Ο Σπυρίδων Ψαλιδάς υπήρξε ένας γνωστός ποιοτικός αλλά και εμπορικός φωτογράφος του Πειραιώς, ο οποίος έδρασε κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου και πιο συγκεκριμένα κατά το δεύτερο τέταρτο του 20ου αιώνα. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα από τον Άλκη Ξανθάκη στο "Λεξικό Φωτογράφων 1839-1960", ο Σ. Ψαλιδάς δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά στον Πειραιά από το έτος 1922 και μέχρι το έτος 1940.
.jpg)
Το "Φώτο Ψαλιδά" του οποίου η επίσημη ονομασία υπήρξε "Φωτογραφικός Πειραϊκός Οίκος Σ. Ψαλιδά εν Πειραιεί", με έδρα στον αριθμό 49γ της οδού Τσαμαδού, υπήρξε, πάντοτε σύμφωνα με τον Άλκη Ξ. Ξανθάκη, εκτός από αμιγώς φωτογραφείο και "Ατελιέ Ζωγραφικής, Κομμωτήριο και Ευρωπαϊκόν Κορνιζοποιείον".

Αρχειακό τεκμήριο, εξ Οδηγού του Πειραιώς του 1924 (προσωπικό αρχείο), με αναφορά στον Καλλιτεχνικό Φωτογραφικό Οίκο του Σπ. Ψαλλιδά (σσ. εδώ το επώνυμο, γραμμένο με δυο "λ"), επί της οδού Τσαμαδού 49β, όπου λειτουργούσε και "τέλειον κομμωτήριον κυριών".

Στα μέσα της δεκαετίας του 1920, ως συνέταιρος του Σπυρίδωνος Ψαλιδά καταγραφόταν ο Αθ. Πρωτοψάλτης. Σύμφωνα με το ακόλουθο αρχειακό τεκμήριο του έτους 1925, εκ πρωτογενούς έρευνας, εντός του καταστήματος του Φωτογραφικού Πειραϊκού Οίκου των Σ. Ψαλιδά και Αθ. Πρωτοψάλτη επί της οδού Τσαμαδού 49γ λειτουργούσε συστηματικό κομμωτήριο όχι μονάχα για τις ανάγκες της πελατείας του φωτογραφικού οίκου, αλλά για τις ανάγκες οποιασδήποτε κυρίας ή δεσποινίδας, υπό τη διεύθυνση ειδικής κομμώτριας!
Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις σελίδες του Μέγα Οδηγού του Πειραιώς του 1929-1930 (προσωπικό αρχείο), ο φωτογράφος Σπυρίδων Ψαλιδάς καταγραφόταν σταθερά με έδρα επί της οδού Τσαμαδού 49, στον σχετικό κατάλογο με τους εν ενεργεία φωτογράφους της πόλεως.

Ακολουθούν μερικά ενδεικτικά πορτρέτα από την δουλειά του Σπυρίδωνος Ψαλιδά από τα χρόνια του Μεσοπολέμου:

![]() |
Le "Photoartistique" Spir. Psalidas - Le Pirée (Grece) |









Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1930, οι αφοί Βλαντή, ανιψιοί του Σπυρίδωνος Ψαλιδά, οι οποίοι είχαν μάθει την τέχνη δίπλα του, είχαν αναλάβει το φώτο Ψαλιδά εμφανίζοντας και μεγεθύνοντας φωτογραφίες ενώ διέθεταν ειδικό τμήμα εξωτερικών φωτογραφήσεων το οποίο αναλάμβανε τη φωτογράφηση γάμων, εορτών, εργοστασίων, βιομηχανικών προϊόντων, μηχανημάτων κλπ.

Η κάτωθι διαφημιστική καταχώρηση του Φώτο Ψαλιδά, υπό των διαδόχων αδελφών Βλαντή, προέρχεται από τις σελίδες του πειραϊκού Τύπου του έτους 1938:
Οι Αφοί Βλαντή, ο Εμμανουήλ και ο Αντώνιος Βλαντής, αναφέρονται συχνά τόσο μαζί όσο και ξεχωριστά, σε διάφορους εμπορικούς οδηγούς, με περίοδο δράσεως από το 1938 έως το 1965, επί της οδού Τσαμαδού 44.
Έτος 1945 - Φώτο Βλαντή (Δ/χοι Ψαλιδά) |
Η κάτωθι ασπρόμαυρη φωτογραφία του Πασαλιμανιού (Πασσαλιμάνι με δυο "σίγμα") από το Φώτο-Βλαντή, χρησιμοποιήθηκε ως ευχετήρια πρωτοχρονιάτικη κάρτα του Δημάρχου Πειραιώς Δημητρίου Κ. Σαπουνάκη το έτος 1958:
Αργότερα, από τα μέσα της δεκαετίας του 1960, ο Εμμανουήλ Βλαντής παρέμεινε στην οδό Τσαμαδού ενώ ο Αντώνιος Βλαντής άνοιξε φωτογραφείο στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας (νυν Γρηγορίου Λαμπράκη) το οποίο διατήρησε ο υιός του Παναγιώτης Α. Βλαντής μέχρι τη συνταξιοδότησή του.
Στις μέρες μας (21ος αιώνας), το έτερο Φωτογραφείο του Παναγιώτη (Τάκη) Ε. Βλαντή, συνεχίζει να υφίσταται και να λειτουργεί επί της οδού Τσαμαδού 44 στον Πειραιά και μάλιστα, στην περιγραφή της επιχείρησης αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι "Η παράδοση στη φωτογραφία από το 1910 συνεχίζεται, τα πάντα σχετικά με τη φωτογραφία ποιότητος".

Αργότερα, από τα μέσα της δεκαετίας του 1960, ο Εμμανουήλ Βλαντής παρέμεινε στην οδό Τσαμαδού ενώ ο Αντώνιος Βλαντής άνοιξε φωτογραφείο στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας (νυν Γρηγορίου Λαμπράκη) το οποίο διατήρησε ο υιός του Παναγιώτης Α. Βλαντής μέχρι τη συνταξιοδότησή του.
Στις μέρες μας (21ος αιώνας), το έτερο Φωτογραφείο του Παναγιώτη (Τάκη) Ε. Βλαντή, συνεχίζει να υφίσταται και να λειτουργεί επί της οδού Τσαμαδού 44 στον Πειραιά και μάλιστα, στην περιγραφή της επιχείρησης αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι "Η παράδοση στη φωτογραφία από το 1910 συνεχίζεται, τα πάντα σχετικά με τη φωτογραφία ποιότητος".
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων. Στοιχεία και πληροφορίες έχουν ληφθεί από τις κάτωθι πηγές:
- "Λεξικό Φωτογράφων 1839-1960", Άλκης Ξ. Ξανθάκης, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ)
- Πειραιώς Ενθύμια: Ιακώβου Βαγιάκη - Περιοδική Έκδοση Ελληνογαλλικής Σχολής Πειραιά "Ο Άγιος Παύλος", Τεύχος 5 - Μέρος Α'
- "Αναζητώντας το χθες του Πειραιώς", Ιακώβου Γ. Βαγιάκη, Συλλογές
- Μέγας Οδηγός Πειραιώς 1929-1930, Επίσημος Έκδοσις, Εταιρίας Εκδόσεων και Τεχνών "Αρτία", Αλ. Φωτεινός και Σια, Πειραιεύς.
- Ημερήσιος Πειραϊκός Τύπος - Οδηγοί Πόλεως
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Εξαιρετική έρευνα. Οι περισσότερες οικογενειακές μας φωτογραφίες φέρουν την υπογραφή του Ψαλιδά. Όλα τα χρόνια μπέρδευα το καλλιγραφικό Ψ και νόμιζα ότι ήταν Φαλιδάς. Μου λύσατε την απορία με τους αδελφούς Βλαντή. Μπράβο και πάλι μπράβο
ΑπάντησηΔιαγραφή