Pages

Σάββατο, Ιουνίου 06, 2020

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ [ΗΣΑΠ]

Τα εν Πειραιεί μουσεία, ως γνωστόν, μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Συχνά, όταν γίνεται αναφορά στα υπάρχοντα, εν λειτουργία, μουσεία της πόλης του Πειραιά, λανθασμένα δεν γίνεται μνεία στο Μουσείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων (ΗΣΑΠ), το οποίο λειτουργεί από το 2005 εντός του Μεγάρου των ΗΣΑΠ (Ηλεκτρικός) στον Πειραιά


Η ύπαρξη και λειτουργία του εν Πειραιεί Μουσείου των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων αποτελεί προϊόν ιδιωτικής πρωτοβουλίας του πρώην υπαλλήλου / συνταξιούχου των ΗΣΑΠ Μανώλη Φωτόπουλου ο οποίος ξεκίνησε το δύσκολο, χρονοβόρο και επίπονο έργο αναζήτησης και συλλογής αρχειακών αντικειμένων και πάσης φύσεως τεκμηρίων σχετικών με την ιστορία του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών - Πειραιώς στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Μετά από πολλές προσπάθειες του ιδίου και του τότε Συλλόγου Συνταξιούχων ΗΣΑΠ (νυν Σωματείο Συνταξιούχων ΗΣΑΠ), παραχωρήθηκε χώρος εντός του Μεγάρου του Ηλεκτρικού στον Πειραιά όπου δημιουργήθηκε από το μηδέν ένα μουσείο το οποίο πρώτο-λειτούργησε το 2005, διαθέτοντας μια πλούσια και αξιοθαύμαστη συλλογή περίπου 2000 αντικειμένων (σε έκθεση και αποθηκευτικό χώρο) καθώς και πάνω από 3000 βιβλία, έντυπο υλικό από ποικίλες πηγές (Τύπος, περιοδικά κλπ.), παλιές φωτογραφίες κ.α. αρχειακά τεκμήρια. 


Στο Μουσείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων στον Πειραιά, οι επισκέπτες / ενδιαφερόμενοι μπορούν να θαυμάσουν από κοντά στους εκθεσιακούς χώρους που περιλαμβάνουν υπόγειο, ισόγειο και δυο ορόφους αντικείμενα (στολές, εργαλεία, όργανα κλπ.) και αρχειακό υλικό (ιστορικά έγγραφα, φωτογραφίες, βιβλία, σχέδια κ.α.) σχετιζόμενο με την ιστορική διαδρομή κυρίως του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου αλλά και του προγενέστερου ατμήλατου σιδηροδρόμου, του τροχιόδρομου της παραλίας λιμένος Πειραιώς, του τροχιόδρομου του Περάματος καθώς και των πάλαι ποτέ δημοφιλών "πράσινων" λεωφορείων


Αξιομνημόνευτη είναι η παρουσία στον εκθεσιακό χώρο ενός συλλεκτικού ξύλινου οχήματος κατασκευής 1904 ενώ σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα, παρουσιάζονται ιστορικά τεκμήρια από την πορεία του συνδικαλιστικού κινήματος του χώρου από το 1920 έως και τα χρόνια της Δικτατορίας. 

Η είσοδος στο Μουσείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων το οποίο λειτουργεί καθημερινά από τις 09.00 π.μ. μέχρι τις 02.00 μ.μ. είναι ελεύθερη. Το παραπάνω γεγονός αυτό αποκτά μεγαλύτερη αξία αν αναλογιστεί κάποιος πως το εν λόγω μουσείο δεν επιχορηγείται από κανένα δημόσιο φορέα και συντηρείται αποκλειστικά από πόρους και εθελοντικές συνδρομές των συνταξιούχων των ΗΣΑΠ. 

Μοναδικό μελανό σημείο, η αναχρονιστική απαγόρευση φωτογράφησης των χώρων εντός του Μουσείου και των μοναδικών εκθεμάτων που παρουσιάζονται σε αυτό. Για αυτόν τον λόγο άλλωστε, οι κάτωθι ενδεικτικές φωτογραφίες από τους χώρους του υπό εξέτασιν μουσείου προέρχονται από σχετικό ενημερωτικό / πληροφοριακό φυλλάδιο: 






Με την πρώτη ευκαιρία λοιπόν, επισκεφθείτε το άκρως αξιόλογο και ενδιαφέρον Μουσείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων στον Πειραιά. Και ίσως, κάποια μέρα, "αξιοποιηθούν" σε έναν κατάλληλο μουσειακό χώρο οι εγκαταλειμμένες ξύλινες άμαξες των ΣΑΠ / ΕΗΣ που βρίσκονται στο έλεος του χρόνου και των βανδάλων έναντι του ανενεργού σιδηροδρομικού σταθμού του Αγίου Διονυσίου ενώ ευχής έργο θα ήταν η αναβίωση - και για τουριστικούς λόγους - των έκτακτων δρομολογίων του Ηλεκτρικού με παλαιούς ξύλινους συρμούς όπως συνέβαινε σε παλαιότερες δεκαετίες. 


Διαβάστε σχετικά θέματα:



Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:

Έντυπο πληροφοριακό φυλλάδιο του Μουσείου Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων (ΗΣΑΠ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου