση της παλαιάς εισόδου του εργοστασίου ενώ στον περίβολο (μαντροτοίχο) παραμένουν μέχρι και σήμερα τα διακοσμητικά ψηφιδωτά, ένα πολύτιμο δείγμα - μνημείο λαϊκής τέχνης παρελθόντων δεκαετιών.

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Ακολουθούν ορισμένες ενδεικτικές φωτογραφίες, από το έτος 2012, των εναπομεινάντων εγκαταστάσεων της πάλαι πότε κραταιάς βιομηχανίας παραγωγής αγγείων και κεραμικών. 

Η αποκαταστημένη είσοδος της ιστορικής αγγειοπλαστικής εταιρίας επί της οδού Κανελλοπούλου:

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Επί της ως άνω εικονιζόμενης εισόδου υφίστανται τέσσερις παραστάσεις στις οποίες απεικονίζονται βιομηχανικοί εργάτες επί το έργον, σε καμίνια και φούρνους, καθώς και εργάτριες επί της κατασκευής και διακόσμησης αγγείων.

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Το αποκαταστημένο χαρακτηριστικό κτίριο του "Κεραμεικού" το οποίο αποτελούσε ένα μικρό κτίριο διοικητικών υπηρεσιών όπως διακρίνεται από την οδό που φέρει το επώνυμο ενός εκ των κύριων ιδρυτών της εταιρίας, του Νικολάου Κανελλόπουλου: 

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Μικρές διακοσμητικές λεπτομέρειες "στολίζουν" κάθε κολόνα του εναπομείναντος εξωτερικού περιμετρικού μαντρότοιχου του εργοστασίου:

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Μισογκρεμισμένα "απομεινάρια" της εξωτερικής μάντρας του εργοστασίου "Κεραμεικός" και στην απέναντι πλευρά της οδού Κανελλοπούλου:

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

ΑΝΩΝΥΜΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ "ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ"

Όπως ήταν φυσικό και επόμενο πιάτα, πιατέλες, διακοσμητικά πιάτα, βάζα, αγγεία και άλλου είδους σκεύη αποτέλεσαν για αρκετές δεκαετίες αναπόσπαστο τμήμα των ελληνικών νοικοκυριών. 

Στις μέρες μας (21ος αιώνας), πολλά τέτοια προϊόντα με το χαρακτηριστικό σήμα του "Κεραμεικού", άλλοτε πιο κοινότυπα και απλά, άλλοτε πιο σπάνια και συλλεκτικά (ιδίως αριθμημένα κομμάτια ή άλλα με υπογραφές των σχεδιαστών), πωλούνται σε παλαιοπωλεία ή/και διαδικτυακούς τόπους δημοπρασιών. Βέβαια υπάρχουν και πολλοί που τα φυλάνε ως αναμνηστικά στα σπίτια τους καθώς και άλλοι που τα χρησιμοποιούν ακόμη στην καθημερινότητά τους.



Διαβάστε σχετικά θέματα:



Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:
  • ΕΛΑΙΣ - Επίσημη Ιστοσελίδα
  • Η Ιστορία της Κεραμεικής Τέχνης
  • "Η Καθημερινή" - Επτά Ημέρες: Αφιέρωμα - Οδός Πειραιώς, 2002
  • "Κεραμεικός", υπό του δρ. Ι. Καρά, Χημικού Α' Τάξεως Υπουργείου Οικονομικών
  • "Ο νεοαρχαϊκός ρυθμός στην ελληνική κεραμική και τα κεραμουργήματα του "Κεραμεικού" στα χρόνια 1930 - 1940, Ν. Γρηγοράκη 
  • Κεραμεικός Ανώνυμος Βιομηχανική κ Εμπορική Εταιρεία (Α.Β.Ε.Ε.) - Εταιρικά Στοιχεία
  • Τύπος Εποχής - Οδηγοί Πόλεως - Συλλεκτικοί Χάρτες
Φωτογραφίες: 
  • Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

19 σχόλια:

  1. Εξαιρετική δουλειά, θερμά συγχαρητήρια.
    Δημήτρης Φύσσας, d.fyssas@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγχαρητήρια για τα αφιερώματά σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο σας !!!!!! Συνεχίστε με το ίδιο μεράκι !!!!!!!
    Γιάννης Καλαρουτάκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΣΟΒΑΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΕΡΑΜΕΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΣΤΙΣ ΔΟΞΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΕΛΑΜΒΑΝΕ ΕΠΙΣΗΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΟΥΡΓΙΑ ΧΑΛΚΙΔΟΣ, ΤΗΝ ΚΕΡΑΜΟΥΡΓΙΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ, ΤΙΣ ΒΙΟΤΕΧΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΕΤΕΒΗΣΑΝ ΠΟΛΛΟΙ ΤΕΧΝΙΤΕΣ ΤΟΥ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΥ ΟΤΑΝ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ. ΩΣ ΔΕΙΝΟΣ ΣΥΛΛΕΚΤΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΩΝ ΠΙΑΤΩΝ ΤΟΥ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΥ, ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΠΟΥ ΜΟΥ ΧΑΡΙΣΑΤΕ ΣΤΗΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ...ΚΑΙ ΕΓΩ ΣΥΛΛΕΓΩ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟ, ΕΛΚΕ, ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΛΠ ΚΑΙ ΝΟΜΙΖΩ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ-ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΕΛΙΑ Η' ΣΤΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΠΟΥ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ EMAIL=akotanti@yahoo.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ...ΕΠΙΣΗΣ ΝΟΜΙΖΩ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΟΥΡΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΟ GOOGLE IMAGES!!!!!!
    ΑΚΟΤΑΝΤΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ξέρουμε τι σημαίνει ο αριθμός δίπλα στη σφραγίδα Κεραμεικός που βρίσκεται από κάτω; Πχ σε μια από τις φωτογραφίες που έχετε δημοσιεύσει έχει τον αριθμό 84.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σας. Καλή χρονιά με υγεία! Γνωρίζω από γνωστό μου πως οι αριθμοί αντιπροσωπευουν τούς καλλιτέχνες. Δηλαδή ο κάθε καλλιτέχνης είχε αντί για το όνομα τον αριθμό.

      Διαγραφή
    2. Καλή Χρονιά. Ευχαριστώ πολύ για την πληροφόρηση.

      Διαγραφή
  8. Εγω εχω πιατα που γραφουν Keramikos και Μινωικη και θελω να τα πουλησω....σε τι τιμη αραγε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα θέλω να σας ευχαριστήσω για την προσπάθειά σας προκειμένου ν αναδειχθεί μία απ της λίγες ελληνικες βιομηχανίες οι οποιες παρήγαγαν μαζικά πολιτισμό μέσω της χρήσης καθημερινών αντικειμένων όπως ειναι το πιάτο ποου τρώμε η το πλακάκι του μπάνιου μας
    βέβαια εγώ έχω έναν επιπρόσθετο λόγο να επαινω αυτή την παρουσίαση γιατί με τον Κεραμικο συνδέομαι και μ αναμνήσεις λόγω του ότι ο πατέρας μου δούλεψε εκεί πολλά χρόνια Η πρώτη του περίοδος ήταν απ το 1935 εως το 1940 κι η δεύτερη απ το 1946 εως το 1960 Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να έχω στην κατοχή μου πολλά πράγματα απο κει μέσα δυστυχς όμως τα περισσότερα έχουν καταστραφεί Όμως κάτι λίγα μου έχουν μείνει ακόμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στις Σπετσες γυρω απο το λιμανι θα δει κανεις σε πολλους τοιχους υπεροχες καραμικες παραστασεις του παλαι ποτε εργοστασιου ΚΕΡΑΜΙΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ονομάζομαι Σιμονακιάν Σιμόν και είμαι εγγονός του ζωγράφου που αναφέρεται στο άρθρο σας. Εκ μέρους όλης της οικογένειας σας ευχαριστούμε για την αναφορά στον παππού μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαιρετε. Η θεια μου, αδελφη της γιαγιας μου, Οβσανα Τανιελιαν ηταν μια εκ των καλλιτεχνων του Κεραμικου. Ο Θεος να τους αναπαυσει ολους

      Διαγραφή
  12. Έχω κάποια κομμάτια αριθμημένα του Κεραμεικού και θα ήθελα να μάθω αν υπάρχει τρόπος πώλησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Έχω πάρα πολλά κομμάτια του Κεραμεικού, καθώς η μητέρα μου είχε βιοτεχνία που τα έφτιαχνε. Ήταν στην οδό Λιοσίων και η ονομασία της ήταν Ελβικερ.Θα ήθελα να γνωρίζω εάν κάποιος ενδιαφέρεται να τα αγοράσει. Το email μου είναι liakos_dim@yahoo.gr
    Παρακαλώ μόνο σοβαρές προτάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Χαιρετε, η αδελφη της γιαγιας μου, Οβσανα Τανιελιαν, ηταν μια εκ των καλλιτεχνων του Κεραμεικου. Ο Θεος να την αναπαυει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ο ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ δίκαια συνδέεται με την Ελληνική Ιστορία και την ποιότητα μέσα από τις εξαιρετικές δημιουργίες του. Κρίμα που..΄εσβυσαν..Η Μοναξιά μας μέσα από την..τρέχουσα.. γίνεται πλέον καταφανέστερη. Έχω την ..Τύχη να διαθέτω - κληροδότημα των παππούδων μου διακοσμητικά αντικείμενα. Μεταξύ των οποίων και ένα αγαλματίδιο < Ναύτης με Ακορντεόν > έρο του 1936. όπως και σταχτοδοχεία. Ειδικότερα για το αγαλματίδιο μπορείτε να μμε ενημερώσετε για τις τρέχουσες αξίες ?? Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή