Pages

Παρασκευή, Δεκεμβρίου 30, 2022

Η ΤΡΑΓΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΙΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Πειραιάς, 29η Δεκεμβρίου του έτους 1952.

Δυο μόλις ημέρες πριν το τέλος του χρόνου, η τραγική σύγκρουση μιας ατμομηχανής των ΣΕΚ (Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους) με ένα λεωφορείο της γραμμής των Ταμπουρίων που "κατέβαινε" προς τον Πειραιά γεμάτο επιβάτες συντάρασσε - ευτυχώς χωρίς να σημειωθούν ανθρώπινες απώλειες - τη ζωή της πειραϊκής κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα, το τρομερό ατύχημα έλαβε χώρα περί τις 8.25 π.μ. όταν το κατερχόμενο προς Πειραιά λεωφορείο υπ'αριθμόν 53.341 της γραμμής Ταμπουρίων - Πειραιώς, ευρισκόμενο επί των σιδηροδρομικών γραμμών στη διασταύρωση των οδών Μεθώνης και Αιτωλικού, εμβολίστηκε από μια ατμομηχανή των ΣΕΚ η οποία έσερνε τρία βαγόνια με βαμβάκι, κατευθυνόμενη από τον Σταθμό Λαρίσης προς το Αμαξοστάσιο της Λεύκας. 

Η σύγκρουση υπήρξε βίαιη με το εμπρόσθιο μέρος της ατμομηχανής να σφηνώνεται στη δεξιά πλευρά του λεωφορείου το οποίο και έσυρε για απόσταση 60 και πλέον μέτρων, δίχως ευτυχώς να το ανατρέψει.

Το συγκρουσθέν λεωφορείο, συντετριμμένον επί της σιδηροδρομικής γραμμής

Εντός του λεωφορείου, εκτός του οδηγού (σοφέρ) Θεόδωρου Γεωργαντή και του εισπράκτορα, υπήρχαν 26 καθήμενοι και 13 όρθιοι επιβάτες, διαφόρων ηλικιών, η πλειοψηφία των οποίων ήσαν εργαζόμενοι και μικροεπαγγελματίες που μετέβαιναν στις εργασίες τους. Κάποιοι εξ' αυτών κατάφεραν να ανοίξουν την εμπρόσθια θύρα του λεωφορείου και να πηδήξουν έξω από αυτό, μακριά από τις γραμμές, όταν είδαν την ατμομηχανή να τους πλησιάζει με ταχύτητα. Οι υπόλοιποι επιβάτες, οι οποίοι παρέμειναν εντός του λεωφορείου, τραυματίστηκαν σε διάφορα σημεία (κυρίως θλάσεις και κατάγματα) κυρίως από τα συντρίμμια του λεωφορείου και τα σιδερένια μέρη αυτού. Μετά την σύγκρουση επακολούθησε πανικός και σπαρακτικές σκηνές, με την γύρω περιοχή να αναστατώνεται από τις κραυγές των τραυματιών, μερικοί εκ των οποίων έτρεχαν αιμόφυρτοι μακριά από το σημείο του ατυχήματος ζητώντας βοήθεια. 

Επί τόπου έφθασαν στο σημείο αστυνομικές δυνάμεις καθώς και αυτοκίνητα-φορεία που ρίχτηκαν στη μάχη της παροχής πρώτων βοηθειών και ταυτόχρονα της μεταφοράς και διάσωσης των τραυματιών, ορισμένοι εκ των οποίων βρίσκονταν σε αφασία λόγω των βαρέων τραυμάτων τους. Πιο συγκεκριμένα τέσσερις τραυματίες μεταφέρθηκαν στο Κρατικό Νοσοκομείο, δυο στις Κλινικές Κατσιβαρδάκου και "Ασκληπιός" ενώ περί τους 24 διακομίστηκαν στο Τζάννειο Νοσοκομείο. Εξ αυτών, πιο σοβαρά υπήρξαν τα τραύματα του οδηγού του λεωφορείου Γεωργαντή (κάταγμα ώμου) και τριών επιβατών, της Βασιλικής Χριστοδούλου (ή Χριστοδούλας Βασιλείου) με κάταγμα δεξιάς κνήμης, της Τασίας Καργάκου με πολτοποίηση άκρου δεξιάς χείρας και του Δημητρίου Κακαρούκα (ή Κακαράκη) με εγκεφαλική διάσειση, οι οποίοι είχαν μεταφερθεί στο Κρατικό Νοσοκομείο. Ελαφρύτερα κρίνονταν τα τραύματα των Μ. Κοκκινάκη, Δ. Πουρλάκη, Ι. Ορλώφ, Ευμορφίας Νομικού, Μ. Δενδρινού, Κ. Θεοφύλακτου, Γ. Φουτρή, Δ. Αθανασίου, Ι. Κομίνη, Α. Ξάρχου (αστυφύλακος), Δ. Ανδρούτσου, Δήμητρας Μπούτου, Αναστασίας Βέρα, Σπ. Μπατιστάτου, Ν. Σαλούφα, Β. Βαγιακάτου, Μ. Μητσάκου Ε. Χρυσίδη, Ν. Μέρμηγκα, Χρ. Κωνσταντάντου, Π. Λεωνά, Ευαγγελίας Παπαγεωργίου, Ευαγγελίας Μπόφα, Πηγής Σταυράκη και Κ. Κοιλάκου. Επίσης, στην Κλινική Κατσιβαρδάκου στην Αγία Σοφιά, βρισκόταν ο Δ. Κεραμπός, υπάλληλος ναυτικού γραφείου, ο οποίος υπέστη κάταγμα στο αριστερό του πόδι συνέπεια της πτώσεώς του στις γραμμές του ΣΕΚ κατά την προσπάθειά του να πηδήξει έξω από το λεωφορείο για να σωθεί. 

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο οδηγός της ατμομηχανής Ιωάννης Μπιρίνης ετράπη σε φυγή μετά το συμβάν και εξαφανίστηκε, με την αστυνομία να τον καταζητεί ως υπαίτιο της συγκρούσεως. Σύμφωνα με τις καταθέσεις των επιβατών, κανένα σφύριγμα δεν ακούστηκε από πλευράς της ατμομηχανής όταν το λεωφορείο βρισκόταν κοντά στις γραμμές, γεγονός το οποίο επιβεβαιώθηκε από τον φύλακα των ΣΕΚ Ευάγγελο Μάνθεση (ή Μάντεση) ο οποίος συνελήφθη και οδηγήθηκε στο Γ' Αστυνομικό Τμήμα Πειραιώς. Σύμφωνα δε με τον Ε. Μάνθεση, ο ίδιος κατέθεσε πως δεν είχε ειδοποιηθεί σχετικά με τη διέλευση έκτακτης αμαξοστοιχίας από το σημείο των γραμμών όπου βρισκόταν το φυλάκιό του (σσ. και ως εκ τούτου δεν είχε κατεβάσει τις "μπάρες") ενώ κατά δήλωσή του, την στιγμή της σύγκρουσης βρισκόταν στο... αποχωρητήριο

Από την πλευρά τους, οι νοσηλευόμενοι στο Τζάννειο Νοσοκομείο επέρριπταν ευθύνες στους ΣΕΚ για την έλλειψη επαρκούς ελέγχου στα σημεία διασταυρώσεως των σιδηροδρομικών γραμμών με συγκοινωνιακές αρτηρίες της πόλεως, κατηγορώντας ευθέως τον οδηγό της ατμομηχανής ως υπαίτιο του δυστυχήματος.  


Το συμβάν της συγκρούσεως απασχόλησε τα ρεπορτάζ τόσο των πειραϊκών αλλά και των αθηναϊκών εφημερίδων, συχνά συνοδεία φωτογραφικού υλικού από το σημείο του συμβάντος, με τις απόψεις σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος να διίστανται (σσ. άλλες εφημερίδες υποστήριζαν πως έφταιγε ο φύλαξ της διαβάσεως και άλλες ο οδηγός της ατμομηχανής). Επίσης, αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός πως τα ονοματεπώνυμα των επιβατών του λεωφορείου παρουσιάστηκαν σε διάφορες ορθογραφικές εκδοχές ανάλογα με την εφημερίδα!




Κάποια φύλλα της 30ης Δεκεμβρίου του 1952 πάντως, όπως λ.χ. αυτό της "Ακροπόλεως", φιλοξένησε μέχρι και φωτογραφικά ντοκουμέντα από τους τραυματίες της συγκρούσεως: 

Η Τασία Καργάκου την ώρα που υφίσταται χειρουργική επέμβαση στο σακατεμένο χέρι της

Η Βασιλική Χριστοδούλου εις το χειρουργείον του Τζαννείου Νοσοκομείου

Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:

Τύπος Εποχής
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου