Pages

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 26, 2021

Ο ΤΟΛΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ [Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ]

Η αισθηματική ταινία με τίτλο "Ο άγνωστος εκείνης της νύχτας", παραγωγής 1972, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Κωστελέτου και σενάριο Γιάννη Τζιώτη προβλήθηκε κατά τη σεζόν 1972-1973 στους κινηματογράφους της χώρας, έχοντας ως δίδυμο πρωταγωνιστών τον Τόλη Βοσκόπουλο (σε διπλό ρόλο) και την Νόρα Βαλσάμη. Εκτός από τους προαναφερόμενους, στην ταινία συμμετείχαν επίσης ο Τέλης Ζώτος, ο Λυκούργος Καλλέργης, ο Λαυρέντης Διανέλλος, η Άννα Φόνσου και αρκετοί ακόμα γνωστοί ηθοποιοί.



Σύμφωνα με την πλοκή της ταινίας ο Άρης Καίσαρης (Τόλης Βοσκόπουλος) συναντά έναν τύπο που του μοιάζει καταπληκτικά. Με έκδηλη περιέργεια προσπαθεί να μάθει, από τον φίλο του Δημήτρη (Τέλης Ζώτος), ποιος είναι αυτός ο πανομοιότυπος "άγνωστος". Μαθαίνει λοιπόν πως ονομάζεται Κυριάκος και εργάζεται σε συνεργείο αυτοκινήτων. Αλλά και ο Κυριάκος (Τόλης Βοσκόπουλος), που συνδέεται με τη Φωτεινή (Νόρα Βαλσάμη), πληροφορείται αντίστοιχα την ύπαρξη του Άρη ενώ ο ίδιος ο πατέρας του (Λαυρέντης Διανέλλος) τον ενημερώνει πως είναι ο δίδυμος αδελφός του, που είχε δοθεί για υιοθεσία σε κάποιον ευκατάστατο κύριο ονόματι Καίσαρης (Λυκούργος Καλλέργης) ο οποίος ήθελε ένα παιδί για να κληρονομήσει τη μεγάλη περιουσία του. Εν τω μεταξύ, η Ντιάνα (Άννα Φόνσου), μια φίλη του Άρη Καίσαρη, βοηθά τον Κυριάκο να γίνει τραγουδιστής, ενώ ταυτόχρονα εκβιάζει τον πατέρα Καίσαρη. Τελικά τα δύο αδέλφια μαθαίνουν τελικά την πλήρη αλήθεια την ίδια στιγμή που ο πατήρ Καίσαρης κάνει δολιοφθορά στο αγωνιστικό αυτοκίνητο του Κυριάκου - με σκοπό να τον βγάλει από τη μέση - δίχως όμως να υπολογίζει μια αναπάντεχη εξέλιξη. 


Αξιοσημείωτο είναι δίχως άλλο το γεγονός πως ένας μεγάλος αριθμός σκηνών της εν λόγω ταινίας έχουν γυριστεί στον Πειραιά. Ας δούμε ενδεικτικά ορισμένες από αυτές:

Ο Κυριάκος (Τόλης Βοσκόπουλος) συχνάζει στο γνωστό καφενείο / ζυθοπωλείο στο ισόγειο της πάλαι ποτέ οικίας Π. Πατσιάδου μαζί με την παρέα του, η οποία παίζει γαλλικό μπιλιάρδο σε ένα από τα τραπέζια του καταστήματος. Στους τοίχους του καφενείου ξεχωρίζουν μια προσωπογραφία του Βασιλέως Γεωργίου Α' - ο οποίος ως γνωστόν παραθέριζε στην συνοικία των επαύλεων του Τσίλλερ - ο κλασικός τιμοκατάλογος και ένας μεγάλος σκαλιστός καθρέπτης. Οι υπόλοιποι θαμώνες πίνουν τον καφέ τους διαβάζοντας εφημερίδες ενώ άπλετο φως μπαίνει από τα μεγάλα αψιδωτά ανοίγματα. Έξω από τα παράθυρα, με μια προσεκτική ματιά, διακρίνονται η πλατεία Αλεξάνδρας και παραπέρα το Πασαλιμάνι, η Φρεαττύδα, το Ναυτικό Νοσοκομείο αλλά και ο τρούλος του της εκκλησίας του Αγίου Βασιλείου.






Οι δυο πρωταγωνιστές, ο Κυριάκος (Τόλης Βοσκόπουλος) και η Φωτεινή (Νόρα Βαλσάμη) με φόντο την Καστέλλα λίγο προτού επιβιβαστούν στη μηχανή του πρώτου και κατευθυνθούν προς το Τουρκολίμανο διαμέσου της ακτής Ναυάρχου Κουντουριώτου:



Το Τουρκολίμανο (Μικρολίμανο) των αρχών της δεκαετίας του 1970:


Η διαδρομή του ερωτευμένου ζεύγους με τη μηχανή περιλαμβάνει πλάνα από τη Μαρίνα Ζέας, στο Πασαλιμάνι και στη Φρεαττύδα:



Οι πρωταγωνιστές της ταινίας στον μεγάλο υπαίθριο χώρο στάθμευσης στη Φρεαττύδα με φόντο τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Μουσείου της Ελλάδος που είχαν εγκαινιαστεί πριν από 3 μόλις χρόνια. Στο βάθος, επί της ακτής Θεμιστοκλέους διασώζονταν ακόμη ορισμένα από τα παλαιά κτίρια της Φρεαττύδος των αρχών του 20ου αιώνα (σσ. τα οποία έχουν κατεδαφιστεί) ενώ όπισθεν αυτών διακρίνεται ο μεγάλος όγκος του Τζανείου Νοσοκομείου:



Τόλης Βοσκόπουλος και Νόρα Βαλσάμη στη Φρεαττύδα με φόντο την πλατεία Αλεξάνδρας και τον λόφο της Καστέλλας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο κινηματογραφικός φακός έχει αποτυπώσει το κατεδαφισμένο τμήμα της οικίας Πατσιάδου καθώς και το παλαιό κτίριο αρχικής ιδιοκτησίας Τσίλλερ-Οριγώνη όπισθεν της εκκλησίας της Αγίας Αικατερίνης:


Έτερη σκηνή από το έργο με τον Τόλη Βοσκόπουλο (Κυριάκο) να ερμηνεύει το τραγούδι "Κάνε υπομονή (Καράβια μου)" με φόντο - τι άλλο; - την κίνηση των πλοίων στον κεντρικό λιμένα του Πειραιά. Πιο συγκεκριμένα στα πλάνα καταγράφεται ο παλαιός ταινιόδρομος του Κράκαρη, τα φουγάρα των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, οι παλιές αποθήκες και οι γερανοί φόρτο-εκφόρτωσης της Ηετιώνειας ακτής, το SiLo με το χαρακτηριστικό ωρολόγιο στη στέγη κ.α.





Ο κινηματογραφικός φακός επιστρέφει στα ενδότερα της γραφικής Καστέλλας και πιο συγκεκριμένα στη συμβολή της οδού Φώσκολου με τη λεωφόρο Βασιλέως Παύλου. Εκεί, στα σκαλάκια της οδού Φώσκολου διασώζεται μέχρι σήμερα (21ος αιώνας) εγκαταλειμμένη μια χαρακτηριστική γωνιαία διώροφη οικία με ισόγεια καταστήματα η οποία - για τις ανάγκες της ταινίας - αποτελούσε το φτωχικό σπίτι του Κυριάκου. Η Φωτεινή (Νόρα Βαλσάμη) επισκέπτεται τον Κυριάκο στο σπίτι του κρατώντας στα χέρια της ένα κλουβί με ένα καναρίνι την ίδια στιγμή που ο πατέρας του Κυριάκου (Λαυρέντης Διανέλλος) αποχωρεί μετά από μια έντονα φορτισμένη συζήτηση.



Σε έτερη σκηνή της ταινίας, μια δεύτερη επίσκεψη της Φωτεινής στο σπίτι του Κυριάκου βρίσκει τον τελευταίο βυθισμένο στις σκέψεις του "γρατζουνώντας" την κιθάρα του στην ταράτσα του σπιτιού του:


Οι δυο πρωταγωνιστές, στην ταράτσα του μετέπειτα διατηρητέου κτιρίου, με την προνομιακή θέα επί του Τουρκολίμανου (Μικρολίμανο):


Το Τουρκολίμανο (Μικρολίμανο) από τα σκαλάκια της οδού Φώσκολου, στην Καστέλλα:


Η Νόρα Βαλσάμη, κατεβαίνοντας τα σκαλάκια της οδού Φώσκολου προς τη λεωφόρο Βασιλέως Παύλου:


Σε έτερη σκηνή του έργου, οι δυο πρωταγωνιστές, ο Κυριάκος και η Φωτεινή, μετά από μια βόλτα με τη μηχανή, φτάνουν στην παραλία της Καστέλλας, όπου συζητούν με φόντο του νησάκι του Κουμουνδούρου:


Μετά από μια στάση σε ένα αναψυκτήριο/καφέ, η βόλτα του ζευγαριού συνεχίζεται στην Ηετιώνεια Ακτή, με το Μέγαρο του Ηλεκτρικού να καταγράφεται πίσω από τους γερανούς του λιμανιού:


Ο Κυριάκος (Τόλης Βοσκόπουλος) ανηφορίζοντας τη λεωφόρο Βασιλέως Γεωργίου Β', προτού στρίψει στα στενά σκαλάκια που ανέβαιναν προς το σπίτι της Φωτεινής:



Επιστροφή στο γνωστό στέκι της πλατείας Αλεξάνδρας για μια τελευταία παρτίδα μπιλιάρδο την οποία θα διακόψει η άφιξη της Ντιάνα (Άννα Φόνσου) με το κόκκινο Mini Cooper:



Ένας βροχερός περίπατος στο λιμενοβραχιόνα της Φρεαττύδος, με φόντο την Καστέλλα που καταλήγει σε έναν δακρύβρεχτο από-χωρισμό του ζεύγους:








Μια τελευταία νότα από Καστέλλα και Πειραιά, ξανά στα σκαλάκια της οδού Φώσκολου, ανεβαίνοντας προς την οδό Μανούσου Κούνδουρου, με τον Κυριάκο (Τόλη Βοσκόπουλο) και την Φωτεινή (Νόρα Βαλσάμη) να ξανά-ανταμώνουν. 


Αντί επιλόγου, αναψηλαφώντας τη σχέση του Τόλη Βοσκόπουλου με την πόλη του Πειραιώς, αξίζει να αναφέρουμε τα εξής: Ο Τόλης ή Τόλιος αρχικά για τους φίλους (επισήμως Απόστολος) Βοσκόπουλος γεννήθηκε στη Νέα Κοκκινιά (Νίκαια) του Πειραιά, στις 26 Ιουλίου του έτους 1940 με το πατρικό του να βρίσκεται πλησίον της πλατείας Δαβάκη-Πίνδου - το γνωστό σε όλους "Περιβολάκι" (σσ. προφορική μαρτυρία). Γόνος πολυμελούς προσφυγικής οικογενείας η οποία μετοίκησε στον Πειραιά μετά την Καταστροφή του '22, ο Τόλης Βοσκόπουλος υπήρξε - κατά δήλωσή του σε τηλεοπτική συνέντευξη στο δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου τον Φεβρουάριο του έτους 1995 - το "στερνοπούλι" της οικογενείας Βοσκόπουλου η οποία προ της γεννήσεώς του αριθμούσε 24 τέκνα, όλα κορίτσια! Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως όταν γεννήθηκε ο έσχατος και μοναδικός υιός της οικογενείας Βοσκόπουλου, πολλές από τις αδελφές του είχαν ήδη παντρευτεί και είχαν παιδιά! Ο πατέρας του, Χαράλαμπος Ι. Βοσκόπουλος διατηρούσε κατάστημα οπωρικών στην τότε Οπωραγορά του Πειραιά, στα επονομαζόμενα "Λεμονάδικα" (σσ. τα οποία βέβαια είχαν μεταφερθεί από την αρχική τους τοποθεσία στο λιμάνι του Πειραιώς σε έκταση που βρισκόταν στα όρια Πειραιώς-Νέου Φαλήρου-Καμινίων επί της λεωφόρου Αθηνών-Πειραιώς) προόριζε τον άρρενα διάδοχο Αποστόλη για συνεχιστή του μαγαζιού του. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο Τόλης Βοσκόπουλος φοίτησε (δίχως όμως να αποφοιτήσει) στην Ελληνογαλλική Σχολή Πειραιώς "Ο Άγιος Παύλος" (Saint Paul), στους "Φρέρηδες" όπως ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά στην ως άνω συνέντευξη, πλην όμως αποβλήθηκε από το σχολείο για λόγους διαγωγής με αποτέλεσμα να ολοκληρώσει τις δευτεροβάθμιες σπουδές του στην Αίγυπτο, πλησίον μιας εκ των 24 αδελφών του η οποία κατοικούσε εκεί. 

Διαβάστε σχετικά θέματα:





Κείμενο - Πηγές:

Το κείμενο είναι πρωτότυπο, προϊόν προσωπικής έρευνας.
Στοιχεία και πληροφορίες ελήφθησαν από τα κάτωθι: 

Τηλεοπτικές συνεντεύξεις Τόλη Βοσκόπουλου
  • Απαγορεύεται ρητά η χρήση, προβολή, αντιγραφή ή/και αναδημοσίευση με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο.
  • Όσοι παρανομούν διώκονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου