Pages

Πέμπτη, Απριλίου 04, 2024

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΤΡΟΧΙΟΔΡΟΜΟΥ ΤΟΥ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ

Δευτέρα, 4η Απριλίου του έτους 1977 (Μεγάλη Δευτέρα)

Το δρομολόγιο του τροχιόδρομου (τραμ) του Περάματος, από Πέραμα προς Πειραιά, το οποίο εκτελέστηκε από το όχημα υπ'αριθμόν "77" με οδηγό τον Ιωάννη Κωστόπουλο, υπήρξε το τελευταίο και σφράγισε το τέλος της λειτουργίας ενός μέσου μεταφοράς το οποίο από το καλοκαίρι του έτους 1936 και για 4 και πλέον δεκαετίες εξυπηρέτησε τις ανάγκες μεταφοράς χιλιάδων κατοίκων από τον Πειραιά προς τον Άγιο Γεώργιο Κερατσινίου, το νέο Ικόνιο και το Πέραμα και τανάπαλιν. Ο επίλογος του δημοφιλούς δρομολογίου γράφτηκε όταν το προαναφερθέν τροχιοδρομικό όχημα, στολισμένο με άνθη, σημαίες και πανό, έφθασε στην πλατεία Λουδοβίκου και αποσύρθηκε προς το Αμαξοστάσιο της οδού Κόνωνος. 


Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο τροχιόδρομος του Περάματος αποτέλεσε τον τελευταίο χρονικά τροχιόδρομο που καταργήθηκε μεταπολεμικά. Είχε προηγηθεί, σταδιακά, από τις αρχές της δεκαετίας του '50, η κατάργηση όλων των υπολοίπων τροχιοδρομικών γραμμών σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, με πρωτεργάτη τον Κωνσταντίνο Γ. Καραμανλή (Πρώτη Σερρών, 8 Μαρτίου 1907 – Αθήνα, 23 Απριλίου 1998) ο οποίος εκείνη την εποχή κατείχε την θέση του Υπουργού Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων. Ως γνωστόν, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '60, όλες οι γραμμές τραμ Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκη καταργήθηκαν και ξηλώθηκαν πλην του τροχιοδρόμου του Περάματος, ο οποίος κατά περίεργο τρόπο επιβίωσε. 


Μετά το τέλος της Δικτατορίας, επί ημερών πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Γ. Καραμανλή, δρομολογήθηκε η κατάργηση του τροχιόδρομου του Περάματος, παρόλο που αρχικά είχε εξαγγελθεί ο εκσυγχρονισμός του και η επέκταση της γραμμής έως τον Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα (έτος 1975)! Παρά τις εκκλήσεις τοπικών φορέων και τις διαμαρτυρίες των κατοίκων των περιοχών που εξυπηρετούνταν από το τρενάκι του Περάματος, η λειτουργία του σταμάτησε επισήμως στις 23 Μαρτίου του έτους 1977, στις 12 τα μεσάνυχτα. Όμως, λίγες μέρες αργότερα, λόγω μιας απεργίας των λεωφορείων, ο τροχιόδρομος του Περάματος επαναλειτούργησε για μια μονάχα ημέρα, την (Μεγάλη) Δευτέρα, 4η Απριλίου του 1977.

Ενδεικτικά αρχειακά φωτογραφικά τεκμήρια από την περίοδο που ο απλός λαός των συνοικιών που εξυπηρετούσε το τραμ του Περάματος διοργάνωναν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας εις μάτην, καθώς η κεντρική εξουσία αδιαφορούσε πλήρως για τις ανάγκες τους. 



Αντί επιλόγου, αξίζει να τονιστεί πως μετά την κατάργηση του τροχιοδρόμου του Περάματος, οι περιοχές του Αγίου Γεωργίου Κερατσινίου, του νέου Ικονίου, του Περάματος και κατ'επέκτασιν και ο Ναύσταθμος της Σαλαμίνας υπήρξαν συγκοινωνιακά δυσπρόσιτες, καθώς τα λεωφορεία που επιστρατεύτηκαν για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών ουδέποτε απέκτησαν την ευχρηστία του προγενέστερου μέσου. Τέλος, μόνον ως ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί το γεγονός πως μισόν αιώνα μετά την κατάργηση του τροχιοδρόμου του Περάματος, η κεντρική εξουσία επανέφερε στις αρχές της δεκαετίας του 2020 στο προσκήνιο το σενάριο της επέκτασης του (νέου) τραμ προς Κερατσίνι - Πέραμα, με τους εμπλεκόμενους Δήμους βέβαια να αρνούνται πλέον την συγκεκριμένη προοπτική και να ζητούν επέκταση του Μετρό

Διαβάστε σχετικά θέματα:

Η ιστορία του τροχιόδρομου του Περάματος

Ο τροχιόδρομος του Περάματος και η πλατεία Λουδοβίκου

Το καμουφλαρισμένο τραμ του Περάματος


Τα εγκαίνια του τροχιόδρομου του Περάματος [20.07.1936]

Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων. Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:

"Από τα παμφορεία στο μετρό. 170 χρόνια δημόσιες συγκοινωνίες Αθηνών-Πειραιώς-Περιχώρων", Εκδόσεις Μίλητος, 2017
Τύπος Εποχής
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου