Pages

Παρασκευή, Δεκεμβρίου 16, 2011

Ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ [ΑΡΧΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ 1960]

Η δεκαετία του 1950 υπήρξε δύσκολη αλλά και συνάμα ελπιδοφόρα. Η Ελλάδα και οι Έλληνες "τσακισμένοι" από τον Πόλεμο, την Κατοχή και τον Εμφύλιο ήλπιζαν σε καλλίτερες ημέρες. Το λιμάνι του Πειραιά "επούλωνε" σταδιακά όλες τις πληγές των βομβαρδισμών και έμοιαζε να ανακτά μέρος της χαμένης αίγλης του παρελθόντος. Η εικόνα της καθημερινότητας στο πρώτο λιμάνι της χώρας κατά την διάρκεια των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του 1960 αντικατοπτρίζεται εύγλωττα μέσα από όπως φωτογραφικές καταγραφές όπως η παρακάτω:  


Στις αποβάθρες της ακτής Ποσειδώνος, απέναντι από την πολυσύχναστη Κεντρική Δημοτική Αγορά της πόλης, ο κόσμος ανέμενε τα μικρά επιβατηγά πλοία που εξυπηρετούσαν τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Δίπλα στο προαναφερθέν κτίριο της Κεντρικής Δημοτικής Αγοράς, το νεοκλασικό Μέγαρο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) στη σκιά του οποίου "κρυβόταν" η όψη της νέας εκκλησίας της Αγίας Τριάδας της οποίας η κατασκευή αποπερατωνόταν (επίσημα εγκαίνια 17 Μαΐου του 1964). Ακριβώς από πίσω, η μεγάλη διαφημιστική πινακίδα του κατεδαφισμένου εδώ και πολλά χρόνια Μεγάρου Συρεγγέλα. Το Ωρολόγιον, με έντονες της φθορές του χρόνου, στη θέση του, σημείο αναφοράς και συνάντησης για Πειραιώτες πολλών γενεών με το ισόγειο καφενείο του. Πίσω από τον Τινάνειο Κήπο και το Ωρολόγιον, το Μέγαρο του Σπυράκη φιλοξενούσε πάσης φύσεως γραφεία και επαγγελματίες αποτελώντας με την παρουσία του μέχρι σήμερα έναν από τους ελάχιστους συνδετικούς κρίκους του Πειραιά του Μεσοπολέμου με το παρόν. Η στέγη του επιβλητικού Δημοτικού Θεάτρου ξεχωρίζει στο βάθος. Ο φωτογράφος εκείνης της εποχής, προφανώς επιβαίνων σε κάποιο πλοίο της γραμμής, κατέγραψε μια γωνία της πόλης η οποία έμελλε να αλλάξει ριζικά μέσα στα επόμενα χρόνια με την κατεδάφιση τόσο της Κεντρικής Δημοτικής Αγοράς όσο και του Ωρολογίου.

Η επόμενη έγχρωμη καταγραφή, η οποία τοποθετείται στην ίδια χρονική περίοδο, θα μπορούσε τρόπον τινά να αποτελεί τη φυσική συνέχεια της προηγούμενης λήψεως, αφού αποτυπώνει ουσιαστικά την ίδια περιοχή, με μεγαλύτερο βάθος, από την εκ διαμέτρου αντίθετη γωνία (ο φωτογράφος της δεύτερης φωτογραφίας λογικά βρισκόταν σε κάποιον εξώστη ή άνοιγμα του Μεγάρου Σπυράκη). Έτσι λοιπόν, στην κάτωθι λήψη, καταγράφεται σε πρώτο πλάνο τμήμα του Τινάνειου Κήπου, το Ρολόι, το Μέγαρο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, η Κεντρική Αγορά της πόλεως, τα πλοία του Αργοσαρωνικού, η ακτή Ποσειδώνος, και σε δεύτερο επίπεδο η συνέχεια του κεντρικού λιμένος, η προβλήτα (ακτή) Τζελέπη, η πλατεία Καραΐσκάκη όπου ξεχωρίζει το πρώην Μέγαρο Γιαννουλάτου κ.ο.κ.


Διαβάστε σχετικά θέματα:



Κείμενο:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου