Μάρτιος του έτους 1941
Οι ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις μετά την απόκρουση της αρχικής ιταλικής επίθεσης/εισβολής στα βουνά της Πίνδου κατά το διάστημα Οκτώβριος-Νοέμβριος του 1941 και την ένδοξη αντεπίθεση και προέλαση προς την Ήπειρο από τον Νοέμβριο του 1941 έως τον Μάρτιο του 1941 αποτελούσαν πλέον τον μοναδικό αξιόπιστο και αξιόμαχο σύμμαχο των Βρετανών στην άνιση μάχη κατά των δυνάμεων του Άξονα. Οι Ιταλοί ετοίμαζαν την εαρινή τους αντεπίθεση (κωδικός primavera) με τη συγκέντρωση 17 μεραρχιών υπό την επίβλεψη του ιδίου του Μπενίτο Μουσολίνι, μια επίθεση που διήρκεσε από τις 9 έως τις 20 Μαρτίου του 1941 και η οποία ανάγκασε τις ελληνικές δυνάμεις απλά να απομακρυνθούν από ορισμένες περιοχές βορείως της Χιμάρας (ή Χειμάρρας). Καθ'υπόδειξιν του Βρετανού πρωθυπουργού Winston Churchill ο οποίος γνώριζε πως η αποτυχία των Ιταλών στο αλβανικό μέτωπο θα προκαλούσε μοιραία την γερμανική επίθεση προς την Ελλάδα (η οποία εν τέλει εκδηλώθηκε στις 6 Απριλίου του 1941), βρετανικά και άλλα συμμαχικά στρατεύματα (Αυστραλοί, Νεοζηλανδοί και Πολωνοί στρατιώτες) μετακινήθηκαν προς την ελληνική επικράτεια με σκοπό να ενισχύσουν τις ελληνικές δυνάμεις. Η αρχική εντολή της μετακίνησης συμμαχικών στρατευμάτων προς την ελληνική επικράτεια δόθηκε στον στρατηγό Archibald Wavell, Διοικητή όλων των συμμαχικών δυνάμεων στη Μέση Ανατολή τον Ιανουάριο του 1941, με τη διευκρίνηση πως η υποστήριξη της Ελλάδος έπρεπε να αποτελεί προτεραιότητα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση στο μέτωπο της Βορείου Αφρικής. Έτσι λοιπόν, αρχής γενομένης από την 4η Μαρτίου του 1941, συμμαχικά στρατεύματα προωθήθηκαν δια θαλάσσης, με τακτικά δρομολόγια ανά τρεις ημέρες, από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου προς τον Πειραιά (επιχείρηση Lustre), συνοδευόμενα από πλοία τόσο του Βρετανικού Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού (Royal Navy - RN) όσο και του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού της Αυστραλίας (Royal Australian Navy - RAN) ως προστασία από τις από αέρος επιδρομές.
Ένα από τα πλοία που εκτέλεσε δυο αποστολές μεταφοράς συμμαχικών στρατευμάτων από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στον Πειραιά κατά τον μήνα Μάρτιο του έτους 1941 υπήρξε το HMAS Perth (D29) του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού της Αυστραλίας (πρώην HMS Amphion του Βρετανικού Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού). Το προαναφερθέν ελαφρύ καταδρομικό τύπου Leander εστάλη στη Μεσόγειο στα τέλη του έτους 1940 και ήδη από τον Ιανουάριο του 1941 περιπολούσε στο Αιγαίο, υποστηρίζοντας τις μετακινήσεις στρατευμάτων από/προς την Μάλτα. Κατά τον μήνα Φεβρουάριο του έτους 1941, το HMAS Perth το οποίο κατάφερε να ξεφύγει από αρκετούς βομβαρδισμούς από αέρος, συνέχισε τις περιπολίες πλησίον της Κρήτης για να ακολουθήσει η προαναφερθείσα αποστολή μεταφοράς συμμαχικών στρατευμάτων, κατά τον μήνα Μάρτιο του 1941. Στις 19 Μαρτίου του έτους 1941 το HMAS Perth επανήλθε στα γνωστά του καθήκοντα περιπολίας συμμετέχοντας μάλιστα, έστω και επικουρικά, στη ναυμαχία του κάβο Ματαπά (ακρωτήριο Ταίναρο) στις 28-29 Μαρτίου του ιδίου έτους.
Η παρακάτω ασπρόμαυρη φωτογραφία προέρχεται από τα ψηφιοποιημένα αρχεία του Australian War Memorial και τοποθετείται χρονικά κατά τον μήνα Μάρτιο του έτους 1941 καταγράφοντας ένα όχημα του "καμουφλαρισμένου" τροχιοδρόμου του Περάματος ("Camouflaged rail car - Piraeus - Greece" το χαρακτηρίζει η λεζάντα της φωτογραφίας) να στρίβει μπροστά από το Μέγαρο των τότε ΕΗΣ/μετέπειτα ΗΣΑΠ. Ο φωτογράφος της συγκεκριμένης λήψεως φέρεται να είναι ο Ernest Frederick King, ο οποίος υπηρετούσε στο Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό της Αυστραλίας ως Ναυπηγός 3ου βαθμού (Shipwright 3rd Class). Για την ιστορία, ο εν λόγω Αυστραλός στρατιώτης έχασε τη ζωή του στις 29 Ιουνίου του 1943 ως αιχμάλωτος πολέμου, στη Βιρμανία (Burma-Myanmar) μετά τη βύθιση του HMAS Perth από τους Ιάπωνες στη θάλασσα της Ιάβας (Ινδονησία) την 1η Μαρτίου του 1942.
Ακολουθεί, ακόμα μια φωτογραφική καταγραφή της ιδίας ταραγμένης περιόδου του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, με ένα όχημα του τροχιοδρόμου του Περάματος (σσ. ο τροχιόδρομος του Περάματος είχε ξεκινήσει τη λειτουργία του μόλις 5 χρόνια πριν το ξέσπασμα του Πολέμου) βαμμένο στα "χρώματα της στρατιωτικής παραλλαγής", εκ νέου έναντι του Σταθμού του Ηλεκτρικού στον Πειραιά, επί της οδού Λουδοβίκου (νυν οδός Γ. Κασιμάτη) και της ομώνυμης πλατείας.
Αξίζει να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι, ως γνωστόν, το Μέγαρο των ΕΗΣ / ΗΣΑΠ στον Πειραιά γλύτωσε καθαρά από θέμα τύχης την καταστροφή κατά τη διάρκεια τόσο των γερμανικών βομβαρδισμών του Απριλίου του 1941 όσο και από τον ακόμη σφοδρότερο "συμμαχικό" βομβαρδισμό της 11ης Ιανουαρίου του 1944.
Τροχιοδρομικοί υπάλληλοι ποζάρουν μπροστά από ένα "καμουφλαρισμένο" όχημα του τροχιοδρόμου του Περάματος:
Φωτογραφία - ντοκουμέντο, με το "καμουφλαρισμένο" τραμ του Περάματος, από το έτος 1942:
Επίλογος με ένα ακόμη αρχειακό φωτογραφικό τεκμήριο από τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής:
Διαβάστε θέματα σχετικά με το Πέραμα και τον τροχιόδρομο του Περάματος:
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
- Australian War Memorial
- Wikipedia - Operation Lustre
- Wikipedia - HMAS Perth (D29)
- HMAS Perth (I)
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο δίχως σύμφωνη άδεια του γράφοντος το ιστολόγιο.
- Επιτρέπεται μονάχα η αυτούσια κοινοποίηση του υπάρχοντος συνδέσμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου