Pages

Πέμπτη, Νοεμβρίου 02, 2017

Η ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΝΕΡΟΠΟΝΤΗ ΤΗΣ 2ας ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΤΟΥ 1977

Ήταν απόγευμα Τετάρτης, 2 Νοεμβρίου του έτους 1977, όταν το Λεκανοπέδιο της Αττικής και ειδικότερα συγκεκριμένες περιοχές των Αθηνών και του Πειραιώς, "χτυπήθηκαν" σφοδρά από μια από τις πλέον καταστρεπτικές καταιγίδες όλων των εποχών. Η φοβερή νεροποντή, η οποία ξεκίνησε περί την 6η απογευματινή ώρα και διήρκεσε με αμείωτη ένταση μέχρι περίπου τα μεσάνυχτα της ιδίας ημέρας, προκάλεσε αναρίθμητες ζημιές στις "ανοχύρωτες" - όπως αποδείχθηκαν - και ανέτοιμες ως προς την αντιμετώπιση τέτοιων καιρικών φαινομένων συνοικίες των Αθηνών και του Πειραιώς, οι οποίες μετά το πέρασμα της καταιγίδας φάνταζαν με κατεστραμμένες πολιτείες με πλημμυρισμένους δρόμους, ακατάλληλες οικίες, διαλυμένες υποδομές, πλήθος τραυματιών και αστέγων, θρηνώντας ταυτόχρονα περί τους σαράντα (40) νεκρούς.  

Η σφοδρή βροχόπτωση, η οποία κατέφθασε από τον Σαρωνικό κόλπο συνοδεία τρομακτικών κεραυνών, ξέσπασε απότομα αρχικά πάνω από τον Πειραιά και τα παραθαλάσσια προάστια, ενώ αργότερα επεκτάθηκε και σε βορειότερες περιοχές των Αθηνών. Στο έλεος της εξωπραγματικά κατακλυσμιαίας βροχής βρέθηκε ο Πειραιάς, η Δραπετσώνα, το Κερατσίνι, το Σχιστό, η Νίκαια, ο Κορυδαλλός, η Αμφιάλη, η Ελευσίνα οι πέριξ του Κηφισού συνοικίες όπως το νέο Φάληρο, τα Καμίνια, το Μοσχάτο, οι Τζιτζιφιές - περιοχές οι οποίες είχαν να αντιμετωπίσουν εκτός από τα νερά της βροχής και την υπερχείλιση του προαναφερόμενου ποταμού - αλλά και οι άλλες περιοχές όπως λ.χ. το Περιστέρι (όπου σημειώθηκαν μεγάλες πλημμύρες), το Αιγάλεω, ο Ταύρος κ.α.  

Επιχειρώντας μια συνοπτική αποτίμηση των βιβλικών καταστροφών εκείνης της βραδιάς αξίζει να αναφέρουμε πως μεγάλες περιοχές του Λεκανοπεδίου έμειναν δίχως ηλεκτρικό ρεύμα για πολλές ώρες (βλάβη στο 80% του δικτύου), μεγάλα τμήματα του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης καταστράφηκαν όπως επίσης μέγα τμήμα του δικτύου δίκτυο επικοινωνιών του ΟΤΕ κατέρρευσε με αποτέλεσμα πολλές περιοχές να μείνουν δίχως τηλέφωνο, το σύστημα φωτεινών σηματοδοτών (φανάρια) στην πλειοψηφία των δρόμων παρέλυσε δημιουργώντας κυκλοφοριακό κομφούζιο εν ώρα αιχμής με αποτέλεσμα πλήθος αυτοκινήτων να εγκλωβιστούν στην κίνηση με το ύψος των υδάτων να ανεβαίνει, τα νοσοκομεία αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα ηλεκτροδότησης με αποτέλεσμα να κινδυνέψουν ασθενείς, το αεροδρόμιο του Ελληνικού έκλεισε, τα δρομολόγια του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου ακυρώθηκαν ενώ αμαξοστοιχία του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε στη γραμμή Αθηνών-Πελοποννήσου, κεραυνοί προκάλεσαν ζημίες στο σύστημα σειρήνων της Πολεμικής Αεροπορίας (με αποτέλεσμα να ηχούν για πολλή ώρα οι σειρήνες σε διάφορες συνοικίες), στο κέντρο επικοινωνίας της Αμέσου Δράσεως στο Λυκαβηττό και της Αμέσου Επεμβάσεως στην Πάρνηθα, ο Κηφισός - όπως προείπαμε - ξεχείλισε, χιλιάδες άνθρωποι εγκλωβίστηκαν είτε πεζοί είτε εντός οχημάτων στους πλημμυρισμένους και κατεστραμμένους δρόμους της πόλεως ψάχνοντας για κάποιο ασφαλές μέρος να σωθούν δίχως να έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας με τους δικούς τους, η κυκλοφορία σε κεντρικούς οδικούς κόμβους όπως λ.χ. στη λεωφόρο Αθηνών-Πειραιώς, στη λεωφόρο Δημοκρατίας, στη Χαμοστέρνας, στην Ιερά Οδό, στην Πέτρου Ράλλη, στην Ποσειδώνος (παραλιακή) κ.α. διεκόπη, κατολισθήσεις προκλήθηκαν στην Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, εκατοντάδες αυτοκίνητα παρασύρθηκαν από τα ορμητικά νερά, πάνω από 1000 υπόγειες και ισόγειες οικίες και καταστήματα πλημμύρισαν, σπίτια κατέρρευσαν με το ύψος των υδάτων να ξεπερνά σε κάποιες περιοχές τα δυο (2) μέτρα. 

Αξιομνημόνευτη, σε εκείνες τις δύσκολες στιγμές εκείνης της νύχτας αλλά και κατά τα επόμενα εικοσιτετράωρα, η συμβολή των ηρωικών πληρωμάτων των ασθενοφόρων, των οχημάτων της Πυροσβεστικής, των περιπολικών της Ελληνικής Αστυνομίας, ανδρών του Ελληνικού Στρατού αλλά και απλών άγνωστων πολιτών που αψηφώντας τον κίνδυνο βοήθησαν να σωθούν και να απεγκλωβιστούν χιλιάδες άνθρωποι και να μην μεγαλώσει κι άλλο ο κατάλογος των θυμάτων, όπως επίσης και οι ιατροί των εφημερευόντων νοσοκομείων. 


Σε συνέχεια αυτής της συνοπτικής εισαγωγής, αξίζει τον κόπο να παρατηρήσουμε την καταγραφή της προαναφερθείσας τρομερής φυσικής καταστροφής που έπληξε την Αθήνα και τον Πειραιά στις 2 Νοεμβρίου του 1977 συνοδεία συγκλονιστικών φωτογραφιών μέσα από τις σελίδες του Ημερησίου Τύπου της εποχής εκείνης: 
  • Πέμπτη, 3η Νοεμβρίου 1977
Στα πρωτοσέλιδα και τα αφιερώματα της επόμενης ημέρας, όπως είναι φυσικό, γινόταν κυρίως λόγος για τους νεκρούς από τον κατακλυσμό της Αθήνας και του Πειραιά, με τον ακριβή αριθμό να είναι συγκεχυμένος. Ιδιαίτερη μνεία γινόταν στις βιβλικές καταστροφές που είχε υποστεί ο Πειραιάς αλλά και στις διάφορες τοποθεσίες όπου βρέθηκαν πνιγμένοι άνθρωποι (λ.χ. στη διασταύρωση των οδών Πλούτωνος και Αθηνών στον Πειραιά, στη λεωφόρο Δημοκρατίας, στην οδό Αθηνάς στον Κορυδαλλό, στην Αμφιάλη κ.α.) ενώ ξεχωριστή αναφορά γινόταν στο νέο Φάληρο όπου τα έργα για τη διευθέτηση της κοίτης του Κηφισού ποταμού ουσιαστικά εμπόδισαν τη ροή τεράστιων ποσοτήτων ύδατος προς τη θάλασσα με αποτέλεσμα την υπερχείλιση του ποταμού και τον "πνιγμό" περιοχών όπως το Περιστέρι, οι Τζιτζιφιές, η Νίκαια κ.α. 


Εκατοντάδες σπίτια πλημμύρισαν - Χιλιάδες αυτοκίνητα παγιδεύτηκαν - 
Ένα μέτρο το νερό στους δρόμους - Ξεχείλισε ο Κηφισός και απειλεί πολλές συνοικίες - 
Η αστυνομία ζήτησε τη βοήθεια του στρατού - Στο σκοτάδι βυθίστηκαν πολλές περιοχές. 



Τρομερές καταστροφές στην Αθήνα και Πειραιά
Γυναίκες και μικρά παιδιά είναι τα περισσότερα θύματα
Κηρύχτηκε κατάσταση ανάγκης - Πολλές συγκρούσεις αυτοκινήτων - Εκκενώθηκαν σπίτια - Διακόπηκαν εγχειρήσεις στα νοσοκομεία


"Στις ακραίες περιοχές η κατάσταση ήταν τραγική. Από τον Κορυδαλλό μέχρι τους Αγίους Αναργύρους εκατοντάδες υπόγεια πλημμύρισαν και τα νερά στους δρόμους έφθασαν πάνω από ένα μέτρο. Οι περιοχές Νίκαιας, Παλαιάς Κοκκινιάς, Καλλιπόλεως και Δραπετσώνας επλήγησαν σκληρά ενώ σε δρόμους κατωφερικούς δεν μπορούσε να δοθεί καμία βοήθεια και από πουθενά. Τα ποτάμια που σχηματίστηκαν ήταν τόσο ορμητικά που αναποδογυρίστηκαν αυτοκίνητα και παρασύρθηκαν. Αυτοί που κινδύνευσαν ήταν πολλοί. Οι προσπάθειες της πυροσβεστικής υπηρεσίας Πειραιά και της Αστυνομίας ήταν σκληρές. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε υπόγειο της οδού Βαλαωρίτου στον Κορυδαλλό, τρία αγοράκια και ένα κοριτσάκι κινδύνευσαν να πνιγούν και σώθηκαν σαν από θαύμα από αστυνομικούς. Στην οδό Βάρναλη, στην ίδια περιοχή, ένα κοριτσάκι παρασύρθηκε από τα νερά στο δρόμο και το άρπαξε τελευταία στιγμή ένας αστυφύλακας. 

Η ακτή Μιαούλη, η παραλιακή λεωφόρος, πλημμύρισε και κανένα αυτοκίνητο δεν μπορούσε να ξεκινήσει. Έτσι όσοι εργάζονταν σε ναυτικά γραφεία αναγκάστηκαν να περιμένουν να τραβηχτούν τα νερά από τους δρόμους αλλά και πάλι ήταν αδύνατο να προχωρήσουν από την μεγάλη λίμνη στο Φαληρικό Δέλτα, στο τέρμα της λεωφόρου Συγγρού που μέχρι τα μεσάνυχτα ήταν αδιάβατη. Μέχρι αργά χιλιάδες άτομα είχαν αποκλεισθεί σε αφετηρίες και στάσεις λεωφορείων περιμένοντας ενώ αδιάβατες συνέχιζαν να είναι εκτός από τη λεωφόρο Συγγρού και η οδός Πειραιώς αλλά και η παραλιακή λεωφόρος του Φαλήρου. 

Η στρατιωτική βοήθεια με την συνεργασία της Αστυνομίας Πειραιώς και της Πυροσβεστικής υπηρεσίας συνεχιζόταν και ύστερα από τα μεσάνυχτα στην περιοχή Μοσχάτου - νέου Φαλήρου, στις εκβολές του πλημμυρισμένου Κηφισού. Τα στρατιωτικά οχήματα παρελάμβαναν από αρκετά σπίτια κάτω από την επιφάνεια του χείλους εκβολής άτομα και τα μετέφεραν σε ασφαλή σημεία. Η πλημμύρα γύρω στις 11.30 άρχισε να περιορίζεται και η βροχή σχεδόν σταμάτησε. Από το κοινό υπήρξε κατανόηση μετά τις συστάσεις από ραδιοφώνου και τηλεοράσεως να μην κυκλοφορούν άσκοπα αυτοκίνητα για να διευκολύνονται οι κινήσεις των στρατιωτικών οχημάτων."


Ναυτικοί κύκλοι του Πειραιά εκφράστηκαν με κατάπληξη για την πρωτοφανούς εντάσεως νεροποντή που όμοιά της θυμούνται πριν από 14 και 20 χρόνια. Τρομακτική επίσης εντύπωση προκαλούσε η κατασκότεινη πόλη με τις αλλεπάλληλες διακοπές ρεύματος ενώ τον ορίζοντά της αυλάκωναν οι αστραπές και συντάραζαν την ατμόσφαιρά της οι κεραυνοί. Το λιμάνι φωτιζόταν για δευτερόλεπτα φαντασμαγορικά και μετά έμεναν τα φώτα των καραβιών αλλά το αλλόκοτο θέαμα γινόταν δραματικό από τα ουρλιαχτά των σειρήνων των ασθενοφόρων που μετέφεραν ανθρώπους και, δυστυχώς, όπως διαπιστώθηκε αργότερα, νεκρούς στο Τζάνειο και σε άλλα εφημερεύοντα νοσοκομεία. Τα οχήματα της Πυροσβεστικής έτρεχαν δαιμονιωδώς για να προσφέρουν βοήθεια σε πλημμυρισμένα υπόγεια. Οι δρόμοι, με τα λίγα αυτοκίνητα, φαίνονταν παράξενοι ενώ οι στεγασμένες στάσεις των λεωφορείων ήταν κατάμεστες και πολλοί περπατούσαν με μουσκεμένα ρούχα και ξυπόλυτοι, σπεύδοντας, μέσα στη νύχτα στα σπίτια τους για να προφυλαχθούν. 


Μια εικόνα από τους πλημμυρισμένους δρόμους της πόλεως, με μια κάτοικο να προσπαθήσει να διασχίσει έναν ... χείμαρρο. 

  • Παρασκευή, 4η Νοεμβρίου 1977
Στα πρωτοσέλιδα και στα ρεπορτάζ της ημέρας Παρασκευής γινόταν όπως ήταν αναμενόμενο νέα αναφορά στον αριθμό των νεκρών και στους φόβους που επικρατούσαν για την σταδιακή εύρεση περισσοτέρων θυμάτων. Οι Αστυνομικές Διευθύνσεις Αθηνών και Πειραιώς είχαν δώσει στη δημοσιότητα καταλόγους - με τα εξακριβωθέντα θύματα της πρωτοφανούς καταστροφής από πλημμύρες, με τα γνωσθέντα στοιχεία για τις συνθήκες του πνιγμού τους και τις ανευρέσεις των πτωμάτων - οι οποίοι κατάλογοι δημοσιεύονταν σε όλες τις εφημερίδες. 

Εκτενείς περιγραφές πνιγμών, τραυματισμών, εγκλωβισμών και διασώσεων αλλά και κηδειών  που ήδη λάμβαναν χώρα παρουσιάζονταν μέσα στις σελίδες των εφημερίδων. 


"3.500 σπίτια και καταστήματα κατακλύστηκαν από τα νερά. Όψη βιβλικής καταστροφής παρουσιάζουν πολλές συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά. Συγκλονιστικές αφηγήσεις αυτοπτών για τους πνιγμούς." 


"Άντρες και γυναίκες στο Κερατσίνι, στέκονται συντετριμμένοι μπροστά στα λίγα υπάρχοντά τους που κατάφεραν να περισώσουν":


"Αυτοκίνητα καταπλακωμένα από πέτρες και χώματα που παρέσυραν 
τα νερά στην περιοχή της Νεαπόλεως": 


"Κλεισμένοι ακόμα πολλοί δρόμοι - Εκατοντάδες αυτοκίνητα εγκαταλειμμένα - 
Ανυπολόγιστες ακόμα οι υλικές ζημιές."


"Στο Κερατσίνι, άλλη μια συνοικία του Πειραιά που σαρώθηκε από τη θεομηνία της Τετάρτης. Τα νερά έχουν αποτραβηχτεί και μαζί τους η αυλαία της καταστροφής: ένα αυτοκίνητο τσακισμένο, μια μάντρα ξηλωμένη, σωροί ξύλων. Ο κόσμος μόλις συνήλθε από το πρώτο σοκ αυτής της καταστροφής έχει ξεχυθεί στους δρόμους και με δέος στέκεται μπρος στην τόσο απρόσμενη συμφορά που τον βρήκε.":


"Στο Σχιστό οι καταστροφές είναι ιδιαίτερα μεγάλες. Βυτιοφόρα και άλλα φορτηγά που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση έργων έχουν ανατραπεί από τους χείμαρρους των νερών.":


"Ένα από τα θύματα της τραγωδίας μεταφέρεται σε φέρετρο ανάμεσα από τα κατεστραμμένα νοικοκυριά. Καθημαγμένοι οι άνθρωποι στις φτωχογειτονιές, 
ακόμη δεν μπορούν να πιστέψουν τα όσα συνέβησαν.":


Ιδιαίτερη αναφορά γινόταν στα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή, στις ανακοινώσεις των διαφόρων πολιτικών κομμάτων (ΕΔΗΚ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ) αλλά και στις επισκέψεις πολιτικών σε διάφορα πληγέντα σημεία.


"Ολόκληρα νοικοκυριά στο πεζοδρόμιο και στις λάσπες. Τα παιδιά παρακολουθούν τους δικούς τους που αγωνίζονται να αδειάσουν τα νερά από τα σπίτια τους. 
Κανείς δεν περίμενε αυτό που έγινε."


"Άλλο ένα νοικοκυριό, σχεδόν κατεστραμμένο, κολυμπάει στα λασπόνερα, 
έξω από κάποιο ρημαγμένο σπίτι." 


Στον Κορυδαλλό, ο αρχηγός της ΕΔΗΚ, Γ. Μαύρος πήγε επί τόπου για να σχηματίσει προσωπική γνώμη για την έκταση της συμφοράς.


Ειδικότερα στον Πειραιά, παράλληλα με τον διαρκώς αυξανόμενο τραγικό απολογισμό των νεκρών, αυξάνονταν και οι επίσημες καταγγελίες για εξαφανίσεις ατόμων. Εμπορικοί δρόμοι της πόλης ήταν γεμάτοι βαρέλια, κονσέρβες, πέτρες και χώματα. Η πλημμυρισμένη ακτή Μιαούλη δεν είχε εκκαθαριστεί και "φιλοξενούσε" πάνω από 300 παγιδευμένα αυτοκίνητα. Στις πλατφόρμες του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου παρέμεναν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες περί τα 600 άτομα με την πλατεία Λουδοβίκου να έχει μετατραπεί σε λίμνη. Οι τηλεφωνικές συνδέσεις υπολειτουργούσαν, το φως κοβόταν σε αρκετές περιοχές ενώ ακόμα και το Μέγαρο της Διευθύνσεως της Αστυνομίας Πειραιάς ήταν σκοτεινό. Στρατιωτικά συνέργεια εργάζονταν εντατικά στο παραλιακό μέτωπο Μοσχάτου - νέου Φαλήρου και στην εκβολή του Κηφισού, όπου δημιουργήθηκε το μεγαλύτερο πρόβλημα. Πολλές ζημιές προκλήθηκαν και στις λιμενικές εγκαταστάσεις στον Άγιο Γεώργιο Κερατσινίου. Ένα λεωφορείο του λυκείου "Ο Πλάτων" με 50 παιδιά - οικότροφους παραλίγο να πέσει στη γούβα του Σχιστού. Στην οδό Κονδύλη της Νίκαιας με τις πολλές εκθέσεις επίπλων, οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων απελπισμένοι προσπαθούσαν να "συγκρατήσουν" τα "πλεούμενα" έπιπλά τους. Παρόμοια καταστροφή αντιμετώπισαν και διάφορα super markets των περιοχών Αμφιάλης, παλιάς Κοκκινιάς και Νίκαιας τα οποία πλημμύρισαν με αποτέλεσμα πολλά είδη να διασκορπιστούν στους δρόμους μαζί με πέτρες και χώματα. 

  • Σάββατο, 5η Νοεμβρίου 1977
Ο Ημερήσιος Τύπος της 5ης Νοεμβρίου στα πρωτοσέλιδά του αναφερόταν στο νέο θύμα που προστέθηκε στον ήδη υπάρχοντα κατάλογο θυμάτων αλλά κυρίως στα οικονομικά στοιχεία των διαφόρων ζημιών (ζημίες διαφόρου εκτάσεως, εκτεταμένες φθορές οικοσκευών, ετοιμόρροπες οικίες, καταστροφές δημοσίων έργων, βλάβες στο δίκτυο αποχετεύσεως ομβρίων υδάτων, βλάβες στο δίκτυο ύδρευσης, βλάβες οδικού δικτύου κ.α.) καθώς και στο δύσκολο έργο της εκτιμήσεως και καταγραφής ζημιών, της περίθαλψης πλημμυροπαθών και της αποκατάστασης των καταστροφών. 


"50 σπίτια ετοιμόρροπα - 1.600 οικογένειες έχασαν το νοικοκυριό τους - 1.000 επιχειρήσεις έπαθαν καταστροφές."

"Χρήματα, τρόφιμα, κλινοσκεπάσματα μοιράζονται στους πλημμυροπαθείς"

"Μια Πειραιώτισσα περπατά, τρεις μέρες μετά τη νεροποντή, μέσα στα νερά 
που δεν έχουν αποσυρθεί ακόμα":


"Η μανία των υδάτων πέταξε αυτοκίνητα έξω από τους δρόμους":


"Προσπαθούν μέσα από τις λάσπες να περισώσουν ότι απέμεινε από το νοικοκυριό τους που σε λίγα λεπτά το διέλυσε η μανία των υδάτων.":


Ολόκληρες σελίδες αφιερώνονταν σε συγκλονιστικές αφηγήσεις συγγενών και αυτόπτων μαρτύρων που περιέγραφαν με δραματικές λεπτομέρειες τις δύσκολες στιγμές που βίωσαν και τον χαμό των αγαπημένων τους προσώπων. 



"Στρατιώτες μεταφέρουν το πτώμα ενός πνιγμένου σε υπόγειο κατοικίας 
στο προάστιο του Σχιστού.": 


"Λίθοι, πλίνθοι και λάσπες έχουν παγιδεύσει πολλά αυτοκίνητα στη λεωφόρο Αθηνών.":


"[...] Η Αθήνα είναι ίσως η μόνη πρωτεύουσα του κόσμου που κτίστηκε χωρίς σχέδιο αλλά και υποδομή για να αντιμετωπίζει τις ανάγκες μιας σύγχρονης μεγαλουπόλεως. Το μόνο σχέδιο που υπήρχε ήταν του Κλεάνθη για πόλη 100.000 κατοίκων. Και ήδη ο πληθυσμός της μείζονος περιοχής Αθηνών υπερβαίνει τα 3.000.000 [...]", ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από ένα ρεπορτάζ εκείνης της ημέρας. 


"Κατεστραμμένοι πολλοί δρόμοι στη Νίκαια και το Κερατσίνι από την μανία των υδάτων.":

  • Κυριακή, 6η Νοεμβρίου 1977
Τα πρωτοσέλιδα της Κυριακής έκαναν μνεία στα δυο νέα θύματα της φονικής καταιγίδας, τα πτώματα των οποίων βρέθηκαν στην ... Αίγινα με ολίγη από κυβερνητικές ανακοινώσεις και εξαγγελίες χρηματοδοτήσεως και επιδοτήσεως των πληγέντων. 


Το εσωτερικό ενός εργοστασίου πλησίον του Κηφισού μετά την νεροποντή:



Στρατιώτες εργάζονται πυρετωδώς για να αποκαταστήσουν τις συγκοινωνίες σε περιοχές της Αθήνας και του Πειραιώς οι οποίες επλήγησαν από την τρομερή θεομηνία της Τετάρτης.


Στον Πειραιά συνεχίζονταν οι προσπάθειες για την προσφορά βοήθειας στους Πειραιώτες και στους κατοίκους των γύρω Δήμων και περιοχών, θύματα της καταρρακτώδους βροχής και της πρωτοφανούς πλημμύρας. Οι πλημμυροπαθείς περνούσαν άσχημες ώρες, μισό-στεγασμένοι ως επί το πλείστον και δίχως τη βεβαιότητα ότι το επερχόμενο κρύο και οι βροχές θα αντιμετωπίζονταν με επάρκεια. Χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα κεντρικά καταστήματα της πόλεως πούλησαν κατά το τελευταίο διήμερο όλο το στοκ από λάμπες πετρελαίου και γκαζιέρες μαγειρέματος με πετρέλαιο, αριθμοί πωλήσεων (πάνω από 2.800 κομμάτια) οι οποίοι σύμφωνα με τους ειδικούς είχαν να εμφανιστούν από την εποχή της Κατοχής. Κατά τα λοιπά συνεχίζονταν οι καταγραφές ζημιών στο θαλάσσιο μέτωπο από το κεντρικό λιμάνι της πόλεως μέχρι τον Σκαραμαγκά ενώ η κυκλοφορία οχημάτων απαγορευόταν σε κεντρικούς δρόμους (όπως η λεωφόρος Αθηνών-Πειραιώς και η λεωφόρος Σχιστού) υπό το φόβο των καθιζήσεων.
  • Τρίτη, 8η Νοεμβρίου 1977
Σχεδόν μια εβδομάδα μετά την φοβερή θεομηνία, η θάλασσα συνέχισε να "ξεβράζει" πτώματα (το ένα στη θαλάσσια περιοχή του Τουρκολίμανου (Μικρολίμανου), το άλλο πλησίον του Παλαιού Φαλήρου), ανεβάζοντας κι άλλο τον κατάλογο των θυμάτων ενώ νέοι αγνοούμενοι συνέχισαν να δηλώνονται σε διάφορες πληγείσες περιοχές του Λεκανοπεδίου.


Σύμφωνα με επίσημες πηγές, μέχρι εκείνη τη στιγμή είχαν διατεθεί περισσότερα από 70.000.000 δραχμές (πιο συγκεκριμένα περί τα 40 εκατομμύρια είχε διαθέσει το Υπουργείο Δημοσίων Έργων και άλλα 25 εκατομμύρια το Υπουργείο Κοινωνικών Υπηρεσιών) ενώ η Νομαρχία Πειραιώς είχε διαθέσει άλλα 5.000.000 εκατομμύρια δραχμές ενώ είχαν ήδη διανεμηθεί περί τις 3.000 κουβέρτες και 4.000 κονσέρβες. 


Πηγές:
  • Το αφιέρωμα είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας.
  • Στοιχεία, πληροφορίες και εικόνες αντλήθηκαν από τις σελίδες του Ημερησίου Τύπου της εποχής. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου