Pages

Πέμπτη, Ιανουαρίου 22, 2015

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΘΕΡΜΑΣΤΩΝ "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ" [1902]

Σουλατσάροντας στην οδό Νοταρά, ένα συννεφιασμένο πρωινό, το ανθρώπινο μάτι και κατ'επέκταση ο φωτογραφικός φακός εστίασαν στην πινακίδα της Πανελλήνιας Ένωσης Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού "Ο Στέφενσων", η οποία κατέγραφε το σχετικό έτος ίδρυσης. 


Στον βιομηχανικό Πειραιά των αρχών του 20ου αιώνα λοιπόν, το μεγάλο εμπορικό λιμάνι είχε συγκεντρώσει την αφρόκρεμα του ελληνικού εφοπλιστικού κόσμου ενώ η ελληνική ναυτιλία αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς. Μέσα σε αυτό το ραγδαία αναπτυσσόμενο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον, με τα ατμόπλοια να έχουν αντικαταστήσει τα ιστιοφόρα, η ναυτεργατική τάξη προσπαθώντας να διεκδικήσει δικαιώματα, καλύτερες συνθήκες εργασίες, καλύτερες αμοιβές και να μειώσει όσον το δυνατόν την εκμετάλλευσή της, συνασπίζεται σε ενώσεις / συνδέσμους όπως ο Σύνδεσμος των (ναυτό)θερμαστών με την επωνυμία "Ο Στέφενσων", ο οποίος ιδρύθηκε στις 19 Μαΐου του 1902. 

Η έγκριση του Καταστατικού του Συνδέσμου των θερμαστών "Ο Στέφενσων" από τον Βασιλέα Γεώργιο Α':


Προμετωπίδα του πρώτου Καταστατικού του Συνδέσμου των Θερμαστών υπό την επωνυμία ο "Στέφενσων" όπως εκδόθηκε από το γνωστό πειραϊκό χαρτοπωλείο Ηλιάδου και Σώμου.


Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου των Θερμαστών εκείνου του καιρού αποτελείτο από τους: Παρίση Παυλάκη (Πρόεδρος), Βελισ. Σταματαρά (Γενικός Γραμματέας) και τους συμβουλους Αλεξ. Ιοργάνη, Χρ. Ιορδάνη, Νίκος Ιορδάνη, Ανδρ. Καλόγιαννο, Μιχ. Χατζή ή Λυμπέρη, Ι. Φάλαινα, Ι. Χαλιορή ή Μπουμπουλίνα, Αρτ. Αθανασιάδη, Στ. Καλόπουλο, Δημ/ Μαμάση, Δημ. Τσακαμή, Γεωργ. Κατσαρό ή Σταματίου, Παν. Καλόπουλο, Δημ. Καλαμάκη και Δημ. Σαρρή.

Η δράση του Συνδέσμου των Θερμαστών ξεκίνησε άμεσα, όπως προκύπτει από την ανάγνωση και μελέτη αρκετών άρθρων εκ των σελίδων του ημερησίου Τύπου εκείνης της εποχής, με αναφορές σε σχετικές κινητοποιήσεις και απεργίες όπως λ.χ. κατά τον μήνα Νοέμβριο του 1903.


Ο εορτασμός της πρώτης επετείου ιδρύσεως του Συλλόγου Θερμαστών "Στέφενσων" μετά αρχιερατικής ιεροτελεστίας έλαβε χώρα στον ιερό ναό της Αγίας Σοφίας, κατά τον μήνα Δεκέμβριο του 1903:


Ευχαριστήριον του Συνδέσμου αλληλοβοηθείας των Θερμαστών "Ο Στέφενσων" προς τον ιατρό του Συνδέσμου Γεώργιο Λεούση για τις υπηρεσίες του, από τις σελίδες του πειραϊκού Τύπου του μηνός Ιανουαρίου του έτους 1904:


Πανήγυρις των θερμαστών επ'ευκαιρία της εορτής του Αγίου Νικολάου:

Έτος 1905

Εκλογή νέου προέδρου για το Σωματείο των Θερμαστών "Στέφενσων", στην αίθουσα του Γυμνασίου της πόλης, τον Ιούλιο του 1909:


Έτος 1909: Αποκατάστασις Σχέσεων ατμοπλοϊκών εταιριών και θερμαστών:


Πρωτομαγιά του 1910:


Μετά τον Πόλεμο και την Κατοχή, η Πανελλήνιος Ένωση Θερμαστών Θαλάσσης "Ο Στέφενσων" καταγραφόταν με έδρα επί της οδού Ι. Δροσοπούλου 13.

Που οφείλει όμως το όνομά του αυτός ο σύνδεσμος:

Ο George Stephenson (9 Ιουνίου 1781 – 12 Αυγούστου 1848), του οποίου το επώνυμο αποτελεί εδώ και 100 και πλέον χρόνια την επωνυμία του υπό εξέταση εν Πειραιεί Συνδέσμου, υπήρξε ένας Βρετανός μηχανολόγος μηχανικός και εφευρέτης ο οποίος κατασκεύασε την πρώτη ατμομηχανή σιδηροδρόμου. Ο αποκαλούμενος και "πατέρας του σιδηροδρόμου" (Father of Railways) Stephenson, γόνος αγράμματων γονέων, ακολούθησε αρχικά το επάγγελμα του εργάτη-θερμαστή πατέρα του, εργαζόμενος σε μεταλλεία και ορυχεία της Αγγλίας και της Σκωτίας, μαθαίνοντας γραφή και ανάγνωση στον ελεύθερό του χρόνο. 

Κατά το έτος 1814, ο Stephenson κατασκεύασε την πρώτη του σιδηροδρομική ατμομηχανή, την οποία ονόμασε "Blucher" και η οποία μπορούσε να σύρει και συρμό εκτός από το δικό της βάρος, μια εφεύρεση η οποία χρησιμοποιήθηκε σε ένα ανθρακωρυχείο στο Killington του Newcastle. Ένα χρόνο αργότερα (1815) ο ίδιος εφηύρε μια λάμπα ασφαλείας προς χρήση στα ορυχεία την οποία ονόμασε "Geordie", προς τιμήν της γενέτειράς του περιοχής του Newcastle-upon-Tyne. 


Το 1821, ο Stephenson διορίστηκε υπεύθυνος μηχανικός στο έργο κατασκευής της πρώτης δημόσιας σιδηροδρομικής γραμμής της Αγγλίας με χρήση ατμαμαξών μεταξύ Stockton και Darlington. Η γραμμή αυτή λειτούργησε για πρώτη φορά κατά το έτος 1825 για να ακολουθήσει την επόμενη χρονιά (1826) η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής από το Liverpool στο Manchester η οποία λειτούργησε το 1830. Τον Οκτώβριο του 1829, ο Stephenson παρουσίασε την τελειοποιημένη του σιδηροδρομική ατμομηχανή (ατμάμαξα) με την επωνυμία "Rocket" (Πύραυλος) η οποία με τελική ταχύτητα 36 μιλίων / ώρα κέρδισε έναν μεγάλο διαγωνισμό ατμαμαξών που διοργανώθηκε στο Rainhill με σκοπό την εκλογή της ικανότερης και δυνατότερης ατμάμαξας που θα μπορούσε να σύρει συρμό σε μεγάλες αποστάσεις. 

Η επιτυχία των σιδηροδρομικών γραμμών που κατασκευάστηκαν υπό την επίβλεψη του Stephenson αλλά και της ατμάμαξάς του έδωσαν το έναυσμα για την εξάπλωση του σιδηροδρόμου σε όλη τη Βρετανία. Αργότερα, ο Stephenson, ο οποίος επέβλεψε την κατασκευή δεκάδων σιδηροδρομικών δικτύων, ασχολήθηκε με σιδηροδρομικά έργα εκτός Αγγλίας.

Μετά το θάνατό του στις 12 Αυγούστου του 1848, ο μοναχογιός του Robert (1803-1859), επίσης μηχανικός σιδηροδρόμων, ο οποίος είχε εργαστεί μαζί με τον πατέρα του σε έναν μεγάλο αριθμό κατασκευών, συνέχισε το έργο του. 

Π.Ε.Κ.Π.Μ.Ε.Ν. "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ"

Στις αρχές της δεκαετίας του 2020, η ως άνω εικονιζόμενη πινακίδα της Πανελλήνιας Ένωσης Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού "Ο Στέφενσων" αντικαταστάθηκε από μια νέα, πιο σύγχρονη:

Π.Ε.Κ.Π.Μ.Ε.Ν. "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ"

Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:
Φωτογραφίες:
  • Όλες οι φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου