Δειλά δειλά, στις αρχές της δεκαετίας του 2010, σε ορισμένες ιστοσελίδες του διαδικτύου και σε κάποια ΜΜΕ άρχισαν να "εμφανίζονται" με τρόπο επιλεκτικό, κυρίως ως ειδήσεις τύπου σοκ - σκάνδαλο, με αναφορές ορισμένων ποσών και ολίγων λεπτομερειών, κάποια άρθρα - έρευνες - ρεπορτάζ σχετικά με τις προμήθειες τροχαίου υλικού του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (Ο.Σ.Ε.) που έλαβαν χώρα στα τέλη της δεκαετίας του 1990.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως παρόμοιες έρευνες με αρκετά στοιχεία και λεπτομέρειες έχουν δημοσιευτεί σε διαδικτυακές ιστοσελίδες φίλων σιδηροδρόμου (όπως λ.χ. στην ιστοσελίδα Amnizia) ενώ δεκάδες ρεπορτάζ έχουν γραφτεί κατά καιρούς σχετικά με τις αποτυχημένες επενδυτικές κινήσεις του Ο.Σ.Ε., την αποτυχία της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τις περικοπές στα δρομολόγια ανά την Ελλάδα, το ανεκμετάλλευτο τροχαίο υλικό που "σαπίζει" σε Μηχανοστάσια και "μόρτες" ενώ εσχάτως, ορισμένες φωνές ακούγονται επί του θέματος του πλεονάζοντος προσωπικού του Ο.Σ.Ε., των αθρόων μετατάξεων και των σχετικών αντιδράσεων.
Σκοπός της παρούσης πρώτης ανάρτησης καθώς και των επόμενων που θα ακολουθήσουν εν καιρώ είναι η παρουσίαση, συνοδεία τεκμηρίων, σχετικών πινάκων, ντοκουμέντων και φωτογραφιών, αναλυτικών στοιχείων για όλες τις τελευταίες συμβάσεις προμήθειας τροχαίου υλικού του Ο.Σ.Ε., όπως ο γράφων το ιστολόγιο τις έζησε "εκ των έσω".
Προτού προχωρήσουμε με την ανάλυση του παρόντος θέματος, για την καλύτερη κατανόηση όλων, αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε επιγραμματικά στις υπό εξέτασιν συμβάσεις κατασκευής / ανακατασκευής τροχαίου υλικού
- Συνοπτική Παρουσίαση των Συμβάσεων Κατασκευής / Ανακατασκευής Τροχαίου Υλικού:
Π.Σ - Σ.Δ 39, 24 ηλεκτράμαξες κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / SIEMENS - ΣΗΜΕΝΣ Α.Ε. - KRAUSS MAFFEI.
Π.Σ - Σ.Δ 50, 10 ντηζελοηλεκτράμαξες κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: METKA / BOMBARDIER.
15 δίδυμες προαστιακές αυτοκινητάμαξες κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / BOMBARDIER
Π.Σ - Σ.Δ 33α, 20 πεντάδυμες ηλεκτρικές προαστιακές αυτοκινητάμαξες κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / SIEMENS - ΣΗΜΕΝΣ Α.Ε.
Π.Σ - Σ.Δ 35, 17 ελαφρές αυτοκινητάμαξες τύπου Railbus κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / BOMBARDIER STADLER.
Π.Σ - Σ.Δ 35, 12 ελαφρές αυτοκινητάμαξες τύπου Railbus μετρικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / BOMBARDIER STADLER.
Π.Σ - Σ.Δ 41α, 106 κλιματιζόμενες επιβατάμαξες διαφόρων τύπων υψηλών ταχυτήτων (200 χλμ./ώρα), Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / SIEMENS - TEMOINSA - ΣΗΜΕΝΣ Α.Ε.
Π.Σ - Σ.Δ 41β, 79 κλιματιζόμενες επιβατάμαξες Β' θέσεως, υψηλών ταχυτήτων (200 χλμ./ώρα), Κατασκευαστής - Προμηθευτής: Ν.ΚΙΟΛΕΙΔΗΣ / MAV BOMBARDIER DVJ KFT DUNAKESZI.
Π.Σ - Σ.Δ 37α, 65 κλιματιζόμενες επιβατάμαξες διαφόρων τύπων (από ανακατασκευή υφισταμένων), Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ / TEMOINSA.


Π.Σ - Σ.Δ 34, 16 διδάπεδες φορτάμαξες μεταφοράς αυτοκινήτων κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: Ν. ΚΙΟΛΕΙΔΗΣ.
Π.Σ - Σ.Δ 36, 120 + (80 option) βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς πετρελαιοειδών κανονικής γραμμής, , Κατασκευαστής - Προμηθευτής: Ν. ΚΙΟΛΕΙΔΗΣ
Π.Σ - Σ.Δ 43, 400 φορτάμαξες διαφόρων τύπων κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΝΑΥΠΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ.
Π.Σ - Σ.Δ 49, 31 αυτοκίνητες μονάδες σιδηροδρομικού - οδικού δικτύου, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: ΕΛΒΟ
Π.Σ - Σ.Δ 37β, 42 επιβατάμαξες ανακατασκευής κανονικής γραμμής, Κατασκευαστής - Προμηθευτής: Ν. ΚΙΟΛΕΙΔΗΣ / MAV ADTRANZ DUNAKESZI.

Επίσης, την ίδια εποχή υπογράφηκε η συμφωνία για την προμήθεια 4 Αυτοκινηταμαξών με τον ελβετικό οίκο STADLER για την κάλυψη των αναγκών του Οδοντωτού Σιδηρόδρομου Καλάβρυτα - Διακοπτό.
* όπου Π.Σ. = Προγραμματική Συμφωνία
** όπου Σ.Δ. = Σύμβαση Διαρκείας
- Γενικές Παρατηρήσεις επί των ανωτέρω:
α. Μελετώντας τα ως άνω στοιχεία των Προγραμματικών Συμφωνιών που αφορούν όλες τις τελευταίες προμήθειες τροχαίου υλικού του Ο.Σ.Ε., οι οποίες υπογράφηκαν και ενεργοποιήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα 1997-2000, ήτοι κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ υπό τον Κώστα Σημίτη, με Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών τον Τάσο Μαντέλη, γίνεται αντιληπτό πως απώτερος σκοπός υπήρξε η ανανέωση του στόλου του Ο.Σ.Ε., τόσο σε επίπεδο λοκομοτίβων (μηχανών έλξης), όσο και σε επίπεδο τροχαίου υλικού (με κατασκευή νέου τροχαίου υλικού και ανακατασκευή του παλαιότερου) παντός τύπου (επιβατάμαξες μεγάλων αποστάσεων, επιβατάμαξες προαστιακού τύπου - μικρότερων αποστάσεων, φορτάμαξες, βυτιοφόρα οχήματα κλπ). Σύμφωνα με τα λεγόμενα στους άνω ορόφους του Μεγάρου της οδού Καρόλου, στην Αθήνα, το όραμα ήταν η χώρα να διέθετε ένα εκσυγχρονισμένο σιδηροδρομικό δίκτυο μέχρι το έτος 2004 (Έτος Ολυμπιακών Αγώνων).
β. Απορίες μπορεί κανείς να εκφράσει πάμπολλες για τις συγκεκριμένες προμήθειες και το είδος του τροχαίου υλικού: Ενδεικτικό Παράδειγμα: Γιατί ο Ο.Σ.Ε. επέλεξε να χρηματοδοτήσει την κατασκευή Επιβαταμαξών (Ε/Α) υψηλών ταχυτήτων (μέχρι 200 χλμ/ώρα) όταν το δίκτυο σιδηροδρομικών γραμμών ΔΕΝ ΕΠΈΤΡΕΠΕ τέτοιες ταχύτητες;
γ. Παρατηρώντας τους Κατασκευαστές - Προμηθευτές των Έργων, μπορούμε να εξάγουμε τα εξής συμπεράσματα: Την μερίδα του λέοντος σαφέστατα πήραν τα Ε.Ν.Α.Ε (Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε.), με το ιδιότυπο και περίπλοκο ιδιοκτησιακό καθεστώς, τα οποία την ίδια περίπου εποχή - όλως τυχαίως - είχαν πάρει έργα από τον ΗΣΑΠ αλλά και από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Άλλες ελληνικές εταιρίες όπως η εταιρία Νικ. Κιολείδης, η ΕΛΒΟ κ.α. επίσης πήραν κάποια κομμάτια από την "πίτα". Τέλος, παρούσα σε όλες τις συμβάσεις, είτε ως κατασκευάστρια εταιρία είτε ως (υπό)προμηθεύτρια η Siemens και από κοντά η ελληνική θυγατρική της Siemens Hellas. Τέλος, σε αρκετές συμβάσεις ενεπλάκησαν για λόγους παροχής "know-how" στις κατασκευές του τροχαίου υλικού πολυεθνικοί οίκοι όπως η MAV BOMBARDIER από την Ουγγαρία, η ελβετική STADLER, η γερμανική BOMBARDIER και η ισπανική TEMOINSA.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ (ΠΣ / ΣΔ) 37
Στο παρόν πρώτο αφιέρωμα υπό τον τίτλο "Ιστορίες ΟΣΕ", το ιστολόγιο του MLP θα ασχοληθεί εκτενώς μονάχα με την Προγραμματική Συμφωνία ΠΣ/ΣΔ 37, η οποία αποτελεί μια από τις πλέον σκανδαλώδεις περιπτώσεις στο όλο ζήτημα της προμήθειας τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ.
Προς αποφυγήν κακοπροαίρετων σχολίων, εξαρχής τονίζουμε ότι τα στοιχεία τα οποία παρουσιάζονται στο παρόν αφιέρωμα / έρευνα είναι αληθή και αυθεντικά, όπως προκύπτουν μέσα από τις νομίμως υπογεγραμμένες, χαρτοσημασμένες και υπογεγραμμένες σελίδες των κειμένων των Προγραμματικών Συμφωνιών του Ο.Σ.Ε. με τις κατασκευάστριες εταιρίες.

Ας φυλλομετρήσουμε λοιπόν μαζί (διότι η γνώση ως γνωστόν είναι δύναμη) τις πρώτες σελίδες της ΠΣ 37.
Σελίδα 1: Πίνακας Περιεχομένων

Σελίδες 2-3: Συνοπτική παρουσίαση των 2 εμπλεκόμενων Κοινοπραξιών (Κ/Ξ - Consortiums) που αναλάμβαναν την ανακατασκευή υφιστάμενου τροχαίου υλικού του Ο.Σ.Ε. Για τον λόγο αυτό, η ΠΣ37 χωρίστηκε σε 37α και 37β (βλέπε παραπάνω). Από το κείμενο γίνεται σαφές ποιες είναι οι εμπλεκόμενες εταιρίες και ποιοι οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους (σσ. αναφέρονται πρόσωπα υπαρκτά αλλά και ανύπαρκτα)

Σελίδες 4-5: Τα άρθρα περί του Αντικειμένου της Συμβάσεως, την έκταση της προμήθειας αλλά και αναλυτικός πίνακας με τις ποσότητες των Ε/Α προς ανακατασκευή (με διαχωρισμό ως προς το είδος και τις εργασίες που θα πραγματοποιούνταν).

Σελίδες 6-7: Και μια πρώτη γεύση από το "ζουμί" της υπόθεσης: Κόστη των ανακατασκευών, ανά Ε/Α (δηλαδή ανά τεμάχιο) αλλά και συνολικά, σε Γερμανικά Μάρκα και σε παλιές καλές Ελληνικές Δραχμές.

Σε αυτό το σημείο, κρίνω σκόπιμο άλλη μια επεξηγηματική παρένθεση ώστε να γίνει κατανοητή η διάκριση μεταξύ της Σύμβασης 37α και της 37α.
Στην σύμβαση 37α, τα ΕΝΑΕ και η ισπανική TEMOINSA που αποτελούσαν την κοινοπραξία (συνεπικουρούμενοι από (υπό)προμηθευτές-εταιρίες όπως η Siemens για την καλωδίωση και τον ηλεκτρικό πίνακα, την γιουγκοσλαβική GOSA για την προμήθεια των νέων φορείων κλπ) αναλάμβαναν την ριζική ανακατασκευή μιας παλιάς επιβατάμαξας του ΟΣΕ (πολωνικής, γιουγκοσλαβικής ή ανατολικογερμανικής προέλευσης) και την παράδοση μιας εξ'ολοκλήρου "like-new", "στημένης" πάνω στο παλαιό πλαίσιο-αμάξωμα (carbody).
Ως πρώτη ύλη, όπως προαναφέραμε, θα χρησιμοποιούνταν παλαιές παροπλισμένες αλλά και εν λειτουργία Επιβατάμαξες (Ε/Α) ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, όπως λ.χ. οι κάτωθι ενδεικτικές:
Οι εταιρίες της Κοινοπραξίας για την ΠΣ37α έκαναν ένα ομολογουμένως τραγικό λάθος με την ανάληψη της σύμβασης αυτής, καθώς προ της υπογραφής αυτής, ουδείς έλεγξε την κατάσταση των Ε/Α που θα δίδονταν προς ανακατασκευή. Ο δε Ο.Σ.Ε. από την πλευρά του, φρόντισε να "σπρώξει" προς ανακατασκευή ότι χειρότερο διέθετε, Ε/Α ολικά απαξιωμένες και κατεστραμμένες από ατυχήματα ή πυρκαγιές.
Κατάλογος των Ε/Α προς αποκατάσταση / ανακατασκευή:
Κατάλογος των Ε/Α προς αποκατάσταση / ανακατασκευή:
Ως αποτέλεσμα, από το συνολικό έργο ανακατασκευής των 107 Ε/Α τελικά παραδόθηκαν στον πελάτη ΟΣΕ μόλις 4 Ε/Α - Εστιατόρια τύπου WRMY με πάμπολλα προβλήματα (ειδικά στον κλιματισμό και στο σύστημα διαχείρισης θυρών ανόδου/καθόδου επιβατών). Για τήρηση χρονοδιαγράμματος στις παραδόσεις ούτε λόγος να γίνεται: Οι 3 πρώτες Ε/Α παραδόθηκαν λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 ενώ η 4η (μετά κόπων και βασάνων κατά το έτος 2009!!!).
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί το ΑΜΕΙΛΙΚΤΟ και ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΟ ερώτημα γιατί ο ΟΣΕ δεν κατήγγειλε τη σύμβαση - όταν διατηρούσε το δικαίωμα - για μη τήρηση των όρων παράδοσης αλλά επέμενε να την θεωρεί ενεργή, παρόλο που είχαν περάσει πάνω από 4 χρόνια (!) χωρίς καμία παράδοση τροχαίου υλικού. Η Κοινοπραξία ΕΝΑΕ - TEMOINSA από την πλευρά της, λόγω εσωτερικών ερίδων και ασυμφωνιών, είχε παγώσει την παραγωγή η οποία λάμβανε χώρα στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ στο Σκαραμαγκά. Επίσης, αξίζει να τονιστεί πως από το 1997 που υπογράφηκαν οι συμβάσεις μέχρι και το έτος 2002, στα ΕΝΑΕ υπήρξε ένα συγκεκριμένο ιδιοκτησιακό καθεστώς το οποίο άλλαξε την περίοδο 2001-2002 με την εμπλοκή της HDW, η οποία γνώριζε πως οι προκαταβολές του ΟΣΕ είχαν φαγωθεί στο προηγούμενο διάστημα και τα έργα προχωρούσαν με "ρυθμούς χελώνας".
Κατά το έτος 2009, 5 χρόνια μετά την τελευταία παράδοση Ε/Α για την υπό εξέτασιν σύμβαση και αφού τα ΕΝΑΕ είχαν "ξεμείνει" χωρίς κανένα έργο έχοντας δημιουργήσει και μια εταιρία-φάντασμα ονόματι Τροχαίο Υλικό Α.Ε., έγιναν κάποιες προσπάθειες επαναδραστηριοποίησης της γραμμής παραγωγής για την Π.Σ. 37α, με ξεκάθαρο το χαρακτήρα της "αρπαχτής", μέσα από τις οποίες επιτεύχθηκε τελικά η παράδοση του κάτωθι εικονιζόμενου 4ου οχήματος WRMY 61738776-004-5!
Στις αρχές του έτους 2010, όταν και η ισπανική εταιρία TEMOINSA μέσα από σχετικά αδιαφανείς διαδικασίες οδηγήθηκε σε πτώχευση σε παγκόσμιο επίπεδο, στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ υπήρχαν πάνω από 15 Ε/Α του ΟΣΕ (τύπου WRMY, BC, AMY, BMY), σε διάφορες φάσεις παραγωγής, ορισμένες εκ των οποίων ήσαν ολοκληρωμένες κατά 100%, αναμένοντας την προ-έγκριση πριν από τα Commissioning Testings / Running Testings (που πραγματοποιούνταν παρουσία του πελάτη ΟΣΕ) ενώ άλλες Ε/Α βρίσκονταν σε διάφορες φάσεις κατασκευής και συναρμολόγησης (montage) (επίπεδο 20%-30%-40%-50%).
Ακολουθούν ορισμένες ενδεικτικές φωτογραφίες εκ προσωπικού αρχείου ληφθείσες μέσα στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. στον Σκαραμαγκά, στο τμήμα παραγωγής Τροχαίου Υλικού, κατά την περίοδο 2008-2009:
Αξίζει δε να σημειώσουμε πως ο Ο.Σ.Ε., μετά και την παράδοση όλων των καινούργιων Ε/Α της ΠΣ 41Α και ΠΣ 41Β - με τις οποίες θα ασχοληθούμε διεξοδικά σε επόμενα αφιερώματα - θεωρούσε περιττή την υλοποίηση της Π.Σ.37α και αδιαφορούσε παρόλο που μυστηριωδώς ουδέποτε προχώρησε σε καταγγελία της "ημιθανούς" σύμβασης και στην διεκδίκηση εγγυητικών επιστολών και ποινικών ρητρών όπως οριζόταν από τα σχετικά άρθρα της Σύμβασης.
Σελίδες 12-13:

Σελίδες 14-15:

Ως αποτέλεσμα, στις αρχές της δεκαετίας του 2010, ο Ο.Σ.Ε. προσπαθούσε ακόμη να επιλύσει το ζήτημα της ΠΣ 37α (με προσκλήσεις για amicable settlement), όπως φανερώνει η κάτωθι αλληλογραφία:
Είναι κάτι παραπάνω από εμφανές πως κάποιοι στον ΟΣΕ ανησυχούσαν.
Πάντως, τόσο στο Μέγαρο της οδού Καρόλου όσο και στα διάφορα Μηχανοστάσια / Αμαξοστάσια του ΟΣΕ, μια από τις πλέον προσφιλείς φράσεις εργαζομένων σε διάφορες βαθμίδες στον Οργανισμό ήταν πάντοτε η εξής: "Εμείς τα φάγαμε για τα κωλο-βαγόνια; Να πληρώσουν αυτοί που έχτισαν εξοχικά!".
Κάποια στιγμή λοιπόν, ίσως, οι εισαγγελικές αρχές τούτης της έρμης χώρας, μετά τη Siemens και τα εξοπλιστικά προγράμματα των υποβρυχίων κλάσης 214 (όλως τυχαίως η κατασκευάστρια γερμανική εταιρία HDW ανήκει στον όμιλο Thyssen Krupp που αγόρασε τα ΕΝΑΕ από το ελληνικό δημόσιο), να ασχοληθούν - έστω και επιδερμικά - με τις εν λόγω προμήθειες του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ και κυρίως με την "αμαρτωλή" Π.Σ. 37α. Βέβαια το θέμα είναι αν θα ανοίξουν οι τραπεζικοί λογαριασμοί όλων των υπουργών και υφυπουργών Μεταφορών, όλων των διευθυνόντων συμβούλων του ΟΣΕ από το 1997 και μετά, καθώς και διαφόρων άλλων μεσαζόντων που δραστηριοποιήθηκαν σε όλες αυτές τις συμβάσεις.
Συνοψίζοντας τα σχετικά με την ΠΣ 37Α, από τις 4 Ε/Α τύπου WRMY που παραδόθηκαν στον ΟΣΕ, οι 3 εξ' αυτών ήδη το 2010 βρίσκονταν ακινητοποιημένες σε Μηχανοστάσιο του ΟΣΕ, βανδαλισμένες και λεηλατημένες σε μεγάλο βαθμό (αφού είχε αφαιρεθεί από το εσωτερικό τους κάθε χρήσιμο στοιχείο όπως λ.χ συσκευές κουζίνας, βραστήρες, φούρνοι, παγομηχανές, ταμειακές μηχανές κλπ). Η 4η Ε/Α βρισκόταν επίσης σε απραξία ενώ η τύχη όλων των υπολοίπων Ε/Α του ΟΣΕ που βρίσκονταν στις διάφορες φάσεις παραγωγής εντός Σκαραμαγκά αγνοείται όπως και οι προκαταβολές του ΟΣΕ για την ολοκλήρωση ενός έργου που ουδέποτε πραγματοποιήθηκε.
Ως προς τις προκαταβολές και τους κανόνες τμηματικών πληρωμών μας "ενημερώνει" το σχετικό άρθρο 8 της Π.Σ. 37Α:



Κείμενο - Φωτογραφίες:
- Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας, προσωπικής εργασίας και προσωπικών εκτιμήσεων.
- Όλες οι σύγχρονες φωτογραφίες του αφιερώματος ανήκουν στον γράφοντα το ιστολόγιο, διέπονται από κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας και προέρχονται από την προσωπική μου φωτογραφική σελίδα (ALL RIGHTS RESERVED).
- Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
- Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.



![ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε. (ΕΝΑΕ) - ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ [16.04.2004]](https://live.staticflickr.com/65535/5582030475_c438b8596f_z.jpg)
![ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε. (ΕΝΑΕ) [16.04.2004]](https://live.staticflickr.com/65535/5582616778_cde4bd2e62_z.jpg)










Φίλε μου μπαίνεις σε επικίνδυνα χωράφια, αλλά αξίζει τον κόπο...Θα έλεγα να έστελνες και ένα αντίγραφο και σε κάποιον εισαγγελέα για να ανοίξει η υπόθεση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ νομίζω ότι δεν παίζει καμία επικινδυνότητα, το πολύ πολύ να πούν πώς ένας γραφικός έγραψε διάφορες ιστορίες για τον ΟΣΕ (τόσο πολύ έχει περάσει στην νοοτροπία τους η λαμογιά που ακόμη και όταν τους φτύνουν εκείνοι λένε βρέχει και το πιστεύουν)...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάρα πολύ καλό άρθρο, λεπτομερέστατο και αριστοτεχνικά δεμένο!!! Εύχομαι να τύχει της αναγνώρισης που του αξίζει και να διαβαστεί από όσο το δυνατόν περισσότερους μια και ενώ ξέρουμε όλοι ότι ο ΟΣΕ είναι η πιο προβληματική ΔΕΚΟ, κανένας δεν γνωρίζει τις λεπτομέριες!!!
ΜΠΡΑΒΟ!!!!
Ευχαριστώ για τα σχόλια...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε ξέρω αν κάποιος θα ασχοληθεί, μου αρκεί ότι κάποιοι θα το διαβάσουν...
Επίσης ένα καλό άρθρο εδώ που σχετίζεται κυρίως με τα ΕΝΑΕ:
http://www.daskalopoulou.gr/?p=388
ΚΑΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ,ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ Η ΕΚΠΤΩΤΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΟ ΔΣ ΤΟΥ ΟΣΕ ΓΥΡΩ ΣΤΟ 2004 ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΝΑΥΠΗΓΕΙΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ,ΑΛΛΑ...ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΠΟΤΕ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΜΟΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ καλο μπράβο στείλτε και κανα αντιγραφο σε κανα εισαγγελεα πιεστε λίγο τα πράματα μπας και τιμωρηθει κανεις.αιντε επιτελους να καθαρισει η κόπρος του αυγειου εκει μέσα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλό!! Δεν ήξερα ότι είχαμε τρένα ελληνικής κατασκευής μέχρι τώρα!!! Πολύ θλιβερή ιστορία, κρίμα για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
ΑπάντησηΔιαγραφή