Ο Χρηστοφής Χριστοφής ή Χρηστοφής (1873-1936) γεννήθηκε στο Δήμο Κοτυλαίων στο νησί της Σάμου και καταγράφεται ως ένας από τους παλαιότερους κατοίκους του νέου Φαλήρου. Ως προς την καταγωγή του, υπήρξε απόγονος του Λυκούργου Λογοθέτη, ήρωα της Επανάστασης του 1821, ενώ ο πατέρας του, Αριστείδης Χρηστοφής, φέρεται να διατηρούσε συν τοις άλλοις κυλινδρόμυλο στο Βόλο. Ο Χρηστοφής Χρηστοφής ασχολήθηκε κυρίως με ναυτιλιακές επιχειρήσεις, όντας αντιπρόσωπος δυο ξένων ναυτιλιακών εταιριών, ενώ για χρόνια μεσολαβούσε για την αποστολή Ελλήνων μεταναστών στη Βόρειο Αμερική. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Χρηστοφής Α. Χρηστοφής μαζί με τον αδελφό του Ιωάννη Α. Χριστοφή προχώρησαν στην ίδρυση εργοστασίου αρτοποιίας υπό την επωνυμία Υιοί Α. Χρηστοφή με σκοπό την παραγωγή άρτου και συναφών προϊόντων, υπό τη γενική διεύθυνση του πατρός τους, του προαναφερομένου Αριστείδου Χρηστοφή.
Περί τα τέλη του 19ου αιώνα, ο Χρηστοφής Α. Χρηστοφής φέρεται να αγόρασε μεγάλες εκτάσεις στο τότε κοσμικό προάστιο του νέου Φαλήρου, όπου οικοδόμησε κατά το έτος 1908 την κάτωθι εικονιζόμενη οικία του. Αργότερα, ένα τμήμα των εκτάσεων ιδιοκτησίας της οικογενείας Χρηστοφή παραχωρήθηκαν από τον ίδιο αφιλοκερδώς στην Κοινότητα του Νέου Φαλήρου για την διάνοιξη τριών οδών της περιοχής, της οδού Αγίου Δημητρίου, της οδού Νιρβάνα και της οδού η οποία φέρει, από το έτος 1955, τιμητικά το όνομά του (οδός Χριστοφή).
Προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, ακολουθούν ορισμένες ενδεικτικές αρχειακές καταχωρήσεις του Πρακτορείου Μεταναστεύσεως αρχικά του πατρός Χρηστοφή και εν συνεχεία του (υιού) Χρηστοφή Α. Χρηστοφή, με γραφεία αρχικά στον Πειραιά και μετέπειτα στην Αθήνα και στην Πάτρα, μέσα από τις σελίδες του πειραϊκού Τύπου της πρώτης δεκαετίας του 20ου αιώνα:
Γραφεία Μεταναστών Χρηστοφής Πατήρ και Υιοί - οδός Τσαμαδού 14 |
Πρακτορείο Χρ. Χρηστοφή και Σια |
Γενικός Πράκτορας της Γαλλικής Ατμοπλοΐας Φαβρ Λάϊν Χρ. Χρηστοφής και Σια |
Όπως προκύπτει από το ακόλουθο αρχειακό τεκμήριο του έτους 1905, ο Χρ. Χρηστοφής προχώρησε στην ίδρυση και λειτουργία καλλιτεχνικού τυπογραφείου και χρωμοτυπογραφείου στον Πειραιά, όπισθεν του ιερού ναού της Αγίας Τριάδος.
Σύμφωνα με την ακόλουθη διαφημιστική καταχώρηση των αρχών της δεκαετίας του 1920, εκείνη την εποχή ο Ναυτικός Πράκτωρ / Πράκτωρ Μεταναστεύσεων Χρ. Χρηστοφής, με γραφεία εν Πειραιεί επί της οδού Φίλωνος 53, ενεργούσε ως πληρεξούσιος της γνωστής μεγάλης Γαλλικής Ατμοπλοΐας Φαβρ Λάϊν (Fabre Line, επισήμως Compagnie Francaise de Navigation a Vapeur Cyprien Fabre & Compagnie).
.jpg)
.jpg)
Επιστρέφοντας στο νέο Φάληρο, επί της σημερινής οδού Χρηστοφή 2 στη συμβολή αυτής με την οδό Δαβάκη-Πίνδου 53 (βλέπε ξεχωριστό αφιέρωμα-οδοιπορικό στα υπόλοιπα κτίρια της οδού εδώ), διασώζεται μέχρι τις μέρες μας, σε πολύ καλή κατάσταση, το κάτωθι εικονιζόμενο εκπληκτικής αρχιτεκτονικής αρχοντικό, με νεοκλασικά στοιχεία, το οποίο αποδίδεται ως έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Ernst Ziller (Ερνέστου Τσίλλερ). Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η εξαιρετική εσωτερική διακόσμηση της επαύλεως Χρηστοφή πραγματοποιήθηκε από Ιταλούς καλλιτέχνες. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η υπό εξέτασιν οικία έχει χαρακτηριστεί ως χαρακτηρίστηκε ως παραδοσιακή με το από 27/7-27/8/1982 Προεδρικό Διάταγμα, όπως αυτό δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 410/Δ/82.

Ενδεικτική αναφορά στο κτήμα του Χρ. Χρηστοφή στο νέο Φάληρο μέσα από τις σελίδες του πειραϊκού Τύπου των αρχών της δεκαετίας του 1920:
Έτερη αναφορά στο κτήμα Χρηστοφή μέσα από τις σελίδες του πειραϊκού Τύπου του έτους 1922:
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η οικογένεια Χρηστοφή διέθετε σπάνια για την εποχή πνευματική καλλιέργεια ενώ όλοι οι γόνοι του Χρηστοφή Χρηστοφή έλαβαν ανώτερη μόρφωση. Έτερος δε αδελφός του Χρ. Χρηστοφή, ο Αλέξανδρος Χρηστοφής (1882-1957), υπήρξε γνωστός ζωγράφος.
Ακολούθως, παρουσιάζεται μια σειρά φωτογραφικών καταγραφών της οικίας Χρ. Χρηστοφή από τις αρχές της δεκαετίας του 2010:
Λεπτομέρειες του πρόστυλου και του εξώστη που δημιουργείται στον όροφο καθώς και των θυρών/παραθύρων με την εξαιρετική διακόσμηση που τα περιβάλλει.
Μια λεπτομέρεια από την εξαιρετική διακόσμηση του κιγκλιδώματος της εξώπορτας, ένα σύνηθες σύμβολο το οποίο "συναντούμε" και σε άλλα κιγκλιδώματα θυρών και εξωστών παραδοσιακών κτιρίων του Πειραιά.
Άποψη της παραδοσιακής επαύλεως από την οδό Χρηστοφή 2, όπου βρίσκεται η κύρια είσοδος:
Τα δέντρα της αυλής "κρύβουν" επιμελώς το πρόστυλο αλλά στο διακοσμητικό υπέρθυρο της ξυλόγλυπτης πόρτας διακρίνουμε τα αρχικά του ιδιοκτήτη της οικίας "Χ.Χ", ήτοι Χρηστοφής Χρηστοφής:
Το παραθυρόφυλλο στο μοναδικό άνοιγμα που οδηγεί στον εξώστη που δημιουργείται στον όροφο είναι ελάχιστα ανοικτό. Οι λεπτομέρειες στο κιγκλίδωμα του εξώστη αλλά και στους γλυπτούς γεισίποδες που συγκρατούν το γείσο του παραδοσιακού κτιρίου είναι απλά εκπληκτικές!
Δίχως υπερβολή, σε όποιο σημείο κι αν εστιάσει κάποιος, μικρές αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες κεντρίζουν το ενδιαφέρον και αποσπούν την προσοχή! Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός πως παρότι η υπό εξέτασιν οικία έμοιαζε εγκαταλειμμένη κατά την επίσκεψη και φωτογραφική καταγραφή στις αρχές της δεκαετίας του 2010 (σσ. αμφότερες μεταλλικές πόρτες που οδηγούν στην αυλή είναι κλειδωμένες με λουκέτα και αλυσίδες), ο κήπος της είναι πολύ καλά συντηρημένος.
Αντί επιλόγου, ας σημειωθεί πως σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην ιστοσελίδα http://www.timeheritage.gr/, η ανακαινισμένη / αποκαταστημένη οικία Χρηστοφή ανήκει στους κληρονόμους της οικογενείας και διατίθεται για μουσικές εκδηλώσεις, ιδιαίτερα ρεσιτάλ πιάνου και τραγουδιού όπως επίσης για παρουσιάσεις βιβλίων, ημερίδες, διαλέξεις και μικρά σεμινάρια.
Διαβάστε σχετικά με το νέο Φάληρο θέματα:
Νέο Φάληρο - Ιστορία και Οδωνυμικά
Ακταίον Palace Hotel
Το Μέγα Ξενοδοχείο του Φαλήρου (Grand Hotel du Phalere)
Η εξέδρα του νέου Φαλήρου
Η Ταραντέλλα του νέου Φαλήρου
Ένας Τσελεμεντές στο νέο Φάληρο
Το Περίπτερο του Ναυτικού Ομίλου νέου Φαλήρου
Η Σούδα του νέου Φαλήρου
Ο "Διεθνής" Σταθμάρχης του νέου Φαλήρου
Οι εκκλησίες του νέου Φαλήρου
Οι αλιείς του νέου Φαλήρου - Τζιτζιφιών
Η Αύρα του Φαλήρου (La Brise du Phalere)
Στο νέο Φάληρο στα 1880
Το "αυτόνομο" νέο Φάληρο
Ο Ατμό-Ηλεκτρικός Σταθμός (ΑΗΣ) του νέου Φαλήρου
Το Μνήμα του Γάλλου (Μέρος Α')
Το Μνήμα του Γάλλου (Μέρος Β')
Ο νεοφαληριώτης Αττίκ
Το Μέγα Ξενοδοχείο του Φαλήρου (Grand Hotel du Phalere)
Η εξέδρα του νέου Φαλήρου
Η Ταραντέλλα του νέου Φαλήρου
Ένας Τσελεμεντές στο νέο Φάληρο
Το Περίπτερο του Ναυτικού Ομίλου νέου Φαλήρου
Η Σούδα του νέου Φαλήρου
Ο "Διεθνής" Σταθμάρχης του νέου Φαλήρου
Οι εκκλησίες του νέου Φαλήρου
Οι αλιείς του νέου Φαλήρου - Τζιτζιφιών
Η Αύρα του Φαλήρου (La Brise du Phalere)
Στο νέο Φάληρο στα 1880
Το "αυτόνομο" νέο Φάληρο
Ο Ατμό-Ηλεκτρικός Σταθμός (ΑΗΣ) του νέου Φαλήρου
Το Μνήμα του Γάλλου (Μέρος Α')
Το Μνήμα του Γάλλου (Μέρος Β')
Ο νεοφαληριώτης Αττίκ
Φωτογραφικό Οδοιπορικό στην οδό Σμολένσκυ (Νέο Φάληρο).
Φωτογραφικό Οδοιπορικό στην οδό Δαβάκη-Πίνδου (Νέο Φάληρο).
Φωτογραφικό Οδοιπορικό στην οδό Δημητρίου Φαληρέως (Νέο Φάληρο).
Φωτογραφικό Οδοιπορικό στην οδό Ελευθερίου Βενιζέλου (πρώην Κεχαγιά) (Νέο Φάληρο).
Φωτογραφικό Οδοιπορικό στην οδό Θρασύβουλου Ζαΐμη (Νέο Φάληρο).
Η εξοχική οικία του Γεωργίου Σουρή στο νέο Φάληρο
Η οικία του στρατηγού Σμολένσκυ στο νέο Φάληρο
Ευχαριστίες:
Ευχαριστώ θερμά τον Δημήτρη Αμοργιανιώτη για τη βοήθεια στην πραγματοποίηση αυτού του φωτογραφικού οδοιπορικού
Κείμενο - Πηγές:
Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων. Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τις κάτωθι πηγές:
- "Οδωνυμικά του Πειραιά", Μάρω Βουγιούκα / Βασίλης Μεγαρίδης, Εκδόσεις Φιλιππότη, 1996
- "Η Ιστορία του νέου Φαλήρου μέσα από τους δρόμους του", Βάννα Πανδή-Αγαθοκλή, Εκδόσεις Όμβρος, Βιβλιοθήκη Μελετών και Δοκιμίων, ΧΕΝ Νέου Φαλήρου.
- http://www.timeheritage.gr/
- Τύπος Εποχής
Φωτογραφίες:
- Όλες οι φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Ωραίο αφιέρωμα έκανες !
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα πως χρησιμοποιείται το κτήριο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορώ να σας απαντήσω στην ερώτηση αυτή... Οι αυλόπορτες ήταν ασφαλισμένες με αλυσίδες, πλην όμως το κτίριο δεν έχει σημάδια εγκατάλειψης, ούτε και ο κήπος ο οποίος είναι καλοδιατηρημένος...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή προσέγγιση! Υπέροχες οι φωτογραφίες! Συγχαρητήρια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο!
Διαγραφήτο κτήριο κατοικείται κανονικά και έχει αλλάξει ιδιοκτησία πρόσφατα! Συγχαρητήρια για το εξαιρετικό αφιέρωμα! Πολύ καλή δουλειά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχάριστο νέο!
ΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ για το σχόλιο, τα καλά λόγια και την πληροφόρηση!