Pages

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023

Η ΑΧΡΗΣΤΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΗΘΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ PIREAPP (NOVOVILLE)

Η εφαρμογή Pireapp "μπήκε στη ζωή" (λέμε τώρα) του μέσου Πειραιώτη ή κατοίκου Πειραιώς στις αρχές του έτους 2016, κατόπιν πρωτοβουλίας του τότε Εντεταλμένου Δημοτικού Συμβούλου Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας Πέτρου Σ. Κόκκαλη, εκλεγμένου με τον συνδυασμό του Γιάννη Μώραλη "Πειραιάς Νικητής", στις δημοτικές εκλογές του έτους 2014, με 3.585 ψήφους (σσ. 2η θέση, πίσω από τον Ευάγγελο Μαρινάκη). Ως γνωστόν ο Πέτρος Κόκκαλης παραιτήθηκε με αιχμές από το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Πειραιώς την άνοιξη του 2019, για να ακολουθήσει η συμμετοχή του στο ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ με το οποίο εκλέχθηκε ευρωβουλευτής. 

Τον Φεβρουάριο του 2016 λοιπόν, η εφαρμογή Pireapp συστήθηκε στους Πειραιείς με το σλόγκαν "Εντόπισε - Φωτογράφισε- Ενημέρωσε"ως ένας εύκολος, ευέλικτος και real-time τρόπος με τον οποίον θα μπορούσαν "να δηλώνουν προβλήματα και κακοτεχνίες που συναντούν στην καθημερινότητα τους στην πόλη". Οι ιθύνοντες της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας δήλωναν χαρακτηριστικά πως: "σκοπός μας είναι να καταγράψουμε με απλό και διαφανή τρόπο οτιδήποτε δυσχεραίνει την καθημερινότητα όλων μας και θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δώσουμε το ηλεκτρονικό βήμα στους ίδιους τους Πειραιώτες για τα θέματα που αντιμετωπίζουν."


Η εφαρμογή Pireapp, η οποία λειτουργεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Novoville σε κινητά τηλέφωνα, διατέθηκε προς "κατέβασμα" (download) τόσο στο Google Play και στο App Store, δίδοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να αποστέλλουν αιτήματα ("νέα αναφορά") για τη διευθέτηση ζητημάτων που αφορούν στη λειτουργία της πόλης, με συγκεκριμένες γεωγραφικές συντεταγμένες, συνοδεία σχολίων και φωτογραφιών, αφού βέβαια πρώτα ο χρήστης εγγραφεί στην εφαρμογή καταχωρώντας πλήρη στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας (ονοματεπώνυμο, αριθμός τηλεφώνου, email)

Τα αιτήματα / αναφορές στην εφαρμογή Pireapp χωρίζονται ανά κατηγορία (λ.χ. καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός, εγκαταλειμμένα οχήματα κτλ.) και συνήθως μετά την καταχώρηση του αιτήματος ακολουθούσε ένα αυτοματοποιημένο μήνυμα παραλαβής του αιτήματος από την εφαρμογή. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι "νέες αναφορές" στο σύστημα της εφαρμογής καταγράφονταν με κόκκινο χρώμα, αργότερα η αναφορά άλλαζε χρωματισμό ("κίτρινο χρώμα" ήτοι "σε εξέλιξη") και τέλος στην περίπτωση ολοκλήρωσης / περάτωσης της αναφοράς σε "πράσινο χρώμα"

Ενώ στον Δήμο Πειραιώς από την πρώτη στιγμή του λανσαρίσματος της νέας εφαρμογής πανηγύριζαν για την μεγάλη επιτυχία και την συμμετοχή των πολιτών στις καταγραφές των προβλημάτων, εντούτοις παρατηρήθηκε άμεσα από πολλούς χρήστες το γεγονός πως πολλές αναφορές σημαίνονταν ως "σε εξέλιξη" και απλά παρέμεναν με αυτή τη σήμανση για εβδομάδες / μήνες. Ομοίως, πολλές αναφορές σημαίνονταν ως "περατωμένες", ενώ στην πραγματικότητα ουδεμία λύση είχε δοθεί στο υπό αναφορά ζήτημα. Ακόμα πιο συχνά, μέσα από την εφαρμογή οι χρήστες λάμβαναν μηνύματα όπως λ.χ. "το αίτημά σας αφορά υπηρεσία που δεν συμμετέχει στο Pireapp", "κατά τον έλεγχο δεν διαπιστώθηκε παράβαση", "κατά τη διάρκεια της αυτοψίας δεν διαπιστώθηκε παράβαση" κ.ο.κ. Στο σημείο αυτό, κρίνουμε σκόπιμο να τονίσουμε πως καλό θα ήταν να μην υπάρξει ουδεμία αμφισβήτηση επί των γραφομένων, καθώς υπάρχουν γραπτές αποδείξεις και πειστήρια επικοινωνίας με την εφαρμογή Pireapp. 

Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, βεβαίως υπήρξαν και περιπτώσεις κατά τις οποίες το αρμόδιο τμήμα του Δήμου Πειραιώς προέβη σε ενέργειες και επίλυσε το αναφερόμενο ζήτημα, έστω και με κάποια χρονοτριβή (λ.χ. απομάκρυνση container με μπάζα, απομάκρυνση εγκαταλειμμένου οχήματος κατόπιν σχετικής υποχρεωτικής σήμανσης με αυτοκόλλητο, επισκευή πεζοδρομίου κτλ.) ή έστω γνωστοποίησε το ζήτημα σε κάποιον άλλον φορέα ευθύνης (λ.χ. ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, Πολεοδομία). Στην πλειοψηφία πάντως των περιπτώσεων, η σήμανση των αναφορών ως "σε εξέλιξη" για μεγάλα χρονικά διαστήματα ή/και η σήμανση αναφορών ως "περατωμένες / λυμένες", συχνά οδηγούσαν τους χρήστες στην επανάληψη της ίδιας αναφοράς, περισσότερες της μιας φοράς, μπας και συγκινηθούν οι υπεύθυνοι και επιληφθούν του ζητήματος. Σε πολλές δε περιπτώσεις η ηλεκτρονική αναφορά του προβλήματος συνοδευόταν από τηλεφωνική επικοινωνία (σσ. θυμίζω πως ο χρήστης του Pireapp είναι "φακελωμένος") από το αρμόδιο τμήμα, με αποτέλεσμα συχνά να υπάρχουν και εντάσεις, λεκτικές προστριβές και άλλα συναφή. 

Ο Δήμαρχος της πόλεως Γ. Μώραλης μπορεί βέβαια να πανηγύριζε με σχετικό δελτίο τύπου στις 28 Ιουνίου του 2021 για την μεγάλη ανταπόκριση των Πειραιωτών στην εφαρμογή "Pireapp" για την επίλυση προβλημάτων στην πόλη, με δηλώσεις τύπου "με τη συνεργασία των δημοτών, βελτιώνουμε την καθημερινότητά τους στον Πειραιά", πλην όμως η πραγματικότητα στους δρόμους της πόλεως είναι διαφορετική. Μια ματιά στα σχόλια χρηστών λ.χ. στο google play, στην εφαρμογή Pireapp ή ακόμα στην υπολειτουργούσα σελίδα του Pireapp στο facebook, θα πείσει κάθε δύσπιστο περί της αληθινής κατάστασης που επικρατεί.

Επίσης, να τονίσουμε πως κάθε αναφορά σε αριθμητικά δεδομένα, όπως λ.χ. η δήλωση του Δημάρχου πως "το τελευταίο εξάμηνο έχει επιλυθεί το 85% των συνολικών αιτημάτων που έχουν καταγραφεί μέσω της εφαρμογής", είναι πέρα για πέρα ψευδής, καθώς βασίζεται σε μη αληθή και χειραγωγούμενα στατιστικά δεδομένα. 

Ένα απλό παράδειγμα ενός ψευδούς / χειραγωγούμενου στατιστικού αποτελέσματος είναι το εξής:

Αναφορά μέσω Pireapp με φωτογραφία, για πολεοδομική παράβαση επί οδοστρώματος (ένας καλός γείτονας έχει βάλει λυόμενη κατασκευή για να "καβατζώνει" θέση στο δρόμο - τι πιο σύνηθες!)

Αντίδραση του Δήμου
Ενδεχόμενο (α): "Κατά την αυτοψία δεν διαπιστώθηκε παράβαση", ή
Ενδεχόμενο (β): "Ενημερώθηκε η πολεοδομία"

Και στις δυο πιθανές περιπτώσεις απάντησης η αναφορά σημαίνεται ως "πράσινη" (ήτοι "περατωμένη") και εμπεριέχεται στο 85% πετυχημένων επεμβάσεων για τις οποίες επαίρεται ο Δήμος. Με λίγα λόγια οι πανηγυρισμοί του κάθε Μώραλη πως το 85% των αιτημάτων επιλύονται είναι απλά για τα πανηγύρια. 

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός πως κατά την πρόσφατη προεκλογική εκστρατεία (2023), αποδεδειγμένα τα στοιχεία επικοινωνίας χρηστών της εφαρμογής Pireapp χρησιμοποιήθηκαν για την αποστολή μηνυμάτων προεκλογικού ενδιαφέροντος ενώ μάλιστα υπήρξε εν ενεργεία αντιδήμαρχος που χρησιμοποίησε τα στοιχεία επικοινωνίας για την προβολή της υποψηφιότητάς του υπό το πρόσχημα της ερώτησης για τα προβλήματα της πόλεως.

Εν κατακλείδι, ο Δήμος Πειραιώς διαθέτει μια ακριβοπληρωμένη εφαρμογή - σσ. το ακριβές κόστος της αρχικής συμφωνίας μεταξύ Δήμου Πειραιώς και της start-up εταιρίας Novoville (NOVOVILLE LIMITED GREEK BRANCH) πέραν του ποσού της απευθείας ανάθεσης των 20.000 Ευρώ πρέπει να αναζητηθεί μεταξύ των κύκλων TEDx, Πανεπιστημίου Πειραιώς και Athens Information Technology (AIT) - η οποία σαφέστατα δεν χρησιμοποιείται μαζικά από το κοινό (σσ. οι χρήστες είναι λίγοι), δεν χρησιμοποιείται ορθά ως εργαλείο άντλησης / διαχείρισης πληροφορίας από τον Δήμο Πειραιώς από πολλές απόψεις (σσ. από την κατηγοριοποίηση των αναφορών μέχρι τον βαθμό επέμβασης) ενώ το δήθεν υψηλό ποσοστό επέμβασης του Δήμου Πειραιά στηρίζεται σε χειραγωγούμενα στατιστικά αποτελέσματα. 

Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως για την εφαρμογή Pireapp, αγνώστου συνολικού κόστους, όπως προαναφέραμε, από το 2016 έως σήμερα για τον Δήμο Πειραιώς, τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί τουλάχιστον τα εξής ενδεικτικά κονδύλια (και "το κοντέρ γράφει", όποιος θέλει μπαίνει στη "Διαύγεια" και θαυμάζει τα έργα και τις ημέρες της Διευθύνσεως Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Πειραιώς):

Έτος 2019 - Απόφαση Απευθείας Ανάθεσης υπηρεσίας "Συντήρησης και Αναβάθμισης Λογισμικού Εξυπηρέτησης Πολιτών και Καταγραφής Αιτημάτων" συνολικής δαπάνης 14.880,00 € συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%. 

Έτος 2020 - Έγκριση δαπάνης "για την συντήρηση και αναβάθµιση του υφιστάµενου λογισµικού εξυπηρέτησης πολιτών και καταγραφής αιτηµάτων πολιτών που λειτουργεί στο ∆ήµο" ποσού 12.000,00 € πλέον ΦΠΑ 24%.

Έτος 2021 - Απόφαση αρ. 1035 σχετικά με την "Συντήρηση και αναβάθμιση λογισμικού εξυπηρέτησης και καταγραφής αιτημάτων πολιτών", προϋπολογισμού 32.000,00 € πλέον Φ.Π.Α.

Όλα τα ως άνω βέβαια, πιθανότατα ουδόλως απασχολούν τον μέσο Πειραιώτη.  Άλλωστε η θλιβερή μειοψηφία που παρουσιάστηκε στις πρόσφατες κάλπες εξέλεξε θριαμβευτικά για τρίτη φορά τον Γιάννη - 69τακατό - Μώραλη από την Α' κιόλας Κυριακή. 

Περαστικά σε όλους/ες.

Κείμενο:
  • Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου