Αρχές του έτους 1941
Ο ελληνικός στρατός λίγο πριν την έλευση της βαρυχειμωνιάς και κόντρα σε όλες τις προβλέψεις είχε σημειώσει άκρως σημαντικές επιτυχίες στο αλβανικό μέτωπο, ανακαταλαμβάνοντας ουσιαστικά ολόκληρη τη βόρεια Ήπειρο.
Στο περιοδικό National Geographic φιλοξενείτο η ακόλουθη ασπρόμαυρη φωτογραφία του φωτογράφου B. Anthony Stewart ο οποίος κατέγραψε την όψη του κεντρικού λιμένος Πειραιώς, όπου ξεχώριζε ο ιερός ναός του Αγίου Νικολάου στην παλιά υδραϊκή συνοικία της πόλεως
Η αγγλόφωνη λεζάντα που συνόδευε τη φωτογραφία ήταν η ακόλουθη:
Target for Italian Bombs is Piraeus, Reborn Port of Athens
"Greek maritime life centers in this harbor, improved by Themistocles and once joined to inland Athens by double walls. Four hundred years before Christ, democracy (rule by the "demos", or people) here developed among sailors and stevedores, industrial workers and tradesmen. From 86 B.C., when it was destroyed by the Romans, until 1834 then Athens became the capital of new Greece, this port was neglected."
Στόχος των Ιταλικών βομβών ο Πειραιάς, το αναγεννημένο λιμάνι των Αθηνών
"Η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας χτυπά σε αυτό το λιμάνι, το οποίο ιδρύθηκε από τον Θεμιστοκλή και κάποτε ενώθηκε με την Αθήνα διαμέσου διπλής οχυρώσεως. Τετρακόσια χρόνια προ Χριστού, η δημοκρατία (η εξουσία από το "δήμο", από τον λαό) αναπτύχθηκε σε τούτο το μέρος μεταξύ ναυτικών, λιμενεργατών, βιομηχανικών εργατών και εμπόρων. Από το 86 π.Χ. όταν καταστράφηκε από τους Ρωμαίους μέχρι το 1834 που η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα της νέας Ελλάδος, ο λιμήν αυτός παρέμεινε παραμελημένος."
Όπως γίνεται αντιληπτό, το μικρό συνοδευτικό κείμενο αναφέρεται κυρίως στην ένδοξη ιστορία του Πειραιώς της κλασικής εποχής, στην ακμή και παρακμή του μετά την καταστροφή από τον Σύλλα το 86 π.Χ. καθώς και στην ανασύσταση της πόλης κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 19ου αιώνα. Παρόλα ταύτα, ο τίτλος είναι σαφής του πολεμικού κλίματος και του κινδύνου / απειλής των βομβαρδισμών στα πλαίσια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, βομβαρδισμοί οι οποίοι δυστυχώς δεν άργησαν να έρθουν μερικές εβδομάδες αργότερα, τον Απρίλιο του 1941, μετά την επίσημη κήρυξη του πολέμου μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδος.
Σχετικό άρθρο στο "The National Geographic" του Ιανουαρίου του 1941 τιτλοφορείτο "Classic Greece Merges Into 1941 News" (Η κλασσική Ελλάδα διασταυρώνεται με τα νέα του έτους 1941):
Αντί επιλόγου και για την ιστορία, ο B. Anthony Stewart (1905-1977) υπήρξε ένας μόνιμος φωτογράφος του λαοφιλούς περιοδικού National Geographic από το 1927 έως και το 1969 οπότε και συνταξιοδοτήθηκε. Παρόλο που ο ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του καλλιτέχνη, εντούτοις οι πολυβραβευμένες του φωτογραφίες, με μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια, αποτελούν πρότυπο. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν και αποβίωσε, οι ίδιοι οι άνθρωποι του National Geographic δήλωναν πως ο B. Anthony Stewart αποτελούσε την "επιτομή του φωτογράφου του National Geographic". Ο αντίκτυπος των φωτογραφιών του ήταν τέτοιος που ακόμη και μετά το θάνατό του, πολλοί αναγνώστες ζητούσαν την αναδημοσίευση των λήψεών του. Ο γλυκομίλητος κύριος Stewart, ο οποίος προσελήφθη το 1927 ως γραμματέας στο National Geographic και έφθασε να γίνει διευθυντής του φωτογραφικού εργαστηρίου του διάσημου περιοδικού, πάντοτε ρωτούσε λίγες πληροφορίες για την επόμενή του αποστολή έχοντας το ταλέντο να απαθανατίζει όμορφες εικόνες συχνά από θέματα μη απαραιτήτως ελκυστικά. Ο ίδιος, συγκυριακά, συνέπεσε με την αλλαγή από το ασπρόμαυρο στο έγχρωμο, επέδειξε μεγάλη προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα και τεχνολογίες υπηρετώντας με τρόπο πρωτοποριακό το φώτο-ρεπορτάζ χρησιμοποιώντας φακό 35 mm (χιλιοστών). Μάλιστα οι φωτογραφίες του με χρήση των νέων φακών υπήρξαν οι πρώτες που δημοσιεύτηκαν στον National Geographic. O B. Anthony Stewart επισκέφθηκε πολλά μέρη του κόσμου (Καναδάς, Ευρώπη, Νότια Αμερική, Νότιος Ειρηνικός) μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα προσπαθώντας πάντοτε να αποτυπώσει με πιστότητα και λεπτομέρεια τον τρόπο ζωής των διαφόρων λαών (λ.χ. κατά τη διάρκεια της επισκέψεως του τότε αντιπροέδρου των ΗΠΑ Richard Nixon στη Σοβιετική Ένωση μετά τη διένεξή του με τον Nikita Khrushchev, ο B. Anthony Stewart φωτογράφισε με μεγάλη επιτυχία τις αντιδράσεις του ρωσικού λαού).
Διαβάστε σχετικά θέματα:
Το "καμουφλαρισμένο" τραμ του Περάματος (Μάρτιος 1941)
Ο κατοχικός Πειραιάς του 1941
Πείνα στον Πειραιά του χειμώνα 1941-1942
Το MS Pedro Christophersen στον κατοχικό Πειραιά
Στο Πασαλιμάνι της Κατοχής
Hafen Piraus (1941)
Ο κατοχικός Πειραιάς του 1941
Πείνα στον Πειραιά του χειμώνα 1941-1942
Το MS Pedro Christophersen στον κατοχικό Πειραιά
Στο Πασαλιμάνι της Κατοχής
Hafen Piraus (1941)
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
B. Anthony Stewart Dies, Noted for Photography
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο δίχως σύμφωνη άδεια του γράφοντος το ιστολόγιο.
- Επιτρέπεται μονάχα η αυτούσια κοινοποίηση του υπάρχοντος συνδέσμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου