Pages

Σάββατο, Μαρτίου 31, 2018

ΑΝΑΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΓΙΑ ΣΕΛΗΝΙΑ [ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑ 1960]

Πειραιάς, αρχές δεκαετίας 1960

Μια μαυροντυμένη ηλικιωμένη κυρία αναμένει λογικά κάποιο από τα μικρά επιβατικά πλοία που συνέδεαν τον Πειραιά με το λιμανάκι των Σεληνίων της Σαλαμίνας, στην αποβάθρα όπου έδεναν (και δένουν μέχρι σήμερα) τα πλοία του Αργοσαρωνικού στα όρια της ακτής Μιαούλη με την ακτή Ποσειδώνος

Η ξενόγλωσση (στα αγγλικά) λεζάντα που συνοδεύει την ασπρόμαυρη φωτογραφία εποχής είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίον έβλεπαν τις μαυροφορεμένες μαντηλοφορούσες γυναίκες οι ξένοι επισκέπτες εκείνης της εποχής: 

"This old woman wears traditional peasant dress in sharp contrast with the buildings, boats and men around her. Old fashioned attire is still seen all over Greece, even in Athens. She is waiting on the dockside where boats come in to Piraeus from the Greek islands."

"Αυτή η ηλικιωμένη γυναίκα φορά παραδοσιακά ρούχα επαρχίας τα οποία έρχονται σε έντονη αντιδιαστολή με τα κτίρια, τα πλοία και τους άνδρες που βρίσκονται γύρω της. Τέτοιου είδους παλαιομοδίτικες ενδυμασίες συνεχίζουν να εμφανίζονται σε όλη την Ελλάδα, ακόμη και στην Αθήνα. Περιμένει στην αποβάθρα στον Πειραιά όπου καταφθάνουν τα πλοία από τα ελληνικά νησιά."


Οι παρατηρήσεις και οι κρίσεις του ξένου σχολιαστή / επισκέπτη / τουρίστα - και ίσως φωτογράφου της παραπάνω λήψεως - είναι μάλλον λίγο υπερβολικές καθώς, ειδικά μετά το καταστρεπτικό πέρασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και της Κατοχής, σε όλη την Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία γυναικών που είχαν χάσει συγγενικά τους πρόσωπα φορούσαν μαύρα ρούχα και μαύρο μαντήλι στο κεφάλι σε ένδειξη πένθους, φαινόμενο το οποίο δεν περιορίζονταν στην ελληνική ύπαιθρο αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα. 

Η μαυροντυμένη ηλικιωμένη κυρία έχει ακουμπήσει τα μπαγκάζια της δίπλα σε μια πινακίδα στην οποία αναγράφονταν με κιμωλία τα ωράρια άφιξης και αναχώρησης των μικρών πλοίων της γραμμής Πειραιάς-Σελήνια όπως λ.χ. το "Αλίκη", το "Ναυτίλος", το "Αίολος", το "Γαλήνη", το "Χρυσαυγή" κ.α.

Ο παραθαλάσσιος οικισμός των Σεληνίων Σαλαμίνας, αγαπημένος εξοχικός προορισμός των κατοίκων του Πειραιώς, γιγαντωνόταν εκείνη την εποχή (αρχές δεκαετίας του 1960) όπως άλλωστε μαρτυρούν το πλήθος διαφημιστικών καταχωρήσεων πωλήσεων οικοπέδων (όπως οι δυο ενδεικτικές παρακάτω) που "κατέκλυζαν" τον Τύπο της εποχής: 



Στην προαναφερόμενη πινακίδα, διακρίνεται και η διαφήμιση της εταιρίας "Νηρεύς" του Παναγιώτη Τσάφου η οποία ιδρύθηκε το 1954 και δραστηριοποιήθηκε εκ των άλλων στους τομείς της ναυτιλίας, του τουρισμού, των συνεδρίων και των εκθέτων. Αργότερα η Nereus Group of Companies (με διάφορες θυγατρικές όπως λ.χ. η Nereus Holidays) και έδρα στην αρχή της οδού Αφεντούλη στον Πειραιά συνέχισε την πορεία της στο χρόνο υπό τη διεύθυνση των υιών του προαναφερόμενου Παναγιώτη Τσάφου, Ελευθέριου και Χαράλαμπου

Επανερχόμενοι στην υπό εξέταση φωτογραφία εποχής, σε δεύτερο πλάνο διακρίνονται τα κτίρια της ακτής Μιαούλη και ξεχωρίζουν οι διαφημιστικές πινακίδες των τσιγάρων "Έθνος" της καπνοβιομηχανίας του Κεράνη στο γωνιακό κτίριο στη συμβολής ακτής Μιαούλη και Πουρή όπως και η αντίστοιχη πινακίδα της Greek Line των αδελφών Γουλανδρή στην ταράτσα του Μεγάρου ΤΑΝΠΥ

Πηγές - Κείμενο:

Το κείμενο και οι πληροφορίες που συνοδεύουν τη φωτογραφία η οποία προέρχεται από τον ιστότοπο https://www.historicimages.com/ είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο δίχως σύμφωνη άδεια του γράφοντος το ιστολόγιο.
  • Επιτρέπεται μονάχα η αυτούσια κοινοποίηση του υπάρχοντος συνδέσμου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου