Pages

Τετάρτη, Νοεμβρίου 24, 2021

VUES D' ATHENES [AERONAUTIQUE DES A.A. EN ORIENT]

Στα χρόνια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και πιο συγκεκριμένα κατά την χρονική περίοδο 1916-1918, αεροπόροι των γαλλικών στρατιωτικών / αεροπορικών δυνάμεων που συμμετείχαν στις πολυεθνικές συμμαχικές επιχειρήσεις στο μέτωπο της Ανατολής (Armées Alliées d’Orient - AAO), πατούσαν πάνω από την Αθήνα και τον Πειραιά σε αναγνωριστικές αποστολές, προσφέροντας μας ορισμένες σπάνιες αεροφωτογραφικές καταγραφές της πρωτεύουσας και του επινείου αυτής. Για την ιστορία και μόνον αξίζει να υπενθυμίσουμε πως εκείνη την ταραγμένη περίοδο η Ελλάδα επιθυμούσε αρχικά να διατηρήσει την ουδετερότητά της γεγονός που οδήγησε το καλοκαίρι του 1916 στο Κίνημα Εθνικής Αμύνης το οποίο εκδηλώθηκε στη Μακεδονία, στα νησιά του Αιγαίου και στην Κρήτη, υπό την ηγεσία του Ελευθερίου Βενιζέλου, με την υποστήριξη των δυνάμεων της Αντάντ (Entende), οδηγώντας - μετά την επικράτηση του κινήματος - αρχικά στη συγκρότηση της λεγόμενης Προσωρινής Κυβέρνησης Θεσσαλονίκης και αργότερα στα Νοεμβριανά του 1916 με την αποβίβαση γαλλικών εκστρατευτικών σωμάτων σε Πειραιά και Αθήνα και τον ναυτικό αποκλεισμό (επί της ουσίας Κατοχή) του Πειραιώς, γεγονότα τα οποία τελικά συνετέλεσαν στην απομάκρυνση (παραίτηση) του Κωνσταντίνου Α' από τον θρόνο, στον σχηματισμό κυβερνήσεως Ελευθερίου Βενιζέλου και στην επίσημη είσοδο της Ελλάδος στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό των Συμμάχων της Entende.


Ακολουθούν ευθύς αμέσως, έξι (6) πρώτες αεροφωτογραφίες (απόψεις / vues) της Αθήνας, αγνώστου ακριβούς χρονολογίας:

Το αεροπλάνο πετά πάνω από τον ιερό βράχο της Ακροπόλεως, με τον Παρθενώνα και το Ερεχθείον να ξεχωρίζουν, ενώ ταυτόχρονα στα ανατολικά διακρίνονται τα Αναφιώτικα. Προς τον βορρά ευδιάκριτη είναι η έκταση της Ρωμαϊκής Αγοράς καθώς και το Ωρολόγιον του Ανδρονίκου Κυρρήστου, στη συνοικία του Μοναστηρακίου.


Στην επόμενη αεροφωτογραφία, καταγράφονται ξανά ο λόφος της Ακροπόλεως με το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού και το Θέατρο του Διονύσου στους πρόποδες αυτού. Ευδιάκριτα είναι επίσης ο Μητροπολιτικός Ναός της Αθήνας, το κάτω τμήμα της πλατείας Συντάγματος, τμήμα του Αρχαιολογικού Χώρου του Ναού του Ολυμπίου Διός, το κτίριο Βάιλερ στη συνοικία Μακρυγιάννη, τμήμα της υπό κατασκευήν λεωφόρου Ανδρέα Συγγρού κ.α.


Τρίτη κατά σειρά αεροφωτογραφία με το ύψωμα της Ακροπόλεως να βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο της λήψεως. Αξιοσημείωτη η οδός Διονυσίου Αρεοπαγίτου, αρκετές δεκαετίες προ της επανασχεδιάσεως αυτής από τον Δημήτριο Πικιώνη, καθώς και η εξαιρετικά αραιοκατοικημένη συνοικία του Μακρυγιάννη. Πλησίον της στροφής του δρόμου από Διονυσίου Αρεοπαγίτου προς Αποστόλου Παύλου, καταγράφεται η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου του Λουμπαρδιάρη. Στα ανατολικά της Ακροπόλεως τα Αναφιώτικα και η Πλάκα ενώ προς τον βορρά η συνοικία του Μοναστηρακίου και του Ψυρρή.


Στην επόμενη αεροφωτογραφία, το γαλλικό αεροπλάνο βρίσκεται πάνω από τον Αρχαιολογικό Χώρο του Ναού του Ολυμπίου Διός, καταγράφοντας το Ζάππειο Μέγαρο και τον Εθνικό Κήπο, ενώ στο αριστερό άκρο διακρίνονται το κτίριο των Ανακτόρων (νυν Βουλή των Ελλήνων), η πλατεία Συντάγματος και τμήμα της συνοικίας της Πλάκας. Αντίστοιχα, προς το δεξί άκρο του φωτογραφικού κάδρου, καταγράφεται η κοίτη του Ιλισού ποταμού, η συνοικία Μετς με το λόφο του Αρδηττού αλλά και η οδός Αναπαύσεως. 


Στην κάτωθι πέμπτη κατά σειρά αεροφωτογραφία, το αεροπλάνο ευρισκόμενο πλέον σε χαμηλότερο ύψος, πετώντας πάνω από το Κολωνάκι και καταγράφει το κτίριο των Ανακτόρων (νυν Βουλή των Ελλήνων) με τον Εθνικό Κήπο και την πλατεία Συντάγματος, τις συνοικίες του Μοναστηρακίου, του Ψυρρή και της Πλάκας, τον βράχο της Ακρόπολης με τον Παρθενώνα και όπισθεν αυτού τον λόφο του Φιλοπάππου με το ομώνυμο μνημείο. Αξιοσημείωτη η καταγραφή της λεωφόρου Ανδρέα Συγγρού - τα έργα κατασκευής της οποίας, όπως προαναφέραμε, δεν είχαν ακόμη ολοκληρωθεί - η οποία ένωνε το κέντρο των Αθηνών με τις Τζιτζιφιές και τον φαληρικό όρμο, ο οποίος άλλωστε διακρίνεται στο βάθος (σσ. άξιο μνείας το γεγονός πως εκατέρωθεν της λεωφόρου Συγγρού, μετά την συνοικία του Κουκάκη (Κουκάκι), δεν υπάρχουν κτίσματα καθώς συνοικίες όπως ο Νέος Κόσμος, η Νέα Σμύρνη και η Καλλιθέα αναπτύχθηκαν μετά την Καταστροφή του '22). Στο άνω δεξί άκρο του φωτογραφικού κάδρου, το νέο Φάληρο και ο Πειραιεύς


Η τελευταία αθηναϊκού ενδιαφέροντος αεροφωτογραφία αποτελεί συνέχεια της ακριβώς προηγούμενης, με τη διαφορά πως ο φακός έχει στραφεί ελάχιστα προς τον βορρά, αφήνοντας εκτός φωτογραφικού κάδρου το κτίριο των Ανακτόρων. Στο βάθος, πέρα από το Θησείο και τον Κεραμεικό, μεγάλες σχεδόν ακατοίκητες και ερημικές εκτάσεις. Η Πειραϊκή Χερσόνησος διακρίνεται ολόκληρη με φόντο τα ύδατα του Σαρωνικού κόλπου.


Τελευταία αεροφωτογραφία με θέμα τον Πειραιά του οποίου καταγράφεται ένα αρκετό μεγάλο τμήμα αυτού, συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού λιμένα, του λιμένα της Ζέας (Πασαλιμάνι) και της μερικώς κατοικημένης / δομημένης Πειραϊκής Χερσονήσου. Παρόλο που το αεροπλάνο πετά σε αρκετά μεγάλο ύψος, το εξασκημένο μάτι θα μπορέσει να διακρίνει συν τοις άλλοις κάποιες από τις πλέον γνωστές πλατείες της πόλης (πλατεία Κανάρη, πλατεία Κοραή, πλατείες Τερψιθέας, πλατεία Καραΐσκάκη, Τινάνειος Κήπος), οι δυο λιμενοβραχίονες του κεντρικού λιμένα, το οικόπεδο του Χατζηκυριάκειου Ορφανοτροφείου και πλησίον αυτού η έκταση που είχε δωριθεί στον Βασιλέα Γεώργιο Α' από τον Δήμο Πειραιώς για την ανέγερση ανακτόρων, οι εγκαταστάσεις του Ομίλου Ερετών στο Πασαλιμάνι, η ακατοίκητη Δραπετσώνα, η συνοικία των Εργοστασίων, η αποβάθρα της Τρούμπας, η Βασιλική Αποβάθρα και το Ωρολόγιον (Δημαρχείο), η Ηετιώνεια Ακτή με τις μόνιμες δεξαμενές κ.α.


Διαβάστε σχετικά θέματα:



Κείμενο - Φωτογραφίες:

Το κείμενο που συνοδεύει τις αεροφωτογραφίες είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής εργασίας και ταυτοποίησης.
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου