Κτισμένος σε έναν πευκόφυτο λόφο, πάνω από τον κόλπο του σύγχρονου παραθαλάσσιου οικισμού της Αγίας Μαρίνας στην Αίγινα, ο κάτωθι εικονιζόμενος αρχαϊκός ναός δωρικού ρυθμού αποτελεί έναν από τους πλέον καλοδιατηρημένους στον ελλαδικό χώρο, αφού διασώζονται 24 από τις 34 συνολικά κολώνες του.
Ο ναός της Αθηνάς Αφαίας φέρεται να οικοδομήθηκε επί των ερειπίων προγενέστερου, λογικά μετά την ναυμαχία της Σαλαμίνας, κατά την χρονική περίοδο 500-480 π.Χ.
Στο διαδίκτυο μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να βρει πληθώρα πληροφοριών σχετικά με την αρχιτεκτονική του υπό εξέτασιν ναού, τους διάφορους μύθους που συνδέονται με την οικοδόμησή του και την ιστορική του διαδρομή.
Όπως ακριβώς συμβαίνει με τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη των Αθηνών - του οποίου οι αρχιτέκτονες φέρονται να εμπνεύστηκαν από τον ναό της Αφαίας - τα γλυπτά των αετωμάτων του ναού της Αθηνάς Αφαίας έχουν λεηλατηθεί από τις αρχές του 19ου αιώνα ευρισκόμενα στις μέρες μας (21ος αιώνας) στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου.
Το καλοκαίρι του έτους 1976 ο ναός της Αφαίας διέτρεξε σοβαρό κίνδυνο καταστροφής από πυρκαγιά η οποία ξέσπασε στους πρόποδες του λόφου από την πλευρά του οικισμού της Αγίας Μαρίνας:
Μονάχα τυχαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός πως ακόμη και στις μέρες μας (21ος αιώνας), ο αρχαίος ναός της Αθηνάς Αφαίας, αποτελεί μια από εκείνες τις άκρως "ιδιαίτερες" τοποθεσίες ανά την Ελλάδα στις οποίες επικρατούν "ιδιότυπες" συνθήκες, γεγονός το οποίο ο γράφων το ιστολόγιο το επιβεβαιώνει. Γνωρίζω πως πολλοί θα διαφωνήσουν με τα παραπάνω ή/και θα χλευάσουν, πλην όμως η γενικότερη αίσθηση και ατμόσφαιρα που επικρατεί λ.χ. στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, στις κορυφές του "βουνού των Θεών", του Ολύμπου αλλά και αλλού, σίγουρα δεν είναι κοινότοπη. Ίσως βέβαια να είναι ζήτημα γενικότερης προδιάθεσης, ιστορικών γνώσεων, (δι)αίσθησης ή/και όλα τα παραπάνω μαζί, πάντως συμβαίνει - και όπως είναι λογικό δεν ισχύει/συμβαίνει για όλους τους ανθρώπους.
Το ως άνω προσωπικό σχόλιο/παρατήρηση γίνεται σαφέστατα δίχως ουδεμία θρησκευτική προέκταση. Οι χώροι αυτοί που προανέφερα, όπως και πολλοί άλλοι (λ.χ. αρχαία Ολυμπία, Δωδώνη, κλπ.) αποτέλεσαν μεν χώρους λατρείας του δωδεκάθεου, πλην όμως οι τοποθεσίες σίγουρα δεν επιλέχθηκαν τυχαία και με καθαρά γεωγραφικά κριτήρια καθώς εκπέμπουν ακόμη και σήμερα μια ιδιαίτερη δυναμική και αύρα.
Ο δε αρχαίος ναός της Αφαίας, συμμετέχει σε δυο από τα ισοσκελή τρίγωνα που - όλως τυχαίως - δημιουργούνται τέτοιων τοποθεσιών στον ελλαδικό χώρο. Πιο συγκεκριμένα, ο ναός της Αφαίας και ο Παρθενών των Αθηνών ισαπέχουν από τους Δελφούς (δημιουργώντας ένα ισοσκελές τρίγωνο) ενώ επίσης ανάλογο τρίγωνο δημιουργείται μεταξύ του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, του Παρθενώνα στην Ακρόπολη Αθηνών και της Αφαίας.
Αντί επιλόγου, είμαι αναγκασμένος να σχολιάσω αρνητικά την κατάσταση του υπό εξέτασιν αρχαιολογικού χώρου του Ναού της Αθηνάς Αφαίας στις αρχές της δεκαετίας του 2010 και την αξιοσημείωτη έλλειψη υποδομών που παρατηρήθηκε κατά την επίσκεψή μου (απουσία ράμπας για ΑΜΕΑ, απουσία ενημερωτικών πινακίδων, απαρχαιωμένες βοηθητικές εγκαταστάσεις όπως λ.χ. το κάτωθι εικονιζόμενο ξύλινο παράπηγμα-φυλάκιο κ.α.)
Δείτε σχετικά με τον αρχαιοελληνικό ναό της Αθηνάς Αφαίας:
Διαβάστε σχετικά θέματα από τη νήσο της Αίγινας:
Εξόρμηση στη νήσο Μονή [Αιγίνης]
Φωτογραφίζοντας στην Αίγινα
Εξόρμηση στη νήσο Μονή [Αιγίνης]
Φωτογραφίζοντας στην Αίγινα
Ανάβαση στο Ελλάνιο Όρος
Μονοήμερη στην Αίγινα
Στη γραφική Πέρδικα Αιγίνης [χθες και σήμερα]
Πεζοπορία στην Αίγινα: Παγώνι - Σκοτεινή - Φρεάτσι - Τζίκηδες - Μονή Χρυσολεόντισσας
Μονοήμερη στην Αίγινα
Στη γραφική Πέρδικα Αιγίνης [χθες και σήμερα]
Πεζοπορία στην Αίγινα: Παγώνι - Σκοτεινή - Φρεάτσι - Τζίκηδες - Μονή Χρυσολεόντισσας
Πηγές - Κείμενο:
Το κείμενο που συνοδεύει τις φωτογραφίες είναι πρωτότυπο.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις παρακάτω πηγές:
Φωτογραφίες:
- Όλες οι φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.





Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου