Τελευταία ημέρα στο Πεκίνο και λίγο προτού σπεύσω στο νότιο σιδηροδρομικό σταθμό της πρωτεύουσας της Κίνας, ευκαιρία για μια έστω σύντομη επίσκεψη στο "Ναό του Ουρανού" (天坛), ένα επί της ουσίας συγκρότημα θρησκευτικών κτιρίων εντός μεγάλης εκτάσεως (Πάρκο), το οποίο επισκέπτονταν οι Αυτοκράτορες των δυναστειών Μινγκ και Τσινγκ σε ετήσια βάση, συμμετέχοντας σε τελετές με προσευχές προς τον Ουρανό, επικαλούμενοι καλές σοδειές ή απλά την πολυπόθητη βροχή.
- Η ιστορία του "Ναού του Ουρανού"
Ο πρώτος αρχικός ναός στο συγκεκριμένο σημείο του Πεκίνου κατασκευάστηκε την περίοδο 1406 - 1420, στα χρόνια του Αυτοκράτορα Yongle (永樂帝), της δυναστείας των Ming (σσ. κατά την ίδια περίοδο κατασκευάστηκε και η "Απαγορευμένη Πόλη"). Κατά τον 16ο αιώνα, στα χρόνια του Αυτοκράτορα Jiajing (嘉靖帝), επίσης της δυναστείας των Ming, το συγκρότημα επεκτάθηκε και έλαβε την επίσημη ονομασία του ως "Ναός του Ουρανού". Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως κατά την περίοδο κυριαρχίας του ένθερμου οπαδού του Ταοϊσμού Αυτοκράτορα Jiajing, εκτός από την επέκταση του "Ναού του Ουρανού", στο Πεκίνο κτίστηκαν τρεις παρόμοιοι ναοί, ο "Ναός του Ηλίου" (日壇) στα ανατολικά της πόλης, ο "Ναός της Γης" (地壇) στα βόρεια και ο "Ναός της Σελήνης" (月壇) στα δυτικά. Δυο αιώνες αργότερα (18ος αιώνας), στα χρόνια του Αυτοκράτορα Qianlong, της δυναστείας των Qing, έλαβε χώρα η τελευταία ευρεία και ουσιαστική ανακαίνιση / συντήρηση του "Ναού του Ουρανού" στα χρόνια των Κινέζων Αυτοκρατόρων.
Την περίοδο του Δεύτερου Πολέμου του Όπιου (Οκτώβριος 1856 – Οκτώβριος 1860) ο οποίος κατέληξε σε μια δεύτερη ήττα της δυναστείας των Qing, ο "Ναός του Ουρανού" επιτάχθηκε από τις συμμαχικές δυνάμεις των Άγγλων και Γάλλων. Στις αρχές του 20ου αιώνα, κατά τη διετία (1899-1901) της αντιευρωπαϊκής/αντί-ιμπεριαλιστικής "Εξέγερσης των Boxers" (γνωστή ως "The Boxer Rebellion" ή "The Boxer Revolution"), ο "Ναός του Ουρανού" καταλήφθηκε ξανά από τις δυνάμεις της Οκταεθνούς Συμμαχίας. Δυστυχώς, η εν λόγω κατάληψη του ναού από τις συμμαχικές δυνάμεις προκάλεσε μεγάλες ζημίες τόσο στα κτίρια όσο και στον κήπο ενώ αναφέρθηκαν λεηλασίες και κλοπές πολύτιμων αντικειμένων. Μετά την πτώση της δυναστείας των Qing, ο "Ναός του Ουρανού" παρέμεινε δίχως ουσιαστική προστασία και φροντίδα, με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν αρκετές φθορές κατά τη διάρκεια των επόμενων χρόνων.
Ο "Ναός του Ουρανού" όπως καταγράφηκε μέσα από δυο επιχρωματισμένα επιστολικά δελτάρια των τελών του 19ου / αρχών του 20ου αιώνα:
To 1914, ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Κίνας Yuan Shikai (袁世凱) - και μετέπειτα αυτοανακηρυγμένος Αυτοκράτορας Hongxian - οργάνωσε μια τελετή προσευχής στο "Ναό του Ουρανού", στα πλαίσια της στοχευμένης προσπάθειας αναβίωσης θρησκευτικών στοιχείων από τα χρόνια της δυναστείας των Qing.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, κατά το έτος 1918, ο "Ναός του Ουρανού" και το Πάρκο άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες του δημοσίως, για το κοινό.
Στις μέρες μας (21ος αιώνα), ο "Ναός του Ουρανού", όντας ένα από τα σπουδαιότερα πολιτιστικά μνημεία της Κίνας, έχει ανακηρυχθεί ως "Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς" (1998) από την Unesco, θεωρούμενο ως "έργο τέχνης ως προς την αρχιτεκτονική του, η οποία είναι αντιπροσωπευτική της εξέλιξης ενός εκ των σπουδαιότερων αρχαίων πολιτισμών της υφηλίου, με τεράστια επιρροή στην αρχιτεκτονική της Άπω Ανατολής για πολλούς αιώνες". Η τελευταία ανακαίνιση / συντήρηση του συγκροτήματος του "Ναού του Ουρανού" έλαβε χώρα την περίοδο 2005-2006, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2008.
- Επίσκεψη στο "Ναό του Ουρανού"
Μετά την αγορά των αναγκαίων εισιτηρίων στα εκδοτήρια, εισερχόμαστε στο συγκρότημα του "Ναού του Ουρανού" όπου και το ομώνυμο πανέμορφο πάρκο από τη βόρεια πύλη - μια εκ των τεσσάρων υφιστάμενων κεντρικών Πυλών που επιτρέπουν την πρόσβαση στα ενδότερα του "Ναού του Ουρανού".
Μια πινακίδα πληροφοριών - σε κινεζική και αγγλική γλώσσα - με μια συνολική άποψη των εγκαταστάσεων:
Από τα πρώτα κιόλας βήματα του επισκέπτη πάνω στους πλακόστρωτους διαδρόμους του Πάρκου, είναι αδύνατον να μην εντυπωσιαστεί κάποιος την έντονη παρουσία της φύσεως.
Τα ανθισμένα - ελέω άνοιξης - δέντρα και φυτά του Πάρκου συνθέτουν ένα πολύχρωμο σκηνικό, μπρος στο οποίο ο επισκέπτης θα μπορούσε να σταματά κυριολεκτικά κάθε δυο βήματα, αναζητώντας το επόμενο φωτογραφικό κάδρο.
Σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους του Πάρκου, ομάδες ανθρώπων κάθε ηλικίας χορεύουν παραδοσιακούς χορούς, τραγουδούν συμμετέχοντας σε αυτοσχέδιες ή/και οργανωμένες χορωδίες, αθλούνται (στα βορειοδυτικά του Πάρκου υπάρχουν εγκαταστάσεις γυμναστικής όπου μπορεί κάποιος να θαυμάσει πολλούς ερασιτέχνες αθλητές ακόμη και μεγάλης ηλικίας να επιδίδονται σε ασκήσεις σε μονόζυγα και δοκούς), διαλογίζονται, παίζουν επιτραπέζια παιχνίδια, συζητούν, εξασκούν κάποια πολεμική τέχνη (tai chi, kung fu κ.α.) ή απλά ηρεμούν κάτω από 4.000 κυπαρίσσια, μέσα στη φύση - εικόνες οι οποίες είναι ιδιαίτερα συνηθισμένες στα μεγάλα πάρκα και τις πλατείες της Κίνας.
Μια πλατιά πλακόστρωτη λεωφόρος με ειδική διαγράμμιση - μόνο για πεζούς - μας οδηγεί κατ'ευθείαν, κινούμενοι προς το νότο, προς την μνημειώδη "Αίθουσα Προσευχής για τις Καλές Σοδειές" (Hall of Prayer for Good Harvests, στα κινέζικα 祈年殿).
Τα εκπληκτικά χρώματα της φύσεως μας συνοδεύουν καθ'όλη τη διάρκεια της ευχάριστης διαδρομής.
Ελλείψει αρκετού διαθέσιμου χρόνου, το οδοιπορικό στο συνολικής εκτάσεως 660 στρεμμάτων Πάρκο, περιορίστηκε στα πλέον φημισμένα σημεία αναφοράς αυτού, με πρώτη στάση στην προαναφερθείσα "Αίθουσα Προσευχής για Καλή Σοδειά" την οποία προσεγγίσαμε, όπως ήταν φυσικό, από τη βόρεια πλευρά της.
Η εντυπωσιακή "Αίθουσα Προσευχής για Καλή Σοδειά" στεγάζεται σε μια μεγαλοπρεπή κυκλική κατασκευή, με τριπλή στέγη, ύψους 38 μέτρων και διαμέτρου 36 μέτρων. Το εν λόγω εξ'ολοκλήρου ξύλινο κτίριο (σσ. η αρχική κατασκευή καταστράφηκε από πυρκαγιά που προκλήθηκε από αστραπή το 1889) βρίσκεται υπερυψωμένο επί μιας μαρμάρινης βάσεως τριών επιπέδων και αποτελούσε το σημείο όπου ο εκάστοτε Αυτοκράτωρ, ο οποίος εθεωρείτο "Υιός του Ουρανού" και κατά συνέπεια υπεύθυνος για τα επί γης ζητήματα αυτής της θεότητας, κατέφευγε για να προσευχηθεί για καλές σοδειές.
Τόσο το εξωτερικό όσο και το εσωτερικό του εν λόγω ναού είναι έντονα διακοσμημένο με σύμβολα τα οποία παριστούν τη Γη, τον Ουρανό και την αλληλεπίδρασή τους ενώ αξιοσημείωτη είναι η παρουσία του αριθμού "9", ο οποίος συμβόλιζε τον Αυτοκράτορα. Η "Αίθουσα Προσευχής για Καλή Σοδειά" διαθέτει τέσσερις εσωτερικές, δώδεκα ενδιάμεσες και δώδεκα εξωτερικές κολώνες οι οποίες αντιπροσωπεύουν - αντιστοίχως - τις τέσσερις εποχές, τους δώδεκα μήνες και τις δώδεκα κινέζικες ώρες. Επίσης αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός πως τα σκούρου μπλε χρώματος κεραμίδια του κτιρίου συμβολίζουν τον Ουρανό.
Στο μεγάλο πλάτωμα το οποίο δημιουργείται επί της μαρμάρινης βάσεως όπου στηρίζεται η "Αίθουσα Προσευχής για Καλή Σοδειά" μεταξύ αυτής και των δυο πλευρικών υποστηρικτικών κτιρίων, πλήθος επισκεπτών περιμένουν τη σειρά τους για να επισκεφθούν το εσωτερικό της αιθούσης. Εκτός από τους πολυάριθμους ξένους επισκέπτες / τουρίστες, ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών είναι ντόπιοι (Κινέζοι) που προέρχονται κυρίως από τις διάφορες επαρχίες της τεράστιας χώρας ενώ ευδιάκριτα είναι (λόγω ενδυμασιών/στολών και διακριτικών) πολυπληθή σχολεία, αθλητικοί και άλλοι σύλλογοι και ομάδες πάσης φύσεως που επισκέπτονται τον εν λόγω μουσειακό χώρο.
Απομακρυνόμαστε με γοργό βηματισμό από την "Αίθουσα Προσευχής για Καλή Σοδειά", κινούμενοι πάντοτε εντός των εγκαταστάσεων σε ευθεία γραμμή, από βορρά προς νότο.
Ακριβώς επειδή κινούμαστε "αντίθετα" (λόγω του ότι εισήλθαμε από τη Βόρεια Πύλη του Πάρκου και όχι τη Νότια), συναντάμε μπροστά μας την επίσημη Πύλη της "Αίθουσας Προσευχής για Καλή Σοδειά":
Τριακόσια εξήντα μέτρα νοτίως της "Αίθουσας Προσευχής για Καλή Σοδειά" αντικρίζουμε τον "Αυτοκρατορικό Θόλο του Ουρανού" (Imperial Vault of Heaven, στα κινέζικα 皇穹宇), ένα ισόγειο κυκλικό κτίριο, με μονή ριχτή στέγη, κτισμένο επίσης επί μαρμάρινης βάσεως, το οποίο ακολουθεί την αρχιτεκτονική και τεχνοτροπία της προαναφερόμενης "Αίθουσας Προσευχής για Καλή Σοδειά" με την οποία ομοιάζει ιδιαιτέρως, όντας όμως μικρότερων διαστάσεων.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως σε διάφορα σημεία του Πάρκου υφίστανται πλήθος βοηθητικών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν τουαλέτες, μικρά super markets, καταστήματα πώλησης αναμνηστικών ειδών (souvenirs), σημεία φωτογράφησης με παραδοσιακές κινεζικές φορεσιές όπως το εικονιζόμενο στην επόμενη φωτογραφία, καθίσματα για ανάπαυση με δωρεάν wifi κ.α.
Προτού όμως προχωρήσουμε στο τελευταίο σημείο αναφοράς το οποίο επισκεφθήκαμε εντός του συγκροτήματος του Ναού του Ουρανού, αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε για άλλη μια φορά στο εκπληκτικό πάρκο το οποίο περιβάλει τα υπό εξέτασιν θρησκευτικά κτίρια, με τα άπειρα μονοπάτια που σχηματίζουν μια μικρή πολιτεία, στο οποίο όπως ήδη αναφέραμε συγκεντρώνεται καθημερινά μεγάλος αριθμός επισκεπτών, ενήλικες, παιδιά αλλά και ηλικιωμένοι. Στα δυτικά του Πάρκου υπάρχει ένας μουσειακός χώρος αφιερωμένος εξ'ολοκλήρου στη μουσική, τους μουσικούς αλλά και τα αρχαία κινεζικά μουσικά όργανα τα οποία κάποτε συνόδευαν τους Αυτοκράτορες στις επίσημες τελετές. Πλησίον της δυτικής Πύλης του Πάρκου υφίσταται το κάτωθι εικονιζόμενο "Παλάτι της Νηστείας" (Fasting Palace), κατασκευής 1420, το οποίο μοιάζει με την "Απαγορευμένη Πόλη" σε μικρογραφία, όπου οι Αυτοκράτορες προετοιμάζονταν για τις θρησκευτικές τελετές στο Ναό του Ουρανού απέχοντας για μια ή δυο ημέρες από κάθε είδους απόλαυση (τροφή, νερό, μουσική, γυναίκες κλπ.)
Ορισμένες ενδεικτικές φωτογραφίες από τα μονοπάτια του Πάρκου όπου αρκετοί Κινέζοι που επισκέπτονται το Πεκίνο από τις μακρινές επαρχίες δε διστάζουν να ζητήσουν με τα λιγοστά αγγλικά που κατέχουν ή απλά με χρήση νοημάτων από ξένους επισκέπτες οι οποίοι εμφανισιακά "τους κάνουν εντύπωση" να... φωτογραφηθούν μαζί τους. Μην εκπλήσσεστε, υπάρχουν Κινέζοι που δεν έχουν δει ποτέ στη ζωή τους δυτικούς ή έχουν δει ελάχιστες φορές ή απλά τους κάνουν μεγάλη εντύπωση κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά άλλων φυλών του πλανήτη με αποτέλεσμα να ζητούν μια αναμνηστική φωτογραφία μαζί τους ή/και με όλη την οικογένειά τους (σσ. προσωπικά, μου συνέβη δις εντός του Πάρκου του Ναού του Ουρανού).
Τελευταίος σταθμός - και επί τροχάδην λόγω πίεσης χρόνου - στον "Κυκλικό Βωμό" (Circular Mound Altar, στα κινεζικά圜丘坛), ο οποίος αποτελεί της ουσίας τον κυρίως βωμό του Ναού του Ουρανού, ευρισκόμενος νοτίως του προαναφερόμενου "Αυτοκρατορικού Θόλου". Η μεγάλη αυτή κενή μαρμάρινη κυκλική εξέδρα τριών επιπέδων κατασκευάστηκε το έτος 1530, επί ημερών του Αυτοκράτορα Jiajing και επεκτάθηκε δυο αιώνες αργότερα (έτος 1749), επί ημερών του Αυτοκράτορα Qianlong. Ο συγκεκριμένος βωμός κατασκευάστηκε για θρησκευτικούς σκοπούς - όπως και τα υπόλοιπα κτίρια του συγκροτήματος του "Ναού του Ουρανού" - και πιο συγκεκριμένα για την τέλεση τελετών που σχετίζονταν με την επίκληση βροχής σε περιόδους ξηρασίας. Στο κέντρο του Κυκλικού Βωμού, εκεί όπου βρίσκεται μια κυκλική πλάκα γνωστή Καρδιά του Ουρανού (天心石) ή Υπέρτατο Γιανγκ (太阳石), ο εκάστοτε Αυτοκράτορας των δυναστειών των Ming και των Qing, προσέφερε θυσίες προς τον Ουρανό, σε ετήσια βάση κατά την ημέρα του Χειμερινού Ηλιοστασίου (σσ. συνήθως με καύση ζώων, μεταξύ των οποίων το πιο διαδεδομένο ήταν η θυσία ενός ταύρου) επικαλούμενος καλές σοδειές και ευημερία.
Δυο σειρές από Πύλες Lingxing "προστατεύουν" τον "Κυκλικό Βωμό" - συνολικά υπάρχουν 24 πύλες, έξι σε κάθε σημείο του ορίζοντα περιμετρικά του "Κυκλικού Βωμού". Παρατηρώντας τις "τριάδες" Πυλών από κοντά, θα παρατηρήσουμε πως το μεσαίο άνοιγμα είναι μεγαλύτερο από τα δυο πλευρικά καθώς χρησίμευε ως μονοπάτι για τον Ουρανό, ενώ το δυτικό άνοιγμα - λίγο μικρότερο - προοριζόταν για τον Αυτοκράτορα και τέλος το ανατολικό άνοιγμα - όντας το μικρότερο από τα τρία - για το προσωπικό του Αυτοκράτορα που τον συνόδευε στις λατρευτικές τελετές που λάμβαναν χώρα στον "Κυκλικό Βωμό".
Προσεγγίζοντας τον εντυπωσιακό - συνολικής περιμέτρου 534 μέτρων και ύψους 5,2 μέτρων - "Κυκλικό Βωμό" έχοντας σε πρώτο πλάνο τις Πύλες Lingxing:
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως κάθε τείχος του οικοδομήματος έχει τον δικό του ιδιαίτερο συμβολισμό: οι εσωτερικοί στρογγυλοί τοίχοι συμβολίζουν τον Ουρανό, οι αντίστοιχοι τετράγωνοι εξωτερικοί τοίχοι τη Γη - σύμφωνα με τις κινεζικές πεποιθήσεις και παραδόσεις - ενώ τα τρία λευκά μαρμάρινα επίπεδα συμβολίζουν την επικοινωνία Ουρανού και Γης. Επίσης, χαρακτηριστικό είναι πως η αρχιτεκτονική ολόκληρου του Κυκλικού Βωμού σχετίζεται εντόνως με τον αυτοκρατορικό αριθμό "εννέα" ("9"), έναν πολύ ιδιαίτερο αριθμό για την Κίνα και τον αρχαίο κινεζικό πολιτισμό, άμεσα συνδεδεμένο τόσο με τη φιλοσοφία του "Yin" και του "Yang" όσο και με το αυτοκρατορικό σύμβολο του κινεζικού δράκοντα.
Ανεβαίνοντας στο άνω διάζωμα / επίπεδο του "Κυκλικού Βωμού" με την ξεχωριστή ακουστική (σσ. στεκάμενοι στο κέντρο του "Κυκλικού Βωμού", το οικοδόμημα λειτουργεί ως ενισχυτής της φωνής).
Άποψη του μεγάλου πεζοδρόμου που οδηγεί - κινούμενοι νοτίως - προς την Νότια Πύλη του Πάρκου όπως καταγράφεται από το άνω επίπεδο του "Κυκλικού Βωμού".
Αφήνοντας πίσω μας τον "Κυκλικό Βωμό" του "Ναού του Ουρανού":
Βαδίζοντας προς την Νότια Πύλη του Πάρκου του "Ναού του Ουρανού" μπροστά από την οποία περνάει η οδός Yongdingmen East (Street), απ'όπου ένα ταξί θα μας οδηγήσει στο νότιο σιδηροδρομικό σταθμό του Πεκίνου για τη συνέχεια του μοναδικού ταξιδιού στην Κίνα.
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
Φωτογραφίες:
- Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου