Ο Κωνσταντίνος Δημητρίου υπήρξε ένας πρώιμος Αθηναίος φωτογράφος ο οποίος φέρεται να δραστηριοποιήθηκε κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα (1875-1900). Δυστυχώς, σε αντίθεση με άλλους φωτογράφους εκείνης της εποχής, ελάχιστα στοιχεία είναι γνωστά για τον εν λόγω. Ο Κωνσταντίνος Δημητρίου φωτογράφιζε πάντως κυρίως απόψεις πόλεων, αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία με τις περισσότερες φωτογραφίες του, μεγάλων διαστάσεων ως επί το πλείστον, να προορίζονται προς πώληση σε ταξιδιώτες και περιηγητές εκείνου του καιρού.
Η παρακάτω φωτογραφία μιας γενικής απόψεως του (νέου) Φαλήρου από τον λόφο της Καστέλλας αποδίδεται στον προαναφερθέντα Κωνσταντίνο Δημητρίου και σύμφωνα με το βιβλίο "Η Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας 1839-1970" του Άλκη Ξ. Ξανθάκη τοποθετείται χρονικά περί το 1875.
Μια πιο ενδελεχής μελέτη της εν λόγω ιστορικής αποτύπωσης του κοσμικού προαστίου του νέου Φαλήρου με τη βοήθεια της τεχνολογίας φανερώνει εκτός από την παρουσία του Ξενοδοχείου της Εταιρίας των Σιδηροδρόμων (Ξενοδοχείο του Σταθμού ή Grand Hotel du Phalere), το δεύτερο κατά σειρά θέατρο του νέου Φαλήρου (το οποίο οικοδομήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1880) καθώς και τις θαλάσσιες εγκαταστάσεις των λουτρών και την περίφημη εξέδρα του νέου Φαλήρου (πιθανότατα σε φάση κατασκευής - αποπερατώθηκε το 1891). Επομένως η ως άνω φωτογραφία του Κωνσταντίνου Δημητρίου μάλλον τοποθετείται χρονικά περί τα μέσα προς τέλη της δεκαετίας του 1880-1890:
Επίσης, στο άκρως ενδιαφέρον "κάδρο" που αποτύπωσε ο Κωνσταντίνος Δημητρίου, καταγράφονται ορισμένα κτίρια (στην άκρη δεξιά) τα οποία χρήζουν σχετικής ανάλυσης εκ νέου με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Το κτίριο με τον μικρό πυργίσκο που μπορεί κάποιος να διακρίνει ευκρινέστερα στην επόμενη τμηματική λήψη δεν είναι άλλο από την υφιστάμενη μέχρι σήμερα εγκαταλειμμένη πρώην οικία αρχικής ιδιοκτησίας Μ. Αξελού (μεταπολεμικά Ναυτικόν Γυμνάσιον Πειραιώς του Π.Γ. Μαυρία, Εκπαιδευτήρια Αρβανιτόπουλου και νυν ιδιοκτησία του ΤΣΜΕΔΕ) ενώ στα αριστερά αυτής διακρίνεται ένα από τα παλαιότερα κτίσματα της παλαιάς οδού Φαλήρου (νυν λεωφόρος Βασιλέως Παύλου / Αλέξανδρου Παπαναστασίου), η πρώην οικία Ραβελάκη (επίσης υφίσταται εγκαταλειμμένη, κατασκευή δεκαετίας 1860 σύμφωνα με ορισμένες πηγές), Η δε χωμάτινη οδός που καταγράφεται μεταξύ του φωτογράφου και των κτιρίων δεν είναι άλλη από την οδό Σχιστής!
Τέλος, άξιο μνείας είναι το γεγονός πως στο κάτω αριστερό άκρο της φωτογραφίας του Κωνσταντίνου Δημητρίου, διακρίνεται η καλλιγραφική αναγραφή στα γαλλικά "Phalere" (Φάληρο) ενώ λίγα εκατοστά πιο αριστερά ο φωτογραφικός φακός απαθανάτισε την φιγούρα ενός αγνώστου ανδρός ο οποίος κουβαλούσε βαλίτσα (ίσως κάποιος βοηθός του φωτογράφου;).
Στο προαναφερθέν βιβλίο "Η Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας 1839-1970" του Άλκη Ξ. Ξανθάκη ο αναγνώστης μπορεί να εντοπίσει και την παρακάτω φωτογραφία μιας γενικής απόψεως του λιμένος Πειραιώς, η οποία αποδίδεται στον Κωνσταντίνο Δημητρίου και τοποθετείται επίσης λανθασμένα ως προς το χρονικό σημείο περί τα 1875.
Εμβαθύνοντας στην φωτογραφία καταγράφεται ευκρινώς ο ιερός ναός του Αγίου Νικολάου με τη τελική του μορφή (το βασικό στάδιο κατασκευή ορίζεται μεταξύ των ετών 1881-1890), παραπλεύρως αυτού οι αποθήκες της οδού Ευπλοίας ενώ διακρίνεται στο βάθος και η στέγη του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιώς (εργασίες κατασκευής 1885-1895). Ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη φωτογραφία μάλλον τοποθετείται χρονικά προς τα τέλη της δεκαετίας του 1880:
Προς το αριστερό άκρο της φωτογραφίας συναντάμε και την υπογραφή του φωτογράφου "Κ. Δημητρίου Αθήνα" ενώ δεξιότερα, επί λευκής μάντρας η επίσης καλλιγραφική αναγραφή (ακριβώς με τον ίδιο τρόπο όπως και στην πρώτη φωτογραφία του νέου Φαλήρου) στα γαλλικά "Pirée" ("Πειραιάς").
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
- "Η Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας 1839-1970", Άλκης Ξ. Ξανθάκης, Εκδόσεις Πάπυρος
Φωτογραφίες:
Όπως καταγράφεται και στο κείμενο, αμφότερες οι φωτογραφίες οι οποίες παρατίθενται για εκπαιδευτικούς σκοπούς και λόγους τεκμηρίωσης / ανάλυσης - κάθε τυχόν νόμιμο δικαίωμα ανήκει στους νομίμους κατόχους αυτών - προέρχονται από το κάτωθι:
- "Η Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας 1839-1970", Άλκης Ξ. Ξανθάκης, Εκδόσεις Πάπυρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου