Pages

Πέμπτη, Φεβρουαρίου 20, 2020

ΠΕΤΩΝΤΑΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ [ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 1934]

Ήταν αρχές Φεβρουαρίου του έτους 1934 όταν ο πρωτοπόρος Ελβετός φωτογράφος, κινηματογραφιστής και συγγραφέας Walter Mittelholzer ξεκινούσε για ένα ακόμη αεροπορικό του ταξίδι από τις ελβετικές Άλπεις προς την εξωτική Αντίς Αμπέμπα (Addis Ababa ή Addis Abeba) της Αιθιοπίας (παλαιότερα αποκαλούμενη Αβησσυνία) με σκοπό να παραδώσει στον τότε αυτοκράτορα Haile Selassie ένα τρικινητήριο αεροσκάφος Fokker F.VII (γνωστό και ως Fokker Trimotor). 

Κατά τη διάρκεια της πτήσης η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω Αθηνών - Ιερουσαλήμ - Τελ Αβίβ (με μια μικρή παράκαμψη για μια επίσκεψη στην Πέτρα της Ιορδανίας) - Καΐρου - Ασουάν - όπου πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχοι ανεφοδιασμοί - ο πρωτοπόρος πιλότος Walter Mittelholzer και το πλήρωμά του κατέγραψαν πλήθος (αερο)φωτογραφιών αλλά και κινηματογραφικών πλάνων από τα μέρη πάνω από τα οποία πέταξαν, αποτυπώνοντας συχνά για πρώτη φορά ανεξερεύνητες και άγνωστες περιοχές οι οποίες καταγράφονταν με τέτοιους τρόπους για πρώτη φορά. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι σκηνές που καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης αποστολής αποτυπώθηκαν σε ένα ντοκιμαντέρ (με ήχο) υπό τον τίτλο "Abessinienflug" (ήτοι "Πτήση στην Αβησσυνία") ενώ κατά την προσφιλή του τακτική, ο Mittelholzer εξέδωσε και βιβλίο - φωτογραφικό λεύκωμα υπό τον ίδιο τίτλο με τις φωτογραφίες του συγκεκριμένου ταξιδιού συμπεριλαμβάνοντας και τις εικόνες από την εξωτική Αβησσυνία (Αιθιοπία), όπου ο ίδιος φωτογράφησε τόσο τον αυτοκράτορα Haile Selassie και την βασιλική του αυλή, όσο και την καθημερινότητα του λαού της Αιθιοπίας, καταγράφοντας μάλιστα και αρκετές φυλές τις οποίες επισκέφθηκε στο νότιο τμήμα της αφρικανικής αυτής χώρας.

Η κάτωθι αεροφωτογραφία του Walter Mittelholzer, καταγράφει τον Πειραιά από ψηλά κατά τον μήνα Φεβρουάριο του έτους 1934. Πιο συγκεκριμένα το αεροπλάνο του Mittelholzer βρίσκεται πάνω από τους βορειοανατολικούς πρόποδες της Καστέλλας (σσ. ο Προφήτης Ηλίας είναι στα αριστερά και δεν διακρίνεται στο εν λόγω φωτογραφικό κάδρο) με το Ε' εργοστάσιο της κλωστοϋφαντουργίας των αδελφών Ρετσίνα να ξεχωρίζει σε πρώτο πλάνο μεταξύ των οδών Τζαβέλα, Πυθαγόρα, Μεγάλου Αλεξάνδρου και Αλεξάνδρου στο οικόπεδο όπου στις μέρες μας λειτουργεί μεγάλο σχολικό συγκρότημα ενώ ευδιάκριτη είναι και η συμβολή των οδών Τζαβέλα με την παλιά λεωφόρο Φαλήρου (νυν Βασιλέως Παύλου ή Αλέξανδρου Παπαναστασίου) στη στάση "Πέτρινο Περίπτερο". Μελετώντας με τη χρήση της τεχνολογίας τη ψηφιακή φωτογραφία σε μεγέθυνση προκύπτουν πολλές και ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, όπως λ.χ. "ακολουθώντας" την οδό Τζαβέλα προς τα πάνω, στη συμβολή με την οδό Δεληγιώργη διακρίνεται το διώροφο γωνιακό κτίριο όπου στεγάστηκε και το Γ' Γυμνάσιο Πειραιώς καθώς και το παλαιό κτίριο του Γηροκομείου Πειραιώς αλλά και ο παρακείμενος ιερός ναός της Ευαγγελιστρίας στην ομώνυμη συνοικία. Στο κέντρο της πόλης διακρίνονται ξεκάθαρα λόγω μεγέθους σε σχέση με την κατά κανόνα χαμηλή δόμηση το Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς, ο ιερός ναός του Αγίου Κωνσταντίνου, η πλατεία Κοραή, το διδακτήριο του Δημοτικού Παρθεναγωγείου (Ράλλειος Σχολή), το κτίριο της Ιωνιδείου Σχολής καθώς άλλα πολυώροφα κτίρια των τότε κεντρικών λεωφόρων της πόλης (λ.χ. όπισθεν του Δημοτικού Θεάτρου διακρίνεται το δώμα στον τελευταίο όροφο του Μεγάρου Σπυράκη). Επίσης, στο ίδιο φωτογραφικό κάδρο διακρίνονται μεταξύ των άλλων ο πυργίσκος του Ωρολογίου (Δημαρχείου), το Μέγαρο Ζερβού, το Μέγαρο της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος, τα καμπαναριά του ιερού ναού του Αγίου Σπυρίδωνος, το Μέγαρο Βάττη στην ακτή Μιαούλη αλλά και το Μέγαρο Γιαννουλάτου στην πλατεία Καραΐσκάκη (σσ. ο φωτογραφικός φακός οριακά δεν συμπεριλαμβάνει το Μέγαρο του Ηλεκτρικού στο δεξί άκρο της φωτογραφίας). Εστιάζοντας προς τον λιμένα της Ζέας (Πασαλιμάνι), ξεχωρίζει το κτίριο του Ομίλου Ερετών αλλά και το κτίριο της Ελληνογαλλικής Σχολής "Ο Άγιος Παύλος" στη λεωφόρο Χαριλάου Τρικούπη. Οι λεπτομέρειες της φωτογραφίας "εξασθενούν" όσο μετακινούμαστε προς το βάθος της εικόνας: η νέα Καλλίπολη και το Χατζηκυριάκειο μοιάζουν "καλυμμένα" με μικρά σπιτάκια ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει ο όγκος του Ορφανοτροφείου Θηλέων του Χατζηκυριακού, το Διοικητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων αλλά και η πλατιά λεωφόρος Ιωάννου Χατζηκυριακού που ομοιάζει με ποτάμι. Το ίδιο ισχύει και στην αντίπερα όχθη του λιμανιού, όπου διακρίνονται οι λιμενικές αποθήκες της Ηετιώνειας Ακτής, το ναυπηγείο του Βασιλειάδη, η Δραπετσώνα και οι εγκαταστάσεις των Λιπασμάτων. Στο βάθος τέλος, η μικρή νήσος Ψυττάλεια και η Σαλαμίνα


Διαβάστε σχετικά θέματα:





Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο που συνοδεύει τις φωτογραφίες είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές: 
  • ETHeritage 
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο. 
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου